Nie od dziś wiadomo, że o zdrowie trzeba dbać. Jak to zrobić? Przede wszystkim warto się regularnie badać i kontrolować stan zdrowia. Ważna jest aktywność fizyczna i odpowiednio zbilansowana dieta, która dostarczy ci wszystkich potrzebnych składników odżywczych. Duże znaczenie dla twojego zdrowia i samopoczucia mają witaminy. Większość można dostarczyć z pożywieniem, jednak niektóre warto suplementować.

Co to jest witamina D?

Jedną z bardzo ważnych witamin, której potrzebuje twój organizm, jest witamina D. Pełni ona wiele ważnych funkcji w organizmie. Powinna być dostarczana w odpowiednich dawkach, dlatego zaleca się kontrolowanie jej poziomu u lekarza. Dla zdrowia niekorzystny jest zarówno jej nadmiar, jak i brak witaminy D. Warto również na wstępie wyjaśnić wątpliwości, jakie pojawiają się w związku z witaminą D i D3. 

Witamina D jest pojęciem szerokim. To określenie wszystkich witamin z grupy D, do której należy witamina D1, D2 i D3. To znaczy, że witamina D3 jest jedną z witamin należących do witamin z grupy D. Jednoznacznie można stwierdzić, że dla twojego organizmu równie ważna jest witamina D3, niedobór tego składnika prowadzi do negatywnych konsekwencji. Witamin z grupy D są rozpuszczalne w tłuszczach. Co oznacza,  że nie zostaną wydalone z organizmu z moczem lub potem. Magazynowane są w tkance tłuszczowej oraz w wątrobie. Lepiej wchłaniają się w połączeniu z tłuszczem. 

Zobacz też:
Źródła potasu – gdzie znajdziesz ten cenny pierwiastek?

Skąd pozyskać witaminę D? Jej głównym źródłem są promienie słoneczne. Co to oznacza? Synteza skórna, która zachodzi pod wpływem promieniowania UVB, może pokryć aż 90% dziennego zapotrzebowania dorosłej osoby na tę witaminę. Jednak, jak dobrze wiesz, nie mamy możliwości przez cały rok, aby dostarczać ją do naszego organizmu. Dostęp do witamin D jest uzależniony w głównej mierze od szerokości geograficznej, pory roku, grubości chmur, czasu spędzonego na słońcu, używania filtrów, a nawet od zanieczyszczenia powietrza czy nawet pigmentacji skóry oraz noszonej odzieży. 

W Polsce nie mamy możliwości pozyskiwać witaminy D z promieni słonecznych od września do kwietnia. W tym czasie dni są bardzo krótkie, a słońca jest mało, nie mówiąc już o niskiej temperaturze. Ta sytuacja naraża Cię na niedobór witaminy D.

Właściwości witaminy D

Właściwości witaminy D są bardzo szerokie: od zapewnienia zdrowych i mocnych kości, aż po wpływ na zachowanie szczupłej sylwetki. Objawy niedoboru witaminy D mogą być bardzo dotkliwe, ponieważ pełni ona wiele ważnych funkcji w naszym organizmie. Właściwy poziom witaminy D wpływa na zdrowie kości i zębów, wspomaga funkcjonowanie układu krążenia, zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworów, redukuje objawy chorób autoimmunologicznych. Może również zapobiegać chorobom serca, alergii, cukrzycy i anemii. Co więcej, składnik ten pozwala na zachowanie szczupłej sylwetki. Ważna jest także dla dzieci i niemowląt, wpływając na prawidłowe kształtowanie się i gęstość ich kości.

Przyczyny niedoboru witaminy D

Jakie są przyczyny występowania niedoboru witaminy D? Można do nich zaliczyć, między innymi: choroby, które utrudniają przemianę witaminy D w nerkach i wątrobie, źle zbilansowaną dietę, przyjmowanie niektórych leków. Jednak przede wszystkim brak witaminy D w organizmie spowodowany jest zbyt małą ekspozycją na słońce. Wystarczy jedynie 20 minut spaceru w pięknym słońcu, aby uzupełnić ten składnik w organizmie. Proste, prawda? Niezupełnie, szczególnie zimą. To czas, w którym szczególnie jesteś narażony na objawy braku witaminy D. W takim razie warto przybliżyć następującą kwestię: jakie są objawy niedoboru witaminy D?.

Zobacz też:
Jakie właściwości ma spirulina i dlaczego uznawana jest za superżywność?

Objawy niedoboru witaminy D

Pewnie zastanawiasz się, jakie są objawy niedoboru witaminy D. Jednym z objawów są bóle kostno-mięśniowe, większa podatność na ból, zmniejszona ilość tkanki mięśniowej. Kolejnym skutkiem jest obniżenie nastroju i złe samopoczucie, przygnębienie i apatia. 

Często mamy wrażenie, że nasz zły humor i przygnębienie w okresie zimowym spowodowane są brzydką pogodą. Nazywamy ten stan jesienną depresją. Problemy ze snem i zły nastrój przypisujemy stresowi w pracy i brakowi czasu. Jednak te wszystkie elementy mogą być po prostu objawami braku witaminy D: senność, brak energii i chęci do działania. Jeśli nie masz energii i szybko się męczysz, warto pomyśleć o zrobieniu badań krwi. 

W związku z niedoborem witaminy D występuje również większe ryzyko złamań, chorób zębów oraz przyzębia. Ten cudowny składnik naszej diety odpowiada również za wzmocnienie układu odpornościowego. Jej brak powoduje większą podatność na infekcje, twój organizm nie ma siły walczyć z wirusami i bakteriami. Wśród innych objawów możemy wymienić, między innymi: występowanie problemów z ciśnieniem krwi, nagłe skoki ciśnienia, większą podatność na stres, brak apetytu, biegunkę. Możesz zauważyć również gorszą kondycję i spadek wytrzymałości organizmu. Jeśli masz niedobór witaminy D, mogą również wystąpić objawy neurologiczne. Warto bacznie obserwować swój organizm. To ty właśnie znasz go najlepiej i z pewnością zauważysz, gdy coś będzie nie tak.

Niedobór witaminy D3 u dzieci i niemowląt także może mieć widoczne skutki. U noworodków może pojawić się nadmiernie płaska główka z tyłu, a na czole wypukłe guzy czołowe. Wydłuża się proces zrastania ciemiączka. Kolejnym skutkiem niedoboru witaminy D3 u dzieci może być pojawienie się krzywicy żeber i słabych mięśni brzucha.

Zobacz też:
Frytki z batatów – zdrowa odsłona ulubionego przysmaku dzieci i dorosłych!

Skutki niedoboru witaminy D

Skutki niedoboru witaminy D mogą być bardzo negatywne dla twojego organizmu. Nieodpowiedni poziom witaminy D powoduje rozwój krzywicy u dzieci, natomiast u dorosłych może rozwinąć się osteoporoza. Mięśnie stają się osłabione, co może prowadzić do problemów z chodzeniem i powodować bolesne skurcze. Możesz być bardziej narażony na rozwój otyłości, chorób układu krążenia, cukrzycy oraz wielu innych schorzeń. Brak tego cudownego składnika może prowadzić również do przyspieszenia procesu starzenia. U kobiet w ciąży jest szczególnie niebezpieczny i może doprowadzić do zaburzenia rozwoju mózgu, co zwiększa na przykład ryzyko autyzmu. Co zatem zrobić, aby nie doświadczyć tych wszystkich negatywnych dla naszego organizmu skutków niedoboru witaminy D? Możesz próbować uzupełniać niedobory odpowiednią dietą bogatą w jaja, żółte sery, ryby i grzyby. Jednak mimo zbilansowanej diety i prowadzenia zdrowego stylu życia warto uzupełnić zapotrzebowanie na witaminę D suplementami dostępnymi w aptece. Przed podjęciem jakichkolwiek działań obserwuj swój organizm i jeśli zauważysz objawy niedoboru witaminy D, pomyśl o wybraniu się do lekarza. Badania krwi pozwolą ci dowiedzieć się, jaki jest stan twojego organizmu i jakie działania powinieneś podjąć.

O autorze

Justyna Jakubczyk

Miłośniczka zdrowego stylu życia i treningu siłowego. Pisanie to jej pasja i praca, którą uwielbia ponad wszystko. Słowa pozwalają jej przenieść się do krainy nieograniczonej kreatywności. Wtedy może realizować swoje szalone pomysły.

Zobacz inne artykuły autora