Domowe sposoby na nadciśnienie

Wśród domowych sposobów na obniżenie ciśnienia prym wiodą napary ziołowe. Wiele roślin wykazuje pozytywny wpływ na poziom ciśnienia tętniczego. Wystarczy spożywać dwa razy dziennie ziołowe herbatki, by unormować ciśnienie krwi. Jednak musisz pamiętać, że niektóre zioła mogą powodować skutki uboczne. Wynika to z faktu, że mogą one wchodzić w reakcje z częścią leków na nadciśnienie lub być niewskazane przy towarzyszących dolegliwościach zdrowotnych. Najlepiej dobór ziołowych produktów obniżających ciśnienie skonsultować z lekarzem.

Naturalną metodą na obniżenie ciśnienia jest także jedzenie czosnku, który zapobiega powstawaniu zakrzepów i ogranicza gromadzenie się cholesterolu w ścianach tętnic. Równie skuteczne będą dziurawiec, kwiat lipy czy owoce głogu. 

Domowym sposobem na nadciśnienie będzie również ciemna czekolada, która zawiera flawonole. Zapobiegają one skurczom naczyń krwionośnych, wpływając na ich elastyczność. Należy także dbać o nawodnienie organizmu.

Obniżenie ciśnienia – dieta

Chcesz się dowiedzieć co na obniżenie ciśnienia wpływa w największym stopniu? Odpowiedź jest prosta dieta. Powinna być ona zbilansowana i bogata w minerały oraz witaminy, a w szczególności w potas. Reguluje on ciśnienie krwi i pomaga obniżyć ciśnienie skurczowe do 5 mm Hg, zaś rozkurczowe do 4 mm Hg. 

Zobacz też:
Czy możliwym jest przedawkowanie „Witaminy Słońca”?

Jeśli chcesz zbić ciśnienie, to koniecznie ogranicz spożywanie kawy i soli. Wlicza się w to także niezdrowe przekąski, np. orzeszki solone, chipsy i krakersy. Odstaw także używki, takie jak papierosy i alkohol oraz ogranicz ilość przetworzonej żywności w diecie (np. konserwy). 

Na obniżenie ciśnienia spożywaj produkty bogate w magnez i kwasy omega-3, a także uzupełniaj poziom witaminy C. Jej brak może prowadzić do zwężania się naczyń krwionośnych, zaś magnez pomaga w regulowaniu krzepnięcia krwi i wspomaga prawidłową pracę serca. Kwasy omega znajdziesz przede wszystkim w rybach. 

Produkty obniżające ciśnienie bogate w potas 

Oto lista produktów polecanych na obniżanie ciśnienia:

  • szpinak;
  • fasola;
  • buraki;
  • banany;
  • pomidory;
  • bataty. 

Jak zbić ciśnienie poprzez ćwiczenia?

Możesz być zaskoczony, że tym, co obniża ciśnienie, są ćwiczenia fizyczne. Jeśli cierpisz na nadciśnienie, to  bez wątpienia powinieneś się zacząć ruszać. Oto kilka ćwiczeń, które posłużą ci jako skuteczny sposób na obniżenie ciśnienia:

Jogging

Osoby z nadciśnieniem tętniczym powinny postawić przede wszystkim na ćwiczenia dotleniające. Aerobowym ćwiczeniem tego typu jest jogging. Tempo należy dostosować do własnych możliwości, więc może to być nawet marsz lub trucht. Wystarczy kilka razy w tygodniu biegać po pół godziny, by obniżyć ciśnienie.

Nordic walking

Inną opcją, jak zbić ciśnienie, jest popularny nordic walking. Sport polecany jest seniorom i wymaga specjalnych kijków oraz odpowiednich butów do uprawiania. Jednak pomaga w obniżeniu ciśnienia, a także poprawie kondycji i wysmukleniu sylwetki. Wystarczy w tym przypadku pół godziny treningu dziennie.

Zobacz też:
Ciasto drożdżowe – przepis babci. Upiecz idealny placek drożdżowy!

Joga

Zastanawiasz się, co na obniżenie ciśnienia będzie naprawdę skuteczne, a jednocześnie przyjemne? Jakie ćwiczenie wybrać? Postaw na jogę! To metoda polecana w szczególności osobom, u których występuje nadciśnienie na tle nerwowym, np. z powodu wzmożonego stresu. Joga pozwala na poprawę nastroju, pozbycie się stresu oraz wpływa na elastyczność i postawę ciała. Dodatkowo, reguluje ciśnienie krwi. 

Jak szybko obniżyć ciśnienie krwi bez leków?

Metodą na szybkie obniżenie ciśnienie jest akupresura. Wymaga ona dobrej znajomości anatomii własnego ciała, gdyż opiera się na uciskaniu odpowiednich punktów. Naciskając na pięć różnych punktów na ciele, znajdujących się m.in. na dłoni, przedramieniu, szyi, stopie czy środku głowy, możemy zbić ciśnienie.

Na tym samym podłożu rozkwitła inna metoda na to, jak szybko obniżyć ciśnienie. Polega ona na masażu konkretnego punktu na ciele. Należy odnaleźć linię poniżej płatka ucha, która prowadzi w dół szyi. Miejsce to musisz delikatnie dotykać, nie uciskać. Czynność powtórz po obu stronach głowy w tym samym punkcie po 10 razy. Następnie, kolistymi ruchami rozmasuj punkty linii na wysokości płatka ucha. Ruch kolisty powinien być delikatny i skierowany w stronę nosa. Czynność kontynuuj przez minimum 5 minut.

O autorze

Adam Zieliński

Student ostatniego roku medycyny kultywujący rodzinne tradycje i wartości związane z wykonywaniem zawodów medycznych. Chęć i możliwość niesienia pomocy innym to więcej niż profesja, to prawdziwa pasja, podobnie jak dzielenie się zdobytą wiedzą. Prywatnie mąż i tata dwuletniego letniego syna, dla którego chce być wzorem do naśladowania.

Zobacz wszystkie artykuły