Ocena

Dowiedz się, kiedy twoje ciśnienie jest zbyt niskie oraz jakie są tego przyczyny. Podpowiemy ci również, w jaki sposób w takich sytuacjach możesz podnieść ciśnienie domowymi sposobami. Pamiętaj jednak, że najpierw powinieneś udać się do lekarza i skonsultować z nim swoje dolegliwości. 

Jakie są normy ciśnienia krwi?

Niskie ciśnienie krwi nazywane jest także hipotonią. Podstawowym badaniem, które pozwala stwierdzić, ile wynosi ciśnienie krwi jest zbadanie jego poziomu za pomocą ciśnieniomierza. Mówi się, że ciśnienie jest zbyt niskie, jeśli wynosi mniej niż 100/60 mm gH. Jednak przeprowadzając takie badanie, należy wziąć pod uwagę dodatkowe czynniki, które mogą wpływać na wynik. Do takich elementów zalicza się między innymi wiek, płeć, stan zdrowia, podejmowanie aktywności fizycznej i wiele innych. 

U zdrowych osób za normę przyjmuje się ciśnienie, które mieści się w następującym przedziale: 120 do 129/80 do 84 mm Hg. Jeśli twoje ciśnienie jest niższe, ale nie odczuwasz innych niepokojących dolegliwości, możesz zastosować domowe sposoby na podniesienie ciśnienia. Jednak pamiętaj, że jedynie lekarz będzie w stanie prawidłowo zdiagnozować twoje objawy i wdrożyć odpowiednie leczenie. 

Zobacz też:
Koronarografia, czyli specjalistyczne badanie drożności tętnic wieńcowych

Przyczyny niskiego ciśnienia krwi

Nie można wskazać jednoznacznie, co powoduje taki stan. Do przyczyn niskiego ciśnienia krwi zalicza się:

  • czynniki genetyczne;
  • styl życia, aktywność fizyczna i towarzyszące w życiu codziennym nawyki;
  • przyjmowanie zbyt małej ilości płynów;
  • przyjmowanie niektórych leków;
  •  arytmia i inne choroby serca.

Objawy niskiego ciśnienia

Do najczęstszych objawów takiego stanu można zaliczyć między innymi: 

  • bóle, a nawet zawroty głowy;
  • ciągłe uczucie zmęczenia;
  • osłabienie;
  • nudności;
  • omdlenia;
  • bladość skóry;
  • pocenie się;
  • zaburzenia widzenia;
  • problemy z koncentracją. 

Konsekwencje niskiego ciśnienia

Utrzymujące się stale niskie ciśnienie krwi w organizmie może mieć wiele negatywnych konsekwencji dla twojego organizmu. Zaczynając od omdlenia, a kończąc na pojawieniu się chorób, takich jak cukrzyca niedoczynność tarczycy, czy anemia

Jak podnieść ciśnienie krwi?

Zdecydowanie warto wiedzieć, jak podwyższyć ciśnienie krwi domowymi sposobami. Takie działania pozwolą ci szybko poprawić samopoczucie. Jednak warto najpierw skonsultować się z lekarzem. W niektórych przypadkach domowe sposoby na podniesienie ciśnienia mogą nie być wystarczające. Wtedy lekarz może zalecić specjalne leki, który zadaniem będzie podniesienie ciśnienia krwi. 

Co najszybciej podnosi ciśnienie krwi? 

Zastanawiasz się, jak podwyższyć ciśnienie? Szybkim sposobem może być wypicie filiżanki kawy lub mocnej herbaty. Na rynku dostępne są także suplementy diety zawierające pobudzającą kofeinę. Kolejną metodą walki z niskim ciśnieniem krwi jest zimny prysznic

Jak w zdrowy sposób podnieść ciśnienie krwi (bez kawy)? 

Pierwszym, bardzo zdrowym sposobem na uregulowanie niskiego ciśnienia krwi jest picie przynajmniej dwóch litrów wody na dobę. Aby zadbać o organizm w ujęciu ogólnym, a także uregulować ciśnienie warto zadbać o ruch i aktywność fizyczną. Nie od dziś wiadomo, że sport to zdrowie. Podejmowanie wysiłku na miarę swoich możliwości może przyczynić się do prawidłowej pracy układu sercowo-naczyniowego. Być może wystarczy szybki spacer na świeżym powietrzu. Po nim z pewnością poczujesz się znacznie lepiej i dotlenisz swój organizm. Nawet jeśli nie borykasz się ze zbyt niskim ciśnieniem, aktywność fizyczna może ci pomóc w innych dolegliwościach. To świetny i naturalny sposób na poprawę zdrowia. Wybierz ulubioną aktywność i ćwicz kilka razy w tygodniu. Masz wiele możliwości, zaczynając od ćwiczeń w domu, czy zwykłego spaceru, a kończąc na siłowni, basenie lub sportach zespołowych.

Zobacz też:
Cholesterol nie-HDL – dobry czy zły? Jakie są jego normy?

Jak podwyższyć ciśnienie krwi dietą? 

Zbilansowana dieta nie tylko pomoże ci w uregulowaniu pracy układu sercowo-naczyniowego, ale będzie miała wpływ na pracę całego twojego organizmu. Wybieraj pełnowartościowe i niskoprzetworzone produkty, warzywa i owoce, a z pewnością poczujesz się znacznie lepiej, a twoje ciśnienie krwi się unormuje. 

Najlepszym sposobem na niskie ciśnienie krwi jest zdrowy styl życia, odpowiednia dieta i nie unikanie aktywności fizycznej. Pamiętaj jednak, że jeśli zbyt niskiemu ciśnieniu towarzyszą inne niepokojące dolegliwości, udaj się na konsultację do lekarza.

O autorze

Justyna Jakubczyk

Miłośniczka zdrowego stylu życia i treningu siłowego. Pisanie to jej pasja i praca, którą uwielbia ponad wszystko. Słowa pozwalają jej przenieść się do krainy nieograniczonej kreatywności. Wtedy może realizować swoje szalone pomysły.

Zobacz wszystkie artykuły