Ocena

U większości kobiet występuje kilka objawów jednocześnie, które w zdecydowany sposób utrudniają codzienne funkcjonowanie. Jednocześnie stają się źródłem wielu nieporozumień – zwłaszcza w sytuacji, gdy otoczenie nie zdaje sobie sprawy o przyczynach takiego zachowania kobiety. I chociaż te nieprzyjemne objawy mijają wraz z końcem miesiączki, to jednak nie warto czekać tak długo. Istnieje wiele sposobów na zmniejszenie PMS, które warto zastosować przy nasilających się objawach.

Domowe sposoby na PMS

Objawy związane z PMS mogą być bardzo nieprzyjemne i w znaczącym stopniu utrudniać normalne funkcjonowanie. Na szczęście można je zminimalizować różnorodnymi sposobami. W przypadku gdy PMS jest stosunkowo łagodne, to warto zastosować domowe środki, które w naturalny sposób łagodzą dokuczliwe objawy. W tym przypadku najlepiej sprawdzi się:

  • picie dużej ilości płynów (zwłaszcza wody)
  • unikanie kofeiny, soli, alkoholu, ostrych przypraw i węglowodanów prostych
  • wprowadzenie do diety zdrowych tłuszczów (na przykład awokado, tłuste ryby, olej lniany lub kokosowy)
  • rezygnacja z tytoniu
  • rozluźniająca kąpiel
  • masaż
  • umiarkowana aktywność fizyczna
  • ćwiczenia rozciągające

Dodatkowo nie wolno zapominać o śnie, odpoczynku i relaksie. Unikanie stresu i pozytywne nastawienie psychiczne łagodzi napięcie i zmniejsza stany lekowe (które prowadzą do napięcia mięśni i nasilenia objawów PMS). Jednocześnie zaleca się kontakty towarzyskie i spotkania z najbliższymi, które odprężają i relaksują, a tym samym zmniejszają nieprzyjemne dolegliwości i odczucia.

Pozostałe sposoby na PMS

Domowe sposoby na PMS w wielu przypadkach są bardzo skuteczne i efektywne. Jednak czasami potrzeba czegoś więcej, aby złagodzić objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego. Wtedy można sięgnąć po różnorodne środki dostępne bez recepty. Jednym z nich jest olej CBD, o którym więcej informacji znajdziemy na stronie Cibdol. Olej CBD to naturalny środek, który może złagodzić zarówno objawy fizyczne (takie jak ból i skurcze), jak i psychiczne (niepokój, drażliwość czy bezsenność).

Zobacz też:
Witamina K i jej rola w organizmie. Czym grozi jej nadmiar i niedobór?

CBD łagodzi wahania nastroju, poprawia jakość snu, minimalizuje lęk i stres. I chociaż produkt ten nie zlikwiduje PMS, to jednak znacząco zniweluje jego nieprzyjemne skutki. Oprócz CBD na rynku są dostępne środki rozkurczowe, przeciwbólowe i delikatnie uspokajające, które można dostać bez recepty. Przydatne są też zioła – takie jak rumianek, melisa, dziurawiec, pokrzywa, skrzyp, koper włoski, lukrecja, waleriana i wiele innych. W skrajnych przypadkach – gdy żaden z zastosowanych środków nie pomaga – należy skontaktować się z lekarzem, który wykluczy inne dolegliwości, dobierze odpowiednią metodę leczenia i przepisze środki farmakologiczne.

PMS to zespół nieprzyjemnych dolegliwości, który dotyka od kilkunastu do kilkudziesięciu procent kobiet. Jego nasilenie i przebieg jest sprawą bardzo subiektywną i może wiązać się z różnymi dolegliwościami. Dlatego też metody i środki łagodzące PMS powinny być dobierane indywidualnie – tylko wtedy mają szansę zadziałać.

O autorze

Adam Zieliński

Student ostatniego roku medycyny kultywujący rodzinne tradycje i wartości związane z wykonywaniem zawodów medycznych. Chęć i możliwość niesienia pomocy innym to więcej niż profesja, to prawdziwa pasja, podobnie jak dzielenie się zdobytą wiedzą. Prywatnie mąż i tata dwuletniego letniego syna, dla którego chce być wzorem do naśladowania.

Zobacz wszystkie artykuły