Waskularyzacja mięśni – jak ją osiągnąć?

Waskularyzacja. Ten wyszukany termin nie kryje za sobą nic skomplikowanego. Waskularyzacja to nic innego, jak zwiększenie widoczności żył na mięśniach. Można to osiągnąć poprzez odpowiednie ćwiczenia, dietę oraz zredukowanie swojej tkanki tłuszczowej. Duże znaczenie ma także uwarunkowanie genetyczne. Czasami występuje naturalnie, bez większego wysiłku. Najczęściej waskularyzacja mięśni nie jest prosta do osiągnięcia. Wymaga dużej sumienności i trzymania się ścisłego planu. Chcąc uzyskać dobrą widoczność żył, zawartość tłuszczu w mięśniach musi być wyjątkowo niska. 

Efekt ten ma swoich zwolenników i negujących. Czy Tobie podoba się waskularyzacja żył? Jeśli, tak, to sprawdź, co przyczynia się do większej widoczności żył.

Waskularyzacja, czyli jak osiągnąć efekt widocznych żył?

Poznaj skuteczne sposoby na waskularyzację żył mięśni. Oto one:

  • redukcja tkanki tłuszczowej jest to absolutna podstawa waskularyzacji żył. Bez obniżenia procentu tłuszczu w ciele, widoczność żył jest praktycznie niemożliwa do osiągnięcia. W wielu przypadkach konieczna jest redukcja nawet o 10%. Jak osiągnąć taki wynik? Podstawową zasadą jest ujemny bilans kaloryczny. Musisz spalać więcej kalorii niż dostarczasz ich z jedzeniem. Pamiętaj jednak, aby się z tym nie spieszyć. Jeżeli wprowadzisz szybkie, nagłe i drastyczne zmiany, twój organizm może zareagować przeciwnie. Ciało wejdzie w tryb obronny, a utrata wagi stanie się bardzo trudna. Zmniejszaj kaloryczność dań stopniowo. Proces odchudzania może trwać od kilku miesięcy nawet do wielu lat. Natychmiastowe efekty są niestety niemożliwe;
  • zadbaj o odpowiednią dietę i suplementację. Jest to bardzo istotny aspekt w kulturystyce, ale też przy zwykłych ćwiczeniach. Obojętnie, czy budujesz sylwetkę dla własnych celów czy w ramach zawodów – odżywianie jest podstawą. Twoja dieta musi być indywidualnie dobrana do Twoich potrzeb i wymagań. Dążąc do waskularyzacji, warto ograniczyć cukier i skrobię modyfikowaną. Są to związki spalane jako pierwsze w procesie redukcji. Tłuszcz trawiony jest dopiero w późniejszej kolejności. Aby przyspieszyć spalanie tłuszczu, upewnij się, że nie dostarczasz organizmowi tych bezwartościowych składników. Waskularyzacja żył będzie bardziej efektywna jeżeli zastosujesz też odpowiednie suplementy. Azotany, kofeina i cytrulina znakomicie przyspieszają i wspomagają ten proces.
  • zadbaj o odpowiedni plan treningowy. Nie każdy rodzaj ćwiczeń sprzyja waskularyzacji żył. Konieczny jest wymagający trening siłowy. Przy takim rodzaju ćwiczeń, układ krwionośny jest mocno stymulowany. Żyły się przy nim rozszerzają i umożliwiają szybszy przepływ krwi. Dobrze, jeśli uzupełnisz taki trening ćwiczeniami cardio. Świetnie sprawdzą się: bieganie, jazda rowerem lub basen. Nie muszą być to wyszukane ćwiczenia na siłowni. Ważne, aby odpowiednio stymulować serce i żyły do działania. Jednocześnie, cardio wspomaga i przyspiesza spalanie tłuszczu. Korzystny może okazać się trening interwałowy, który zwiększa gęstość naczyń włosowatych, a to z kolei sprzyja waskularyzacji mięśni;
  • stopniowo zwiększaj masę mięśniową. Wraz z ich wzrostem, odczujesz większe zapotrzebowanie na tlen i składniki odżywcze. Upewnij się, że dostarczasz organizmowi wszelkich niezbędnych składników – witamin i minerałów. Jeśli jesteś w trakcie redukowania swojej tkanki tłuszczowej, wzrost mięśni poprawi definicję naczyń krwionośnych. Aby usprawnić ten proces, dobrze jest zwiększyć swój poziom testosteronu. Znajdziesz go w warzywach liściastych, cebuli, surowych jajkach, fasoli, orzechach i olejach roślinnych;
  • zwiększ poziom tlenku azotu w swoim organizmie. Im wyższa jego zawartość, tym lepsza elastyczność układu sercowo-naczyniowego. Oznacza to sprawniejszy przepływ krwi przez całe ciało. Wpływ tej substancji na ciało jest dość silny. Na rynku dostępnych jest wiele przedtreningówek podnoszących jego poziom. Tlenek azotu korzystnie działa na wydajność sportową. Znajdziesz go w niektórych suplementach, ale nie tylko. Niektóre bakterie przekształcają w niego dostarczane z pożywieniem azotany. Znajdują się one w czosnku, szpinaku, granacie, rukoli, sałacie lodowej i selerze;
  • staraj się unikać zatrzymywania wody w organizmie. Retencja wody to główny powód braku widoczności żył. W usuwaniu zalegającej wody pomagają diuretyki. W nadmiarze są one jednak szkodliwe dla zdrowia. Bezpieczniejsze jest zredukowanie ilości sodu w diecie. Najlepsze będą sole himalajskie i morskie, ale tylko w mocno ograniczonych ilościach. Może wydawać się to nieintuicyjne, ale duża ilość wody także pomaga usunąć zalegające płyny. Pij duże ilości niegazowanej wody mineralnej, aby oczyścić organizm z toksyn i jednocześnie uzyskać waskularyzację. Potas także pomoże Ci pozbyć się zatrzymanej w ciele wody. Produkty bogate w potas to pomidory, awokado i banany.
Zobacz też:
Żelatyna na stawy – właściwości lecznicze. Czy nie jest szkodliwa?

Pamiętaj, że przy układaniu diety i planu treningowego oraz doborze suplementów należy zachować zdrowy rozsądek. Dobrze zasięgnąć rady specjalistów. Pomogą ci osiągnąć zamierzone cele, w tym efekt waskularyzacji, bez uszczerbku na zdrowiu.

Waskularyzacja żył a suplementacja

Odpowiednie suplementy w połączeniu ze zdrową i zrównoważoną dietą widocznie poprawiają wygląd mięśni. Wśród kulturystów i osób dążących do waskularyzacji, popularnych jest kilka produktów: 

  • azotany – polepszają przepływ krwi, nie podnosząc jej ciśnienia. Można je spożywać naturalnie, z buraków lub granatów;
  • kreatyna – zmniejsza obrzęk komórek i zwiększa przepływ krwi. Te właściwości przyczyniają się do lepszej widoczności żył na mięśniach;
  • cytrulina – zwiększa produkcję argininy w ciele. Jest to aminokwas odpowiedzialny za rozszerzanie się naczyń krwionośnych;
  • korzystne działanie mają także: kofeina, zielona herbata, imbir i kapsaicyna. 

Wszystkie te suplementy dostępne są pojedynczo lub w zestawach. Możesz też znaleźć je w naturalnych produktach. Są to składniki polepszające ogólną wydajność całego organizmu. Upewnij się jednak wcześniej, że ich nadmiar ci nie zaszkodzi.

Czy waskularyzacja jest bezpieczna?

Waskularyzacja żył jest pożądana przez wielu mężczyzn i kobiet. Zdania na temat atrakcyjności tego efektu są podzielone. Dla jednych osób jest to kwintesencja męskości lub idealnej sportowej sylwetki. Innym kojarzy się źle, a nawet odpychająco. 

Bez względu na to, jaki masz stosunek do waskularyzacji, pamiętaj o tym, że jest to zjawisko naturalne. U jednych jest łatwiej osiągalne niż u innych. Nie ma w tym jednak nic złego.

Zobacz też:
Sok z kiszonych buraków – poznaj przepis na naturalny eliksir zdrowia i urody!

Sama waskularyzacja absolutnie nie jest zjawiskiem negatywnym. U niektórych występuje mimowolnie, na skutek intensywnego treningu i zarysowanych mięśni.

Co zrobić, by waskularyzacja żył na mięśniach przebiegała bez komplikacji?

Osoby dążące do większej waskularyzacji żył powinny jednak pamiętać o swoim zdrowiu i zachować umiar oraz rozsądek.

Pamiętaj, aby nie głodzić się, nie przepracowywać ciała i zachować w pełni zrównoważoną dietę. Braki wody, witamin lub mikroelementów nie ułatwią osiągnięcia celu. Nagłą redukcja tkanki tłuszczowej także nie niesie ze sobą korzystnych efektów. Każda zmiana w ciele powinna odbywać się stopniowo. Organizm musi mieć czas, aby się zregenerować i dostosowywać do nowych warunków.Dobierając suplementy diety sprzyjające waskularyzacji, skonsultuj się z lekarzem lub dietetykiem. Pod okiem specjalisty, szybciej uzyskasz wymarzoną sylwetkę. Jednocześnie, wyedukowane osoby pomogą ci utrzymać zdrowie i prawidłowe funkcjonowanie. Niektóre z wymienionych powyżej suplementów nie nadają się dla każdego. Możliwe też, że twoja dieta sama w sobie dostarcza ci wystarczająco pożądanych składników. Czasami waskularyzacja zależna jest od uwarunkowania genetycznego. Jeśli mimo systematyczności i rzetelności w dążeniu do celu, nie jesteś w stanie osiągnąć efektów – wskazuje to właśnie na podłoże genetyczne tego problemu. W takiej sytuacji, zadbaj o piękną, sportową sylwetkę w inny sposób. Waskularyzacja za wszelką cenę nie jest korzystna dla zdrowia.

O autorze

Magdalena Złoczewska

Magister filologii angielskiej i pisarka z zamiłowania i zawodu. Swoje artykuły i tłumaczenia zaczęła publikować na papierze i w sieci już w 2017 roku. Zależy jej na tworzeniu wiarygodnych, ciekawych i wartościowych treści, które pomogą czytelnikom zdrowo żyć i dokonywać rozsądnych wyborów. Pasjonuje się podróżami, sztuką i poznawaniem świata. Fitness, zdrowe odżywianie i ekologia to tematy szczególnie bliskie jej sercu. Wiedzę zdobywa na szkoleniach, konferencjach, z literatury i po prostu – z życia.

Zobacz inne artykuły autora