Okres połogu zdecydowanie nie jest łatwym czasem w życiu kobiety. Trzeba wówczas oswoić się z nowym rytmem życia i rolą matki. Pojawia się wiele lęków, wątpliwości i niepewności. To całkowicie naturalne, że brzuch po ciąży nie wygląda tak, jak kiedyś. Wygląd twojego ciała w tym momencie to stan przejściowy. Jeżeli powoduje u ciebie dużo kompleksów, możesz wprowadzić pewne zmiany, które ułatwią i przyspieszą powrót do dawnej figury. Poznaj zdrowe i bezpieczne sposoby!

Jak wygląda brzuch po porodzie?

Brzuch zaraz po porodzie zdecydowanie nie wygląda zbyt atrakcyjnie. Nie ma też takiego samego kształtu u każdej kobiety. Mają na to wpływ:

  • aktywność fizyczna w trakcie ciąży; 
  • genetyczne predyspozycje ciała; 
  • siła mięśni brzucha;
  • ilość tkanki tłuszczowej;
  • zmiany hormonalne.

Brzuch po porodzie naturalnym jest często obwisły, miękki i powiększony. Przez pierwsze kilka dni po przyjściu twojego dziecka na świat możesz stracić nawet do 10 kg. Macica się obkurcza, brzuch zmniejsza objętość i całe ciało próbuje wrócić do swojego stanu sprzed ciąży. 

Zobacz też:
Co to jest CBD i jak działa?

Jak długo obkurcza się brzuch po porodzie?

Na to pytanie ciężko jest jednoznacznie odpowiedzieć. Proces powrotu do „normalności” jest inny dla każdej kobiety. Badania wykazują, że brzuszek po ciąży pełną sprawność fizyczną odzyskuje się dopiero po 6-12 miesiącach. Możesz to przyspieszyć odpowiednią pielęgnacją i ruchem. Jednak podchodź do tego ostrożnie i delikatnie. 

Pośpiech jest złym doradcą

Nieatrakcyjny brzuch po ciąży może wpędzać cię w kompleksy – lecz intensywne ćwiczenia fizyczne mogą ci zaszkodzić. Skorzystaj ze wsparcia fizjoterapeuty, aby wspólnie opracować odpowiedni dla ciebie program ćwiczeń. Nie zaczynaj procesu ujędrniania zanim nie minie 6 tygodni po porodzie. 

Brzuch po porodzie a cesarskie cięcie

Brzuch po porodzie cesarskim może dłużej być obwisły niż po porodzie naturalnym. Jak pozbyć się brzucha po ciąży? Najpierw daj czas swojemu ciału na regenerację rany po cięciu. Eksperci zalecają, aby dać sobie odpocząć nawet 3 miesiące. Nie oznacza to oczywiście kompletnej bezczynności. Skonsultuj się ze swoim lekarzem, aby ustalić kiedy powinnaś zacząć się ruszać i w jaki sposób.

Jak dbać o brzuch po ciąży?

Twoim głównym zmartwieniem po urodzeniu dziecka nie powinno być odchudzanie. Warto zadbać przede wszystkim o swoje zdrowie. Twój brzuch po ciąży (i całe twoje ciało!) potrzebuje diety bogatej w składniki odżywcze i dużych ilości wody. Jak zgubić brzuch po ciąży? Unikaj żywności przetworzonej, napojów gazowanych i tłustych potraw.

Zobacz też:
Czy ból jajników przed okresem to powód do niepokoju?

Wzmocnienie brzucha po porodzie poprzez dietę i pielęgnację

Włącz do swojej diety:

  • mikroelementy – znacznie przyspieszają regenerację skóry i zapobiegają rozstępom;
  • fibrylinę – jest to substancja, która bierze udział w odbudowie macierzy zewnątrzkomórkowej i syntezuje włókna skórne;
  • witaminę C – usprawnia tworzenie włókien kolagenowych i zwiększa ich siłę;
  • wyciąg z bluszczu – wzmacnia skórę i pomaga walczyć z cellulitem;
  • genisteinę – kompensuje utratę kolagenu i kwasu hialuronowego, jak również sprawia, że skóra się szybciej uelastycznia i regeneruje.

Brzuch po porodzie (ale też w trakcie ciąży) potrzebuje też odpowiedniej pielęgnacji zewnętrznej. Używaj odpowiednio dobranych peelingów, kremów i balsamów, które usprawnią regenerację twojej skóry. Delikatne masaże również mogą okazać się pomocne.

Jak ujędrnić brzuch po ciąży?

Najskuteczniejszym sposobem są ćwiczenia. Pamiętaj jednak, aby odczekać i nie wymagać od siebie zbyt dużo w krótkim czasie. Jeżeli odpowiednio dobierzesz ćwiczenia do swojego ciała, pomogą ci one nie tylko zrzucić brzuch po ciąży, lecz także odzyskać sprawność psychiczną i równowagę emocjonalną. Najlepiej zacząć nawet od krótkich i wolnych spacerów na świeżym powietrzu. Ważne, aby robić to regularnie i przyzwyczaić swoje ciało do ruchu.

Rozejście mięśnia prostego brzucha – ćwiczenia

Twoje tkanki i mięśnie potrzebują przede wszystkim czasu, aby się skurczyć i zregenerować. Stosuj łagodne ćwiczenia mięśni powłok brzusznych i miednicy mniejszej już kilka dni po porodzie. Wprowadzaj z czasem coraz bardziej zaawansowane ćwiczenia, które pozwolą ci ujędrnić brzuch po ciąży.

Zobacz też:
Ból gardła przy przełykaniu – nie lekceważ go!

Zacznij od wzmacniania swoich mięśni poprzecznych. Te najgłębiej położone mięśnie utrzymują narządy wewnętrzne, redukują bóle kręgosłupa, a nawet ułatwiają poród naturalny. 

Najlepsze ćwiczenia na brzuch po porodzie

Idealnymi ćwiczeniami na brzuch po ciąży będą te inspirowane pilatesem:

  • modyfikowane brzuszki – połóż się na podłodze i zegnij nogi w kolanach tak, aby stopy znajdowały się na podłodze. Połóż dłonie na brzuchu i naciśnij dolną część brzucha palcami obu rąk. Przyciągaj dolną część brzucha do podłogi. Nie poruszaj przy tym miednicą i nie podnoś klatki piersiowej. Kiedy poczujesz aktywację i napięcie mięśni, przestań wciągać brzuch. Utrzymuj spięcie przez 10-15 sekund. Nie wstrzymuj przy tym oddechu! Na koniec rozluźnij się i powtórz to ćwiczenie kilka razy;
  • nożyce – połóż się na ziemi, z plecami równomiernie przyciśniętymi do podłogi i rękami pod pośladkami. Podnieś jedną nogę na wysokość około 30 cm, a potem odkładaj ją i w tym samym czasie podnoś drugą. Możesz stopniowo zwiększać wysokość;
  • podnoszenie miednicy – zacznij od takiej samej pozycji, jak w pierwszym ćwiczeniu. Zacznij powoli podnosić miednicę. Gdy będzie w najwyższym punkcie, przytrzymaj tę pozycję przez kilka sekund. Następnie ostrożnie i powoli wróć plecami i miednicą na podłogę. Wykonaj 15 takich powtórzeń.

Brzuch po ciąży zawsze wygląda raczej nieatrakcyjnie. To, że twoje ciało zmienia się w ten sposób, jest całkowicie normalne. Wraz z postępem ciąży, brzuch się rozszerza. Przy porodzie i w pierwszych dniach po nim tracisz dużo masy w bardzo krótkim czasie. Skóra nie nadąża za tymi zmianami. Pamiętaj, że całe twoje ciało potrzebuje czasu, aby wrócić do dawnej sprawności i wcześniejszego kształtu. Aby odzyskać piękny brzuch po porodzie, zadbaj o zdrową dietę, kosmetyki ujędrniające i delikatne ćwiczenia wzmacniające mięśnie. Już niedługo zauważysz efekty!

Zobacz też:
Zsiadłe mleko – jak je zrobić samemu?

O autorze

Magdalena Złoczewska

Magister filologii angielskiej i pisarka z zamiłowania i zawodu. Swoje artykuły i tłumaczenia zaczęła publikować na papierze i w sieci już w 2017 roku. Zależy jej na tworzeniu wiarygodnych, ciekawych i wartościowych treści, które pomogą czytelnikom zdrowo żyć i dokonywać rozsądnych wyborów. Pasjonuje się podróżami, sztuką i poznawaniem świata. Fitness, zdrowe odżywianie i ekologia to tematy szczególnie bliskie jej sercu. Wiedzę zdobywa na szkoleniach, konferencjach, z literatury i po prostu – z życia.

Zobacz wszystkie artykuły