Co wpływa na to, że rano budzisz się niewyspany, mimo że spałeś przynajmniej 8 godzin? Powodów może być wiele. Jeśli masz problem z zaśnięciem, często się w nocy budzisz, wstajesz zmęczony gorzej niż przed pójściem spać, może to oznaczać, że masz problemy ze snem. Boryka się z tym wiele osób, lecz lekceważą ten problem i nie szukają przyczyn. Do jakich konsekwencji może doprowadzić bezsenność? Kiedy udać się do lekarza? Co na bezsenność? Spróbujemy odpowiedzieć na nurtujące cię pytania w dalszej części artykułu. 

Czym jest bezsenność?

Czym jest bezsenność? To zdecydowanie niepożądany stan, w którym zaburzone zostaje wiele innych procesów w organizmie. Sen to odpoczynek dla ciała, ale i dla umysłu. Dorosły człowiek powinien spać od 7 do 8 godzin na dobę. To optymalny czas, aby wypocząć i aby organizm mógł się zregenerować. Najlepszym sposobem jest obserwowanie swojego organizmu i tego, jak czujemy się po konkretnej ilości snu. 

Bezsenność może prowadzić do wielu bardzo poważnych konsekwencji i może znacząco obniżyć komfort życia. Niepokojący jest fakt, że problem bezsenności dotyczy dziś wielu osób, niezależnie od wieku czy płci. Przyczyny mogą być różne, ale o tym dowiesz się za chwilę. Jedno jest pewne, jest to powszechny problem, którego jednak nie należy lekceważyć. Nieleczona bezsenność będzie tylko powodowała narastanie frustracji i złego samopoczucia, a także może doprowadzić do różnych chorób. 

Zobacz też:
Skuteczne i bezpieczne sposoby na chrypkę u dziecka

Czym jest przewlekła bezsenność?

O przewlekłej bezsenności mówi się wtedy, gdy dana osoba ma problemy z zaśnięciem, kręci się w łóżku wiele godzin, mimo tego, że odczuwa zmęczenie, a ten stan utrzymuje się przynajmniej przez miesiąc. Z pewnością jest to problem, który powoduje duży dyskomfort. Przerywany sen może być kolejnym objawem bezsenności. Jeśli w nocy wiele razy wybudzasz się ze snu i nie możesz ponownie zasnąć, to możesz być pewny, że rano będziesz niewyspany. Te cykle powtarzają się kilka razy w ciągu nocy. Nie powinieneś także na siłę wybudzać się ze snu. Organizm sam powinien regulować to, kiedy będzie gotowy wstać i zacząć nowy dzień. 

Jaka jest norma snu dla dorosłej osoby?

Mówi się, że sen powinien trwać od 7 do 8 godzin na dobę. Jednak każdy z nas jest inny i jego organizm sam wie najlepiej, ile godzin snu potrzebuje, aby być gotowym na nowe wyzwania dnia codziennego. Zdarzają się nawet osoby, którym wystarczy jedynie 5 godzin snu na dobę, jednak nie zdarza się to często.

Przyczyny bezsenności u dorosłych

Zastanawiasz się, jakie mogą być przyczyny bezsenności u dorosłych? Jest ich wiele, ale wymienia się między innymi:

  • nadciśnienie tętnicze;
  • niewydolność serca;
  • nadczynność tarczycy;
  • chrapanie;
  • astma;
  • problemy z oddychaniem;
  • menopauza u kobiet;
  • różne zaburzenia psychiczne, w tym także depresja.

Spokojny sen jest możliwy tylko wtedy, gdy będziesz wyciszony i zrelaksowany. 

Zobacz też:
Zapalenie nagłośni – niebezpieczna choroba, która atakuje głównie dzieci

Na szczególną uwagę zasługują problemy ze snem, które pojawiają się nagle. Mogą świadczyć o jakiejś chorobie lub o pojawieniu się nagłego stresującego czynnika. Oczywiście są sytuacje, w których ewidentnie problemy ze snem nie są związane z groźnymi czynnikami. Do takich przyczyn zalicza się na przykład zmianę strefy czasowej, upał czy uciążliwy hałas.

Styl życia a problem bezsenności

Na jakość snu wpływają także czynniki, o których na co dzień nie myślisz. To jaki styl życia prowadzisz, jest kluczowe dla sprawnej regeneracji w trakcie snu. Co może zaburzyć sen? Przede wszystkim mowa o nieodpowiednich, tłustych i bardzo obfitych posiłkach spożywanych przed snem, a także o spożywaniu alkoholu. Bardzo często może wydawać się, że sen po alkoholu przychodzi bardzo szybko. Faktem jest, że po wypiciu kilku lampek wina z pewnością szybko zaśniesz, jednak sen ten będzie płytki i przerywany, a ty wstaniesz bez energii i z dodatkowymi dolegliwościami związanymi ze szkodliwym działaniem wypitych trunków. Jeśli mowa o stylu życia, trzeba także wspomnieć o nowych technologiach. Większość dnia spędzasz przed ekranem komputera lub telefonu. Nawet tuż przed pójściem spać oglądasz telewizję i przeglądasz internet, prawda? To duży błąd, który może wpłynąć negatywnie na spokojny sen. Przed pójściem spać powinieneś się wyciszyć, a nie dokładać swojemu organizmowi nowych bodźców. Książka będzie zdecydowanie lepszym pomysłem.

Długotrwała bezsenność a stres i typ pracy

Kolejnym bardzo ważnym czynnikiem, który wpływa na zaburzenia snu, jest przewlekły stres. Nie da się ukryć, że stres wywołuje niepokój, ciągłe napięcie, a w konsekwencji problemy z zaśnięciem i spokojnym głębokim snem. 

Zobacz też:
Aloes drzewiasty – prawdziwy skarb prosto z… doniczki! Poznaj niezwykłe właściwości tej cudownej rośliny!

Problemy ze snem mogą pojawić się również u osób, które pracują na różne zmiany. Jeśli przez tydzień pracujesz na zmianę dzienną, a w kolejnym tygodniu na zmianę nocną, naturalny rytm dnia zostaje zaburzony, a organizm co tydzień musi od nowa przystosować się do nowej sytuacji. Zdecydowanie nie jest to sytuacja, która wpływa dobrze na jakość snu. Dobrym rozwiązaniem może być wizyta u lekarza i skonsultowanie się z nim, być może znajdzie on sposób na tę trudną sytuację, który poprawi jakość snu w takim trybie pracy. 

Jak widzisz, przyczyn bezsenności jest wiele. To bardzo złożony problem. W wielu przypadkach nie obejdzie się bez konsultacji z lekarzem i wdrożenia odpowiedniego leczenia. Czasami może wystarczyć wprowadzenie pozytywnych zmian w swoim stylu życia. Niezależnie od tego, czy problem pojawił się nagle, czy jest przewlekły i wciąż nie możesz sobie z nim poradzić, konieczna jest wizyta u lekarza. To właśnie doświadczony specjalista przeprowadzi z tobą szczegółowy wywiad i będzie w stanie zaproponować skuteczne leczenie, które raz na zawsze pozwoli ci pozbyć się problemu. Czy istnieje jakiś skuteczny sposób na bezsenność? O tym dowiesz się w dalszej części artykułu, dlatego koniecznie czytaj dalej!

Skutki bezsenności

Wiesz już, że przewlekła bezsenność jest niepożądanym stanem, który w znaczny sposób może utrudniać codzienne funkcjonowanie. Z jakimi negatywnymi konsekwencjami borykają się osoby, których dotyka długotrwała bezsenność? O tym za chwilę. Musisz wiedzieć, że problemy ze snem wymagają konsultacji ze specjalistą i podjęcia odpowiedniego leczenia. W większości przypadków ten problem nie zniknie samoistnie. Istnieje kilka sposobów na bezsenność, jednak wszystko uzależnione jest od tego, co jest przyczyną pojawienia się takiego stanu. 

Zobacz też:
Jak odkwasić organizm? Poznaj najskuteczniejsze sposoby na szybkie odkwaszenie organizmu!

Bagatelizowana przewlekła bezsenność może doprowadzić do bardzo przykrych konsekwencji, które będą zaburzały normalne funkcjonowanie na co dzień. Skutki przewlekłej bezsenności to między innymi: 

  • problemy z koncentracją;
  • pogorszenie jakości życia;
  • ciągłe rozdrażnienie i senność;
  • brak energii i siły do działania;
  • obniżona motywacja;
  • brak chęci do spotkań z rodziną i przyjaciółmi;
  • obniżenie nastroju;
  • obniżenie odporności organizmu;
  • brak siły do podejmowania aktywności fizycznej;
  • nadwaga i otyłość;
  • zwiększenie ryzyka zachorowania na nadciśnienie i choroby serca. 

Jak widać, bezsenność może nieść za sobą szereg przykrych konsekwencji. Wymienione wyżej skutki to tylko kilka z całej gamy możliwości. To, z jakimi rezultatami bezsenności będziesz się borykał, zależy od zaawansowania choroby. Nie ma na co czekać, konsultacja z lekarzem to często jedyny skuteczny sposób, aby pozbyć się problemu i podjąć walkę o normalne i szczęśliwe życie. 

Jak leczyć bezsenność?

Pewnie nurtuje cię bardzo ważne pytanie, a mianowicie, jak leczyć bezsenność? Nie zawsze leki nasenne bez recepty będą skutecznym rozwiązaniem.Przede wszystkim pamiętaj o tym, że jeżeli widzisz u siebie jakiekolwiek objawy bezsenności i utrudnia ci ona codzienne funkcjonowanie, koniecznie wybierz się do lekarza. Zdecydowanie trzeba podkreślić, że nie jest to błahy problem, który można zlekceważyć. Lekarz po dokładnym wywiadzie zdiagnozuje problem i zleci dalsze kroki, które pozwolą ci wrócić do głębokiego i spokojnego snu. Przy tej dolegliwości powrót do zdrowia jest możliwy, jeśli pacjent potraktuje bezsenność jako chorobę, którą powinien zająć się specjalista. 

Zobacz też:
Nadmiar witaminy C – czy jest groźny i jakie są jego skutki?

Pierwszym krokiem jest zatem wizyta u lekarza pierwszego kontaktu. Dopiero on może skierować się do neurologa, psychiatry lub od razu do specjalnego ośrodka, który zajmuje się leczeniem zaburzeń związanych ze snem. Wszystko zależy od przyczyny twojego problemu, dlatego kluczem jest to właściwa diagnoza. Podjęte metody leczenia muszą być dopasowane indywidualnie. W przypadkach, kiedy bezsenność związana jest ze złym trybem życia, sytuacja jest tak naprawdę bardzo łatwa. Wtedy zaleca wprowadzenie zdrowych nawyków i przede wszystkim zadbanie o właściwą higienę snu. To bardzo ważny aspekty, o którym za chwilę dowiesz się więcej. Lekarz może zlecić także odpowiednią terapię farmakologiczną w trudniejszych przypadkach. 

Odpowiednia higiena snu

Osoby, które mają problemy ze snem, powinny przede wszystkim zadbać o odpowiednią higienę snu. Co to oznacza? Czym jest higiena snu? Być może słyszałeś już to pojęcie, staje się ono coraz bardziej popularne i coraz więcej osób zaczyna świadomie o to dbać. Można powiedzieć, że jest to pewien konkretny przepis na to, jak poprawić jakość snu, jak sprawić, żeby nasz sen był lepszy i głęboki. Pozytywną informacją jest to, że wszystko można wyćwiczyć, a praktyka czyni mistrza. 

Sprawdzony sposób na bezsenność

Do jakich zasad powinieneś się stosować, aby zadbać o higienę snu?

  1. Po pierwsze nie spożywaj kawy ani napojów energetycznych przynajmniej 6 godzin przed pójściem spać.
  2. Zrezygnuj wieczorem z oglądania ulubionego serialu lub przeglądania internetu, znacznie lepszym rozwiązaniem będzie czytanie książki. 
  3. Zadbaj o swoją przestrzeń do spania, pościel powinna być świeżą i czysta, pokój przewietrzony, okna zasłonięte.
  4. Unikaj ostrego światła przed snem i postaraj się wyciszyć, unikaj dodatkowych bodźców. 
  5. Nie spożywaj alkoholu i nie pal papierosów przed snem. 
  6. Zadbaj o to, aby kolacja była lekka i zjedz ją około 2 lub 3 godziny przed snem. 
  7. Nie zaleca się także uprawiania aktywności fizycznej do 3 godzin przed pójściem spać. 
  8. Słuchaj swojego organizmu, nie próbuj kłaść się na siłę wtedy, gdy zupełnie nie odczuwasz zmęczenia. 
Zobacz też:
Jakie są najczęstsze choroby płuc i jakie objawy na nie wskazują?

Jeśli zadbasz o te wszystkie aspekty, istnieje duża szansa, że jakość twojego snu się poprawi, a ty obudzisz się wypoczęty i zregenerowany. 

Sen to bardzo ważna część w ciągu doby. Nie można go zaniedbywać, bo to właśnie od jakości snu w dużym stopniu zależy, czy będziesz miał wystarczająco dużo energii i chęci do działania w ciągu dnia. Na problemy ze snem może mieć wpływ wiele czynników, dlatego przede wszystkim musisz obserwować swój organizm i w razie jakichkolwiek wątpliwości skonsultuj się z lekarzem. Sen ma wpływ na wiele sfer życia i na codzienne funkcjonowania, ale nadal wiele osób nie docenia snu i zaniedbuje go, co jest dużym błędem. Warto żyć świadomie i dbać o swoje zdrowie. Tylko w ten sposób będziesz w pełni szczęśliwy i gotowy na nowe wyzwania, które przynosi życie.

O autorze

Justyna Jakubczyk

Miłośniczka zdrowego stylu życia i treningu siłowego. Pisanie to jej pasja i praca, którą uwielbia ponad wszystko. Słowa pozwalają jej przenieść się do krainy nieograniczonej kreatywności. Wtedy może realizować swoje szalone pomysły.

Zobacz inne artykuły autora