Ocet – wszystkim dobrze znany roztwór wodny kwasu octowego, powstały w wyniku fermentacji. W większości kuchni znajdziemy butelkę popularnego octu winnego czy balsamicznego o dobroczynnych właściwościach, ale czy wiesz, że istnieje również znany ocet jabłkowy w połączeniu z malinami? Skoro powyższe jednoskładnikowe roztwory posiadają szereg prozdrowotnych właściwości, to wyobraź sobie, jaką bombą witaminową jest dwuskładnikowy ocet malinowo-jabłkowy! Oczywiście w towarzystwie pysznego owocowego aromatu, który można z łatwością przemycić do codziennego menu. Poznaj prozdrowotne właściwości tej niebanalnej mieszanki owocowej.

 

Ocet malinowo-jabłkowy – tytułem wstępu

 

Jak już wyżej wspomniano, ocet ten jest bogactwem witamin i minerałów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Bioaktywne związki w nim zawarte w połączeniu ze słodkawym, delikatnym, a zarazem wyrazistym smakiem przemawiają za włączeniem roztworu do codziennego jadłospisu. Tego typu ocet w smaku jest łagodniejszy od czystego spirytusu jabłkowego, dzięki temu będzie dobrym rozwiązaniem dla osób o delikatniejszym podniebieniu. Łączy w sobie wartości zawarte w jabłku, malinie oraz te uzyskane w przebiegu fermentacji.

 

Dobroczynne właściwości maliny

 

Aby nie pominąć żadnej z wartości octu malinowo-jabłkowego, najlepiej przedstawić właściwości każdego składnika tworzącego bukiet witaminowy z osobna. Malina jest znana z wysokiego stężenia witaminy C, stąd chętnie jest stosowana w trakcie przeziębienia w formie soków i syropów, ale mało kto wie, że w formie octu wykazuje równie skuteczne działanie przeciwzapalne i wzmacniające naturalną odporność. Na tym jednak nie kończy się lista bioaktywnych związków zawartych w tym owocu, oto najważniejsze z nich:

Zobacz też:
Erecepta - rozwiązanie, gdy zabraknie leków

 

  • Witaminy z grupy B (B1, B2, B6), E, C
  • Kwas foliowy
  • Potas, wapń, fosfor, żelazo
  • Związki polifenolowe – kwasy fenolowe oraz flawonoidy
  • Elagotaniny
  • Antocyjany
  • Pektyny

 

Dobroczynne właściwości jabłka

 

Nasz klasyczny polski owoc, jabłko, jest równie mocno wypełnione prozdrowotnymi składnikami, jak mówi stare powiedzenie „Jedz jedno jabłko dziennie, a lekarz nie będzie Ci potrzebny”, a może wystarczy wypić trochę równie wartościowego octu? Poniżej znajdują się dowody na słuszność tego powiedzenia. Oto jakie składniki uzupełnia w organizmie jabłko:

 

  • Witaminy z grupy B, E, C, beta-karoten
  • Fosfor, wapń, siarka, żelazo, magnez
  • Błonnik – pektyny, kwercetyny, antyoksydanty

 

Ocet malinowo-jabłkowy – właściwości

 

Nie przedłużając, oto co dają zdrowiu wyżej wymienione witaminy i minerały zawarte w occie malinowo-jabłkowym:

 

  • Wsparcie odporności, pomoc w walce z drobnoustrojami
  • Profilaktyka przeciwnowotworowa
  • Działanie przeciwzapalne, przeciwreumatyczne, antyoksydacyjne
  • Obniżenie poziomu cukru we krwi – pozytywny wpływ na cukrzyków
  • Wsparcie procesów trawiennych – ocet jest wskazany przy odchudzaniu
  • Obniżenie ciśnienia krwi
  • Działanie żółciopędne
  • Ochrona przed chorobami serca
  • Działanie napotne
  • Tonizacja skóry – zastosowanie zewnętrzne

 

Z uwagi na powyższe zalety spożywania octu malinowo-jabłkowego, zaleca się włączenie go do codziennej diety.

Zobacz także:

Zobacz też:
Dlaczego warto wybrać yerba mate?

O autorze

Barbara Wójcik

Absolwentka studiów medycznych z wieloletnim doświadczeniem zawodowym. Lata pracy jako lekarz rodzinny nauczyły ją wrażliwości, odpowiedzialności za podejmowane decyzje terapeutyczne i umiejętności uważnego słuchania pacjenta. Prywatnie zajmuje się wychowywaniem swojej 5 letniej córki i udzielaniem porad na forach medycznych.

Zobacz wszystkie artykuły