B5 witamina – co to takiego?

Nie każdy wie, że witamina B5 nazywana jest także kwasem pantotenowym. Jej pozytywny wpływ na organizm jest znany od wielu lat. To witamina rozpuszczalna w wodzie. O jej właściwy poziom w organizmie powinni zadbać wszyscy, a szczególnie osoby uprawiające sport, seniorzy, osoby przemęczone i narażone na stres. 

Jakie są właściwości witaminy B5?

Witamina B5 jest niezbędna do utrzymania ogólnego zdrowia twojego organizmu. Co to właściwie znaczy? Jakie właściwości ma B5 wit? Ten wyjątkowy składnik wpływa, między innymi, na:

  • wzmocnienie układu odpornościowego;
  • zwiększenie odporności przed infekcjami bakteryjnymi oraz wirusowymi;
  • szybszą regenerację skóry, błony śluzowej i tkanek;
  • szybsze gojenie się ran;
  • spowolnienie procesu starzenia;
  • poprawę pigmentacji włosów i ich stan. 

Niedobór witaminy B5 może zwiększyć podatność na choroby, szczególnie górnych dróg oddechowych. Co więcej, infekcje mogą często powracać.

Witamina B5 na włosy

Witamina B5 na włosy ma znakomity wpływ, oprócz ochrony przed siwieniem, wpływa także na ich wzrost. Jeśli chcesz cieszyć się pięknymi i długimi włosami, bez konieczności ich farbowania, koniecznie włącz do swojej diety produkty bogate w wit B5.

Zobacz też:
Sok z aronii – sposób na zdrowie w zasięgu ręki

Witamina b5 a trądzik

Witamina b5 jest wykazuje skuteczne działanie w leczeniu zmian skórnych. Odpowiednia suplementacja zdecydowanie może pomóc ci w walce o piękną cerę. Kwas pantotenowy zapobiega wysuszeniu skóry, łuszczeniu się i przebarwieniom. Może także uelastycznić skórę i ujędrnić ją, co zapobiegnie powstawaniu zmarszczek. Jeśli marzysz o pięknej, zdrowej i gładkiej skórze, to pomyśl o suplementacji wit b5. 

A jak jest w przypadku trądziku? Czy istnieje jakaś zależność pomiędzy witaminą B5 a trądzikiem? Tak! Badania wykazały, że osoby z niedoborem witaminy b5 często cierpią na dolegliwości skórne, w tym także i trądzik. Wit b5 pomaga leczyć stany zapalne skóry, ma działanie oczyszczające oraz antybakteryjne. 

Zastanawiasz się, jak to możliwe? Aktywna postać kwasu pantotenowego, czyli koenzym A wpływa na regulację hormonów, które odpowiedzialne są za twoje problemy skórne. Można powiedzieć zatem, że witamina B5 leczy przyczynę trądziku, a nie tylko jego objawy, co jest bardzo znaczące. Właśnie dlatego zarówno młodzież, jak i dorośli z trądzikiem, powinni włączyć do swojej suplementacji witaminę B5. Kwas pantotenowy używany jest również jako składnik wielu kosmetyków, przeznaczonych do cery z problemami, tłustej i trądzikowej. Wystarczy witamina B5 i… trądzik ci już niestraszny!

Niedobór witaminy B5 – jakie są objawy tego stanu?

Niedobór witaminy B5 może mieć bardzo negatywny wpływ na twój organizm. Zastanawiasz się, jakie symptomy mogą sygnalizować, że w twoim organizmie występuje niedobór witaminy B5? Do głównych objawów niedoboru wit b5 należą, między innymi:

  • skurcze nóg;
  • ból mięśni i stawów;
  • sztywność stawów po przebudzeniu;
  • nadmierne wypadanie włosów, a nawet łysienie;
  • omdlenia;
  • nieprzyjemne zmiany skórne, takie jak: wypryski, sucha skóra, przebarwienia, popękane kąciki ust;
  • problemy ze wzrokiem;
  • nadmierne zmęczenie i rozdrażnienie;
  • kłopoty ze snem;
  • problemy z układem pokarmowym;
  • podatność na infekcje;
  • zaburzenia pracy serca;
  • dłuższe gojenie się ran. 
Zobacz też:
Grzyby shitake – zdrowie ukryte pod kapeluszem. Jakie właściwości mają japońskie grzyby?

Dolegliwości i objawów niedoboru witaminy B5 jest wiele. Szczególnie narażeni na niedobór wit B5 mogą być seniorzy, osoby nadużywające alkohol, sportowcy i osoby z problemami układu pokarmowego.

Wit b5 – gdzie występuje? 

Wiesz już, jak ważna jest witamina B5 dla twojego organizmu. Zastanawiasz się pewnie, gdzie występuje wit b5? Znamy odpowiedź! Witamina B5 występuje w wielu produktach zarówno zwierzęcych, jak i roślinnych. Właśnie z tego względu niedobory nie powinny być częstym zjawiskiem, jeśli twoja dieta jest dobrze zbilansowana. Nie sposób wykluczyć tę witaminę z jadłospisu, co jest zdecydowanie dobrą wiadomością. Witaminę B5 znajdziesz, między innymi w: 

  • drożdżach piwnych;
  • otrębach pszennych;
  • rybach;
  • mleku;
  • orzechach;
  • jajach;
  • kurczaku;
  • ryżu brązowym;
  • pieczywie pełnoziarnistym;
  • owocach takich jak pomarańcze, banany, melony;
  • warzywach, takich jak: brokuły, ziemniaki, nasionach roślin strączkowych.

Jednak nie zawsze dobrze zbilansowana dieta wystarczy, aby uchronić się od niedoboru kwasu pantotenowego. Warto przemyśleć wdrożenie odpowiedniej suplementacji witaminą B5. Prowadzenie zdrowego stylu życia, zbilansowana dieta i odpowiednia suplementacja zdecydowanie poprawi stan twojego zdrowia.

O autorze

Justyna Jakubczyk

Miłośniczka zdrowego stylu życia i treningu siłowego. Pisanie to jej pasja i praca, którą uwielbia ponad wszystko. Słowa pozwalają jej przenieść się do krainy nieograniczonej kreatywności. Wtedy może realizować swoje szalone pomysły.

Zobacz inne artykuły autora