Choć bóle mięśni i stawów są kojarzone z podeszłym wiekiem, wśród pacjentów skarżących się na ten problem nie brak ludzi młodych. Czasem ból mięśni i stawów jest skutkiem zbyt intensywnego treningu lub urazu; niekiedy ma związek z poważną chorobą ogólnoustrojową. Jakich sygnałów nie możesz lekceważyć? Co możesz poradzić na bóle mięśni i stawów, aby znów cieszyć się sprawnością?

Skąd biorą się bóle mięśni i stawów? 

Co sprawia, że dolegliwości stawowo-mięśniowe są tak częstym problemem? Ból mięśni i stawów po alkoholu lub intensywnym treningu to norma. Pamiętaj jednak, że dolegliwość taka może świadczyć o poważnych problemach ze zdrowiem. Jakie choroby mogą się objawiać w taki właśnie sposób? Jest ich sporo. Oto trzy najczęstsze dolegliwości, które mają fatalny wpływ na stan mięśni oraz stawów. 

Niedoczynność tarczycy a bóle mięśni i stawów

Niewielka tarczyca może stać się przyczyną wielu poważnych problemów ze zdrowiem. Jak wpływa na stan kości i mięśni? Pamiętaj, że to tarczyca jest odpowiedzialna za produkcję hormonów, bez których gospodarka wapniowo-fosforowa organizmu ulega poważnemu zaburzeniu. Przekłada się to na ogólny stan twojego zdrowia, w tym również kości i mięśni. 

Zobacz też:
Jakie są najczęstsze przyczyny bólu oczu i oczodołów?

Jak objawia się niedoczynność tarczycy? Bóle mięśni i stawów są jednym z sygnałów, że coś jest nie tak – zwłaszcza, gdy stają się przewlekłe. Obok nich pojawiają się i inne problemy ze zdrowiem, m.in.: 

  • senność i przewlekłe zmęczenie;
  • problemy związane ze stanem skóry i włosów; 
  • w przypadku kobiet – problemy z menstruacją.

Niedoczynność tarczycy nie jest jedyną dolegliwością wpływającą na poruszanie się. Ból mięśni i stawów towarzyszy też chorobie Hashimoto. Jej dodatkowymi objawami są:

  • problemy z koncentracją;
  • uczucie zimna; 
  • przyrost masy ciała; 
  • częste zaparcia. 

Bóle mięśni i stawów a depresja

O tym, jak się czujesz, w znacznym stopniu decyduje twoja psychika – może wpływać też na bóle mięśni i stawów. A depresja to poważna choroba, która ma istotny wpływ na ogólny stan twojego zdrowia. Wielu lekarzy mówi nawet o nowej jednostce chorobowej. Jest nią fibromialgia, będąca schorzeniem łączącym w sobie cechy zarówno choroby psychicznej, jak i takiej o podłożu reumatycznym. 

Jakie są objawy tej specyficznej formy depresji? Te najczęstsze to:

  • przewlekły ból mięśni i stawów;
  • sztywność dłoni i stóp, szczególnie odczuwalna rano;
  • problemy z zasypianiem;
  • ogólne zmęczenie;
  • dolegliwości związane z obniżonym nastrojem.

Ból mięśni i stawów a nerwica

Zanim wybierzesz się do najbliższej apteki po lek na bóle mięśni i stawów, sprawdź, czy przyczyną dolegliwości nie jest nerwica. To groźna choroba, z którą zmaga się już około 8 milionów Polaków. Ta przypadłość w obecnych czasach jest jednym z większych wyzwań dla lekarzy, a jej objawy mogą zaskoczyć cię zakresem i intensywnością. Szybkie tempo życia, ciągły stres i mnóstwo obowiązków – wszystko to negatywnie wpływa na ludzką psychikę. Zasada jest tu prosta – boli dusza, lecz cierpi ciało. 

Zobacz też:
Ból trzustki – objawy, których nie możesz zignorować. Jakie są symptomy najczęstszych chorób trzustki?

Jednym z objawów tej dolegliwości są bóle mięśni i stawów. A nerwica daje jeszcze szereg innych symptomów, takich jak:

  • sztywność mięśni;
  • bóle oraz zawroty głowy; 
  • ból żołądka; 
  • nudności i wymioty;
  • problemy związane z pracą serca;
  • nadciśnienie.

Co możesz zrobić? Stosuj domowe sposoby na bóle mięśni i stawów, ale jednocześnie lecz nerwicę. W tym pomaga przede wszystkim psychoterapia, dzięki której dotrzesz do głównego problemu i skutecznie go rozwiążesz. Niekiedy wskazana jest też farmakoterapia, zwłaszcza przy częstych napadach paniki.

Jak możesz walczyć z bólem mięśni i stawów?

Zastanawiasz się, czy istnieje skuteczny lek na ból mięśni i stawów? Środków i metod łagodzenia bólu jest sporo. Pamiętaj jednak, że sprawą najważniejszą jest leczenie tej choroby, która za ból odpowiada.Aby złagodzić same dolegliwości, możesz skorzystać z przynajmniej kilku rozwiązań.

Leki z apteki. Co może ci pomóc?

Leki na ból mięśni i stawów stanowią dość szeroką grupę środków, z jakimi spotkasz się w aptece. Możesz sięgnąć zarówno po tabletki przeciwbólowe, jak i po te leki, których głównym zadaniem jest złagodzenie stanu zapalnego.

W aptece kupisz też dobrą maść na bóle mięśni i stawów. I tu nie brak składników o przeciwzapalnych właściwościach, które pomogą ci poprawić formę. Pamiętaj jednak, że o ile tabletki działają na wszystkie stawy i mięśnie, tak żele i maści są środkami o działaniu miejscowym. 

Domowe sposoby na bóle mięśni i stawów

Ból mięśni i stawów możesz skutecznie łagodzić we własnym domu, sięgając po tradycyjne metody, takie jak:

  • relaksująca kąpiel z dodatkiem soli, zawierającej duże dawki siarki i magnezu;
  • korzystanie z okładów – ciepłych i zimnych;
  • nacieranie obolałych miejsc octem jabłkowym.
Zobacz też:
Ból w lewym boku – skąd się bierze? Poznaj choroby, które objawiają się w ten sposób

Oto najprostsze sposoby na ból mięśni i stawów. Pomogą uśmierzyć ból i poprawią twoje samopoczucie. 

Dieta przy bólu mięśni i stawów

Ból mięśni i stawów może zależeć również od tego, co jesz. Zdrowa dieta może wzmocnić struktury stawowo-mięśniowe, a jednocześnie złagodzić stan zapalny. Co warto włączyć do menu? Są to takie produkty, jak:

  • tłuste ryby morskie, które są dobrym źródłem cennych dla zdrowia kwasów tłuszczowych;
  • warzywa i owoce, które zawierają sporo witaminy C, wzmacniającej stawy i ścięgna;
  • czosnek, imbir, kurkuma – przyprawy, które wspierają odporność organizmu i zwalczają stany zapalne. 

Jeśli doświadczasz bólu mięśni i stawów, unikaj nadmiaru białka pochodzenia zwierzęcego. Białe pieczywo, cukier, kawa czy czarna herbata – oto kolejne produkty, które przy bólu mięśni i stawów warto ograniczyć. 

Istnieje wiele skutecznych sposobów na ból mięśni i stawów. Bez względu na to, z jakich rozwiązań będziesz korzystać z celu łagodzenia bólu, pamiętaj, że bardzo ważną sprawą jest wykrycie choroby, która odpowiada za jego pojawienie się. Jej leczenie to podstawa, jeśli chcesz odzyskać dobrą formę na długo.

O autorze

Mirosława Jankowiak

Absolwentka Technikum Gastronomicznego w Bytomiu i historii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Miłośniczka podróży, przyrody i aktywnego wypoczynku. Podróżnicze i historyczne pasje łączy z pracą przewodnika turystycznego. W wolnym czasie poszerza swoją wiedzę na temat zdrowego stylu życia i diet, ze szczególnym uwzględnieniem diety roślinnej.

Zobacz wszystkie artykuły