Jedna witamina – wiele nazw. Skąd to zamieszanie? 

Jeśli zaczniesz szukać szczegółowych wiadomości na temat niacyny, natkniesz się na różne nazwy. Witamina B3, witamina PP, niacyna i kwas nikotynowy – z takimi określeniami spotkasz się najczęściej. Często są one traktowane niczym synonimy, co jednak nie do końca jest zgodne z prawdą. W rzeczywistości witamina PP (czyli wit. b3) to nazwa dwóch związków: niacyny (znanej też jako kwas nikotynowy) oraz amidu kwasu nikotynowego (nazywanego też nikotynamidem). Najczęściej w określeniu do tej witaminy używa się jednak naprzemiennie dwóch nazw: witamina B3 i niacyna. 

Jaką rolę witamina PP odgrywa w twoim organizmie?

Bez odpowiednich ilości witaminy B3 ciężko będzie ci utrzymać dobrą formę. Podobnie jak pozostałe witaminy z  grupy B, tak i niacyna ma istotny wpływ na pracę twojego układu nerwowego. Niacyna bierze też udział w ponad 300 reakcjach biochemicznych, do których dochodzi w twoim organizmie. 

Wiadomo, że wit B3:

  • odgrywa ważną rolę w syntezie hormonów płciowych;
  • ma istotny wpływ na proces przemiany materii;
  • pozwala na lepsze przyswajanie koenzymu Q10;
  • chroni komórki nerwowe;
  • obniża poziom LDL i pomaga utrzymać cholesterol w normie. 
Zobacz też:
Leki antyhistaminowe – działanie, zastosowanie i rodzaje

Niacyna a zapobieganie chorobom

Jeśli zadbasz o to, by w twojej diecie pojawiła się odpowiednia ilość niacyny, możesz uniknąć wielu problemów zdrowotnych.:

  1. Jej moc docenisz m.in. w chwili, gdy życie zaczną ci utrudniać problemy ze zbyt wysokim cholesterolem. 
  2. Dzięki witaminie b3 możesz obniżyć poziom złego cholesterolu (LDL), a jednocześnie podnieść poziom HDL – dobrej frakcji cholesterolu. 
  3. Witamina B3 ta pomoże ci też zmniejszyć ryzyko rozwoju choroby wieńcowej oraz niewydolności serca.

Niacyna a leczenie chorób psychicznych

Witamina PP najmocniej kojarzona jest ze zdrowiem psychicznym, co nie powinno cię dziwić. To zasługa badań prowadzonych przez doktora Abrama Hoffera. Psychiatra ten wykorzystywał niacynę podczas leczenia zarówno lekkich depresji, jak i poważniejszych psychoz. Poświęcił on ponad 50 lat życia na badanie chorób psychicznych, a w swych licznych artykułach (było ich ponad 600) zamieścił wiele dowodów na wielki wpływ witaminy b3 na układ nerwowy człowieka.

Niacyna w leczeniu skóry – jak możesz ją wykorzystać? 

Witamina B3 świetnie wpływa na skórę, nie powinna cię zatem dziwić jej obecność w wielu kosmetykach. Tu zazwyczaj niacyna pojawia się pod nazwą niacynamid, a preparaty z takim dodatkiem są wykorzystywane do walki z trądzikiem i przebarwieniami skóry. Środki takie mogą również chronić twoją skórę przed stanami zapalnymi oraz dbać o naskórek, wspierając jego barierę ochronną. Niacyna chroni też skórę przed wolnymi rodnikami, możesz ją zatem wykorzystać do walki z pierwszymi oznakami starzenia się.

Zobacz też:
Płukanie gardła solą – sprawdzony sposób na stan zapalny

Czym grożą ci niedobory tej substancji? 

Twój organizm potrzebuje odpowiednich ilości witaminy B3.

  1. Zalecana dzienna dawka to 14–16 mg na dzień w przypadku osób dorosłych. 
  2. Mniej witaminy PP potrzebują dzieci (od 6 mg do 16 mg).
  3. Największe zapotrzebowanie na niacynę mają kobiety w ciąży (17–18 mg dziennie). 

Niedobory witaminy b3 – jakie dolegliwości na to wskazują? 

Główną przyczyną niedoboru witaminy pp jest niewłaściwa dieta, musisz jednak pamiętać, że i nadmierne spożywanie kawy, i zbyt częste zaglądanie do kieliszka mogą przyczyniać się do obniżenia poziomu witaminy B3. Co stanie się w chwili, gdy twój organizm otrzyma zbyt mało witaminy B3?

O tym, że brakuje ci witaminy pp, będą świadczyć m.in.:

  • zaczerwieniona i szorstka skóra;
  • pękające pęcherze przemieniające się we wrzody;
  • łuszczący się naskórek;
  • przebarwienia skóry dłoni, szyi i twarzy; 
  • stany zapalne jamy ustnej;
  • dolegliwości związane z pracą przewodu pokarmowego (m.in. biegunki);
  • problemy związane z układem nerwowym;
  • zaburzenia psychiczne;
  • bezsenność i zmęczenie.

Powyższe dolegliwości są jednocześnie typowymi objawami polagry – choroby, do której prowadzi niedobór witamin z grupy B. W leczeniu tej choroby skóry witamina PP wciąż  odgrywa bardzo ważną rolę, a produkty spożywcze i suplementy diety z jej udziałem stanowią podstawę kuracji. 

Gdzie znajdziesz najwięcej witaminy B3?

Jeśli chcesz uniknąć problemów z niedoborem niacyny, musisz włączyć do swego menu te produkty spożywcze, w których pojawia się ona w większych ilościach. Są to m.in.: 

  • mięso drobiowe i wieprzowe;
  • wątróbka;
  • ryby morskie; 
  • orzechy;
  • drożdże;
  • otręby pszenne; 
  • ziemniaki;
  • rośliny strączkowe.
Zobacz też:
Witamina K i jej rola w organizmie. Czym grozi jej nadmiar i niedobór?

Jeśli nie możesz zapewnić sobie odpowiedniej ilości niacyny w diecie, możesz skorzystać z preparatów witaminowych. Cena witaminy PP nie jest wysoka, a większość suplementów z jej udziałem kosztuje kilkanaście złotych. 

Niacyna – skutki uboczne nadmiernego spożycia witaminy pp

Podobnie jak w przypadku innych witamin, tak i w przypadku niacyny jej nadmiar w organizmie może stać się przyczyną licznych dolegliwości. Bóle głowy, szum w uszach oraz mrowienie rąk to tylko początek problemów związanych z przedawkowaniem niacyny. 

Jeśli cierpisz z powodu cukrzycy, musisz ostrożnie obchodzić się z suplementami zawierającymi witaminę B3. Substancja ta może sprawić, że organizm stanie się bardziej odporny na insulinę, czym przyczyni się do większego stężenia glukozy we krwi. 

Nadmiar tej witaminy może się też negatywnie odbić na stanie twojej skóry, prowadząc do jej zaczerwienienia i swędzenia. Przedawkowanie niacyny może mieć też tragiczne skutki dla wątroby, a uszkodzenie tego narządu może stać się jedną z najpoważniejszych konsekwencji zbyt częstego sięgania po preparaty zawierające taką witaminę. 

Witamina PP ma istotny wpływ na to szereg procesów zachodzących w twoim organizmie. Jeśli chcesz się cieszyć dobrym samopoczuciem i zdrową skórą, musisz tak ułożyć swój jadłospis, aby produkty będące dobrym źródłem niacyny pojawiały się w nim regularnie.

O autorze

Mirosława Jankowiak

Absolwentka Technikum Gastronomicznego w Bytomiu i historii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Miłośniczka podróży, przyrody i aktywnego wypoczynku. Podróżnicze i historyczne pasje łączy z pracą przewodnika turystycznego. W wolnym czasie poszerza swoją wiedzę na temat zdrowego stylu życia i diet, ze szczególnym uwzględnieniem diety roślinnej.

Zobacz inne artykuły autora