Utrata wagi i poprawa kształtu sylwetki

Dla większości osób jest to główna motywacja do ćwiczeń. Nie da się ukryć, że odchudzanie wsparte treningami jest nie tylko szybsze, ale również bardziej efektywne. Sama utrata wagi zaś utrzymuje się dłużej. Regularne wykonywanie ćwiczeń pozwala spalać kalorie oraz tkankę tłuszczową. To jednak nie wszystko. Podczas treningów nasze mięśnie wzmacniają się i rozbudowują. Często zdarza się nawet tak, że choć wskazówka na wadze nie wykazuje znaczącej utraty kilogramów osoby aktywne fizycznie zauważają, że ich sylwetka staje się szczuplejsza. Wynika to z prostego powodu – mięśnie ważą więcej niż tkanka tłuszczowa. Dzięki temu możemy uzyskać wymarzoną, wymodelowaną sylwetkę nawet jeśli nie nastąpiła znacząca utrata wagi. 

Poprawa kondycji i wzmocnienie ciała

Zdarza ci się łapać zadyszkę po kilkunastu metrów biegu do uciekającego autobusu? Masz problem z wejściem po schodach na trzecie piętro? Wszystko to jest wynikiem braku kondycji. Ćwiczenia wykonywane regularnie są najlepszym sposobem na to, żeby ją poprawić. Podczas treningu wzmacniają się bowiem nie tylko mięśnie, o czym już wspominaliśmy, ale również funkcjonowanie innych układów, w tym układu oddechowego i krwionośnego. Gdy ćwiczysz oddychasz szybciej i głębiej, dzięki temu twój organizm otrzymuje więcej życiodajnego tlenu. Ten z kolei jest rozprowadzany przez krew do każdej komórki twojego ciała. Musi ona pracować szybciej, dzięki czemu rozwija się sieć połączeń krwionośnych i nawet małe naczynia zyskują sprężystość i wytrzymałość. To zaś z kolei pozytywnie wpływa na regulację ciśnienia krwi.

Zobacz też:
Palumboizm – prawdziwe utrapienie kulturystów. Poznaj przyczyny, objawy i sposoby zapobiegania

Lepsze zdrowie i odporność

Wspomniany wpływ ćwiczeń fizycznych na kondycję organizmu oraz funkcjonowanie układu krwionośnego to nie jedyne pozytywne aspekty wynikające z regularnych ćwiczeń. Osoby, które nie stronią od treningu mogą poszczycić się niższym poziomem cukru we krwi, a u tych, u których bywa on podniesiony można zauważyć wyraźne spadki. To jednak nie wszystko. Mocniejsze i bardziej wydolne mięśnie utrzymują układ kostny oraz stawowy w odpowiednim położeniu, przez co znacznie rzadziej jesteśmy narażeni na występowanie kontuzji oraz dolegliwości bólowych. Znacząco podnosi się również odporność organizmu, który odpowiednio dotleniony lepiej radzi sobie w walce z infekcjami. Słowem, korzyści jest naprawdę sporo. 

Mniejszy stres i lepszy sen

W dzisiejszych czasach większość z nas żyje w ciągłym stresie co skutkuje chociażby problemami z zaśnięciem. To zaś znów potęguje nasze złe samopoczucie. Mięśnie są napięte, zaczynamy mieć problemy z koncentracją a próby odpoczynku nie przynoszą oczekiwanych efektów. W takiej sytuacji trening jest idealnym sposobem na redukcję stresu. Wynika to choćby z faktu, że podczas ruchu fizycznego, kortyzol, czyli hormon odpowiedzialny za odczuwanie przez nas stresu zostaje spalany. To jednak nie wszystko. Ćwicząc zwyczajnie zaczynamy odczuwać zmęczenie. Dzięki temu po całym dniu nasze ciało potrzebuje odpoczynku i łatwiej jest nam zasnąć i zregenerować siły. To z kolei sprawia, że kolejnego dnia czujemy się lepiej i łatwiej odpowiadać nam na stresujące sytuacje, które nas spotykają.

Radość i energia

Kolejnym pozytywnym aspektem ćwiczeń jest energia, którą dają. Choć chwilę po zakończeniu treningu możemy być wykończeni tak naprawdę wystarczy jedynie chwila regeneracji, pożywny posiłek i prysznic, by odzyskać energię. Wynika to zarówno ze zwiększenia odporności i wytrzymałości naszego organizmu, ale również z faktu, że w czasie ćwiczeń wydzielają się endorfiny, zwane potocznie hormonami szczęścia. To substancje chemiczne, które działają stymulująco na nasz organizm. To właśnie dlatego osoby, które regularnie ćwiczą nie tylko mają więcej siły do działania, ale również są znacznie bardziej zadowolone ze swojego życia, częściej uśmiechają się i odczuwają radość. Warto również wspomnieć o tym, że regularne ćwiczenia są bardzo skutecznym sposobem na pozbycie się chwilowych spadków nastroju wywołanych np. przesileniem wiosennym, jak i mogą stanowić doskonały element wspomagający leczenie poważniejszych problemów ze zdrowiem psychicznym jak np. depresja. Bardzo wiele osób, które leczy się na to schorzenie, poza lekami dba również o to, by zdrowo i aktywnie żyć, ponieważ widzą realne korzyści, które to przynosi.

Zobacz też:
Bieganie na czczo – czy taka forma treningu jest dobra dla zdrowia?

Jak więc widzisz, powodów na to, żeby regularnie ćwiczyć jest naprawdę sporo. Co więcej, korzyści przynosi nawet umiarkowany wysiłek pod warunkiem, że wykonujemy go regularnie. Nie musisz więc od razu decydować się na katorżnicze treningi na siłowni. Z powodzeniem możesz po prostu poddawać się ulubionym rodzajom aktywności zamiast nadal spędzać czas na kanapie. Z pewnością szybko zauważysz zmiany nie tylko w swoim samopoczuciu, ale również wyglądzie. Słowem – naprawdę warto. 

Artykuł powstał we współpracy z portalem fitness FitRepublic.pl.

Zobacz także:

O autorze

Adam Zieliński

Student ostatniego roku medycyny kultywujący rodzinne tradycje i wartości związane z wykonywaniem zawodów medycznych. Chęć i możliwość niesienia pomocy innym to więcej niż profesja, to prawdziwa pasja, podobnie jak dzielenie się zdobytą wiedzą. Prywatnie mąż i tata dwuletniego letniego syna, dla którego chce być wzorem do naśladowania.

Zobacz wszystkie artykuły