Suplementacja w służbie odporności 

Gwałtowne zmiany temperatury, zimny wiatr oraz pojawiające się coraz częściej opady to tylko niektóre z czynników sprzyjających rozwojowi chorób. Przed zimą wzrasta szczególnie ryzyko zachorowań na przeziębienie, grypę oraz wiele innych schorzeń infekcyjnych. Przy budowaniu prawidłowej odporności przed zimą szczególną uwagę należy zwrócić na dietę, która powinna być bogata w minerały i witaminy. Ważne jest dostarczanie do organizmu w odpowiednich dawkach między innymi witaminy C. Szczególną rolę odgrywa też witamina D3, która szczególnie wspiera odporność organizmu. Jej synteza skórna w sezonie zimowym jest niewystarczająca, stąd potrzebna jest suplementacja. Preparaty z witaminą D3 dostępne są w różnych postaciach, w tym między innymi w formie kropli (np. https://www.aptekarosa.pl/produkt/12346-vigantol-20-000-iu-krople-doustne-10-ml.html), a także w formie tabletek, kapsułek oraz syropów. 

Jeśli chodzi o odporność przed zimą, należy pamiętać też o dostarczaniu organizmowi w odpowiednich proporcjach białek, tłuszczów oraz węglowodanów, ponieważ są to składniki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nie bez znaczenia pozostaje też regularność spożywanych posiłków. Warto spożywać posiłki częściej, jednak w mniejszych ilościach. Bardzo duże znaczenie odgrywa poza tym aktywność fizyczna, która wpływa korzystnie na zdrowie i kondycję, wzmacniając jednocześnie odporność organizmu. Odporność przed zimą może również wzmocnić picie dużej ilości ciepłych napojów, w tym picie samodzielnie przygotowanych soków owocowych oraz warzywnych, a także picie naparów ziołowych, które dostarczają cennych witamin i minerałów. Doskonale sprawdzi się np. sok z aronii, dzikiej róży, pigwy, żurawiny czy też z czarnej porzeczki. 

Zobacz też:
Wakacyjna kosmetyczka. Co warto ze sobą zabrać?

Jak wzmocnić układ immunologiczny przed zimą innymi sposobami? 

W celu wzmocnienia układu odpornościowego organizmu i tym samym uniknięcia infekcji warto postawić na miód, czosnek oraz imbir. Produkty te wykazują właściwości przeciwzapalne i przeciwbólowe, poza tym wzmacniają odporność i pomagają w walce z przeziębieniem i grypą. Bardzo ważne jest też utrzymanie odpowiedniego poziomu wilgotności powietrza w domu. Zbyt suche powietrze ma negatywny wpływ na błonę śluzową nosa i gardła, dlatego warto np. włączyć nawilżacz powietrza. Warto też ograniczyć stosowanie używek, do których zalicza się kawę, mocną herbatę, alkohol i tytoń. Pamiętać należy poza tym o ubiorze adekwatnym do panującej za oknem aury. Postawą w okresie jesienno-zimowym jest czapka, szalik, rękawiczki oraz ciepłe buty. Warto ubierać się na cebulkę, by w przypadku nagłych zmian pogody, które okresie jesienno-zimowym nie należą do rzadkości, można było zareagować we właściwy sposób. 

Inną kwestią jest stres, który może znacząco odbić się na układzie immunologicznym człowieka. Bardzo ważne jest więc ograniczanie do minimum czynników go wywołujących. Utrzymujące się przez wiele tygodni napięcie nerwowe może bardzo mocno osłabić układ odpornościowy, przez co organizm człowieka będzie o wiele bardziej podatny na różnego rodzaju infekcje. 

 

Zobacz także:

Zobacz też:
Siedzący tryb życia – czy jest szkodliwy dla kręgosłupa?

O autorze

Barbara Wójcik

Absolwentka studiów medycznych z wieloletnim doświadczeniem zawodowym. Lata pracy jako lekarz rodzinny nauczyły ją wrażliwości, odpowiedzialności za podejmowane decyzje terapeutyczne i umiejętności uważnego słuchania pacjenta. Prywatnie zajmuje się wychowywaniem swojej 5 letniej córki i udzielaniem porad na forach medycznych.

Zobacz wszystkie artykuły