Syrop glukozowy nie cieszy się zbyt dobrą reputacją. Nie jest jednak szkodliwy – o ile oczywiście spożywasz jego rozsądne ilości. Glukoza jest składnikiem, którego twój organizm potrzebuje, aby prawidłowo funkcjonować. Nie oznacza to jednak, że jest to całkowicie zdrowy słodzik. Cukier glukozowy staje się niebezpieczny, gdy pojawia się w twojej diecie zbyt często. Przyczynia się wówczas do otyłości i poważnych problemów zdrowotnych. Warto też zaznaczyć, że syrop glukozowy a glukozowo-fruktozowy to nie to samo. Dowiedz się więcej o tych słodzikach, aby dokonywać lepszych wyborów żywieniowych!

Cukier glukozowy – co to takiego?

Syrop glukozowy lub tzw. glukoza cukiernicza to oczyszczony i zagęszczony wodny roztwór produktów scukrzania skrobi. Zawiera też maltozę i dekstryny. Jest to gęsta, płynna, przezroczysta ciecz. Charakteryzuje ją przede wszystkim słodki smak. Dekstryny sprawiają, że nie ulega ona szybkiej krystalizacji.

W jakich produktach znajdziesz syrop glukozowy? 

Glukoza to źródło czystej energii. Przedostaje się do krwi błyskawicznie po spożyciu. Natychmiast dodaje siły i wigoru. W swojej czystej formie, znajduje się w wielu owocach i miodzie. Natomiast w wersji skoncentrowanej, syrop glukozowy jest popularnym dodatkiem do słodkiej żywności przetworzonej. Znajduje się nie tylko w słodyczach, lecz także w:

  • jogurtach;
  • sokach;
  • dżemach;
  • słonych daniach gotowych. 
Zobacz też:
Fenylefryna i jej rola w farmacji

Ile cukru glukozowego można spożywać?

Syrop glukozowy jest wysoce kaloryczny. Nie też praktycznie żadnych wartości odżywczych oprócz cukru. Dlatego należy spożywać go możliwie jak najmniej, aby uniknąć problemów zdrowotnych. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, by nie przekraczać dawki 10% dziennego zapotrzebowania energetycznego z cukrów prostych.

Syrop glukozowy a cukrzyca

Syrop glukozowy jest jednak szkodliwy dla osób cierpiących na cukrzycę. Powoduje nagły i duży wzrost zawartości cukru we krwi. Jeśli chorujesz na cukrzycę lub przestrzegasz restrykcyjnej diety odchudzającej – ogranicz jego spożycie lub postaraj się całkowicie go unikać.

Syrop glukozowy – właściwości

Cukier glukozowy wykorzystywany jest do:

  • wzmocnienia słodkiego smaku żywności;
  • poprawienia konsystencji i barwy produktów spożywczych;
  • podkreślenia orzeźwiającego działania napojów;
  • wydłużenia okresu zdatności spożycia jedzenia i napojów;
  • spowodowania szybszego wzrostu drożdży;
  • przyspieszenia fermentacji wina;
  • chleba, aby skórka szybciej zbrązowiała.

Syrop glukozowy a glukozowo-fruktozowy

Te substancje są często ze sobą mylone, głównie z powodu podobnej nazwy. Nie są jednak tym samym. Syrop glukozowy a glukozowo-fruktozowy różnią się od siebie rodzajem i proporcjami składników. W gruncie rzeczy, wszystkie syropy wysokofruktozowe są do siebie podobne. Jednak syrop glukozowo-fruktozowy ma bardziej skomplikowany skład. Fruktoza nie jest tak łatwo trawiona przez organizm, jak glukoza. Łatwiej i szybciej przekształca się w tkankę tłuszczową i prowadzi do rozwoju otyłości.

Który słodzik jest bardziej szkodliwy?

Syrop glukozowy a glukozowo-fruktozowy różnią się więc stopniem przyswajalności i szkodliwości. Żadnego z nich nie należy spożywać w dużych ilościach. Jednak to ten drugi działa bardziej niekorzystnie na organizm. Fruktoza przyczynia się do wzrostu ciśnienia tętniczego, cholesterolu i zwiększa prawdopodobieństwo chorób serca.

Zobacz też:
Zaburzenia rytmu serca – jakie są objawy i przyczyny arytmii?

Syrop glukozowy – gdzie kupić?

Choć syrop glukozowy znajduje się w wielu produktach spożywczych, czasem potrzebny jest w swojej czystej postaci. Można uzyskać go ze skrobi z pszenicy, ale też z ziemniaków lub kukurydzy. Te bezglutenowe warianty są zdrowszą opcją dla osób zmagających się z celiakią. Warto więc upewnić się, który płynny cukier glukozowy kupujesz.

Gdzie najłatwiej kupisz cukier glukozowy? 

Gdzie kupić syrop glukozowy w czystej postaci? Czasem dostępny jest w dużych hipermarketach. Raczej rzadko znajduje się jednak na zwykłych półkach sklepowych. Możesz zamówić go też w sieci – za sklepów cukierniczych i od dostawców tego typu produktów. 

Syrop glukozowy – cena

Cena syropu glukozowego nie jest zbyt wygórowana. Przemysłowe opakowanie 15 kg kosztuje przeważnie około 50-60 zł. Jeszcze mniej zapłacisz za suszony syrop glukozowy. Wystarczy dodać do niego wody, aby stał się ciekłym syropem. Gotowe, płynne roztwory kupisz za około 15-20 zł za opakowanie 500 g. Tyle w zupełności powinno wystarczyć ci do sporadycznych domowych wypieków.

Syrop glukozowy – jak zrobić samodzielnie?

Nie chcesz kupować gotowego produktu? A może po prostu nie możesz go znaleźć w pobliskich sklepach? Aby go zamówić z dostawą do domu, trzeba planować gotowanie i pieczenie ze sporym wyprzedzeniem, co nie zawsze jest praktyczne. Dowiedz się, jak zrobić syrop glukozowy samodzielnie. Taki domowy produkt również nada twoim wypiekom większą gładkość i lepszą strukturę. 

Zobacz też:
Jak odkwasić organizm? Poznaj najskuteczniejsze sposoby na szybkie odkwaszenie organizmu!

Syrop glukozowy – przepis

Do zrobienia własnego syropu glukozowego przygotuj:

  • cukier – 700 g;
  • woda – 350 g;
  • sok z cytryny lub jedno opakowanie kwasku cytrynowego;
  • soda oczyszczona – 3 g.

Dodaj wodę i cukier do garnka z grubym dnem i gotuj mieszankę na małym ogniu. Mieszaj do całkowitego rozpuszczenia cukru. Następnie dodaj sok z cytryny i sodę. Gotuj płyn przez 30-40 minut pod przykryciem na wolnym ogniu. Twój syrop glukozowy będzie gotowy, gdy konsystencja będzie widocznie gęsta, a kolor płynu – złotawy. Pozostaw go do całkowitego wystygnięcia i przelej do butelki lub słoiczka. Nie wstrząsaj ani nie mieszaj syropu – może to spowodować jego krystalizację.
Syrop glukozowy w rozsądnych dawkach nie wykazuje szkodliwego wpływu na organizm. Jest zdrowszy od syropu glukozowo-fruktozowego, ponieważ nie zawiera ciężkostrawnej fruktozy. Produkt ten ma też lepsze właściwości niż cukier, jeśli chodzi o wpływ na konsystencję i trwałość jedzenia. Domowy i sklepowy syrop glukozowy jest tak samo skuteczny. Zacznij używać go do swoich domowych wypieków, a zauważysz ogromną różnicę w jakości wyrobów.

O autorze

Magdalena Złoczewska

Magister filologii angielskiej i pisarka z zamiłowania i zawodu. Swoje artykuły i tłumaczenia zaczęła publikować na papierze i w sieci już w 2017 roku. Zależy jej na tworzeniu wiarygodnych, ciekawych i wartościowych treści, które pomogą czytelnikom zdrowo żyć i dokonywać rozsądnych wyborów. Pasjonuje się podróżami, sztuką i poznawaniem świata. Fitness, zdrowe odżywianie i ekologia to tematy szczególnie bliskie jej sercu. Wiedzę zdobywa na szkoleniach, konferencjach, z literatury i po prostu – z życia.

Zobacz wszystkie artykuły