Jak powstaje miód manuka? 

Istnieje wiele gatunków miodu, po które możesz sięgać w celu wzmocnienia organizmu oraz poprawy zdrowia. Na liście tych najzdrowszych wysoką pozycję zajmuje miód manuka. 

Manuka – miód z Nowej Zelandii 

Miód manuka powstaje z krzewu manuka występującego na terenie Nowej Zelandii oraz Australii. Z tego krzewu pszczoły zbierają nektar, który przemienia się w cenny przysmak. O jego wyjątkowości decyduje wiele czynników, nie tylko wartość odżywcza. Liczba krzewów manuka oraz okres ich kwitnienia są dość ograniczone, a to oznacza, że miód można produkować tylko przez kilka tygodni w ciągu roku. To, w połączeniu ze znaczną odległością, w znacznym stopniu wpływa na koszt tego przysmaku w polskich sklepach. Cena miodu manuka (od 50 do 200 zł za 250 g) może cię zaskoczyć, nie powinna cię jednak do tego produktu zniechęcać. 

Za co możesz polubić ten gatunek miodu? 

Miód z manuki zdobył sławę dzięki swej wartości odżywczej, jednak i jego walory smakowe nie powinny cię rozczarować. Wyróżnia się on znaczną gęstością oraz ciemną, bursztynową barwą. Jego intensywny smak, w którym możesz wyczuć silną nutę goryczki, ma już wielu zwolenników. Dlaczego dołączenie do ich grona będzie dla ciebie dobrym rozwiązaniem? 

Zobacz też:
Mleko migdałowe – świetny zamiennik mleka krowiego!

Właściwości lecznicze miodu manuka

Miód manuka to cenny dodatek do zdrowej diety oraz naturalny lek, dzięki któremu w naturalny sposób uporasz się z wieloma uciążliwymi przypadłościami. W jakich sytuacjach nowozelandzki rarytas może się stać twoim największym sojusznikiem?

Wartość odżywcza miodu z manuki

O popularności tego miodu decyduje przede wszystkim jego wartość odżywcza. Wielkim jego walorem jest zawartość sporych ilości metyloglioksalu – związku, który wykazuje się wyjątkową skutecznością w walce z bakteriami. Ponadto w manuce znajdziesz spore ilości:

  • kwasu kofeinowego, skutecznego w walce ze stanami zapalnymi,
  • kwasu galusowego, mogącego odgrywać istotną rolę w profilaktyce nowotworów,
  • kwercetyny, skutecznie wspierającej alergików,
  • kwasu kumarowego, cenionego za swe antyoksydacyjne właściwości,
  • flawonoidów, mogących chronić przed rakiem.

Sięgając po ten produkt, musisz pamiętać, iż jest on dość kaloryczny, a jedna łyżeczka to około 50 kalorii.

Miód manuka – właściwości lecznicze, które musisz docenić

Możliwości zastosowania miodu manuka są dość szerokie, a lista chorób, które można zwalczać przy jego pomocy, może cię zaskoczyć swą długością. W jakich sytuacjach takie wsparcie będzie dla ciebie najważniejsze? 

Zdrowa dieta, w której taki dodatek będzie się pojawiał regularnie, może mieć bardzo dobry wpływ na stan twoich dróg oddechowych, sprawdzi się też przy problemach z krążeniem i sercem. Po miód z Nowej Zelandii możesz też sięgnąć w chwili, gdy cierpisz z powodu gorszego nastroju, bezsenności oraz innych dolegliwości, których pojawienie się ma związek z pracą układu nerwowego. Bakteriobójcze właściwości tego miodu sprawiają, że możesz z niego korzystać także przy dolegliwościach związanych z przewodem pokarmowym. Biegunka, bóle brzucha, wymioty – w takich sytuacjach miód manuka sprawdzi się doskonale

Zobacz też:
Kurczak gong bao – klasyka chińskiej kuchni

Z mocy tego miodu możesz też korzystać zewnętrznie, szczególnie w chwili, gdy życie utrudnia ci trądzik lub owrzodzenia. Możesz go też wykorzystać do walki z łuszczycą oraz oparzeniami. I w takim przypadku sporo zyskasz na bakteriobójczej mocy, z którą manuka kojarzony jest najmocniej. 

Miód manuka – opinie lekarzy i dietetyków 

Opinie na temat miodu manuka są zróżnicowane, szczególnie jeśli chodzi o zwykłych jego zjadaczy. Dla ciebie najcenniejszym źródłem informacji na temat miodu manuka mogą się okazać wypowiedzi lekarzy i dietetyków. Co z nich wynika? 

Naukowcy koncentrują się przede wszystkim nad tym, jak manuka wpłynie na twój organizm. Tu przeważają pozytywne opinie, choć badacze zwracają uwagę na podróbki miodu z manuki, które coraz częściej pojawiają się na rynku. 

Za największego znawcę miodu z manuki i jego właściwości uchodzi dr Peter Molan, dzięki któremu w 1995 roku powstał Zakład Badania Miodu na Uniwersytecie w Waikato. To właśnie tu przeprowadzono najwięcej badań nad antybakteryjnymi, antywirusowymi i przeciwgrzybiczymi właściwościami miodu. 

Miodem tym zajmowali się również Thomas Henle z Uniwersytetu Technicznego w Dreźnie oraz prof. Keiji Terao z Uniwersytetu Medycznego w Kobe. I ich badania przyczyniły się do zwiększenia popularności miodu z Nowej Zelandii, dzięki nim możesz też korzystać z niego na wiele sposobów. Z kolei dr Dee Carter z Uniwersytetu w Sydney w swoim badaniach porównywał, jak w walce z bakteriami radzi sobie manuka, a jak antybiotyki. Wyniki jego badań okazały się korzystne dla miodu. 

Zobacz też:
Sok z aronii – sposób na zdrowie w zasięgu ręki

Jak jeść miód manuka?

Jeśli chcesz maksymalnie wykorzystać moc tego przysmaku, musisz przyjmować go w odpowiedni sposób. Zalecana dawka miodu manuka, której nie powinieneś przekraczać, to 2-3 łyżeczki dziennie. Po miód ten możesz sięgać na czczo, zaraz po przebudzeniu, możesz też jadać go wieczorem lub tuż przed położeniem się spać. Jeśli chcesz urozmaicić sobie taką kurację, możesz dodatkowo przygotować napój z letniej wody, do której dodasz porcję miodu oraz sok z cytryny. Tu musisz jednak zachować ostrożność – temperatura wody nie może przekraczać 40 stopni. 

Musisz też pamiętać, iż nie każdy może z mocy tego miodu korzystać. Jeśli masz cukrzycę, dieta z takim dodatkiem nie będzie dla ciebie najlepszym rozwiązaniem. Manuki nie możesz też podawać swojemu dziecku, jeśli nie ukończyło ono pierwszego roku życia. 

Rosnąca popularność miodu z manuki nie powinna dziwić. Jeśli nauczysz się korzystać z jego właściwości, możesz sporo zyskać, a przede wszystkim skuteczniej chronić siebie i swych bliskich przed poważnymi chorobami. 

O autorze

Mirosława Jankowiak

Absolwentka Technikum Gastronomicznego w Bytomiu i historii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Miłośniczka podróży, przyrody i aktywnego wypoczynku. Podróżnicze i historyczne pasje łączy z pracą przewodnika turystycznego. W wolnym czasie poszerza swoją wiedzę na temat zdrowego stylu życia i diet, ze szczególnym uwzględnieniem diety roślinnej.

Zobacz inne artykuły autora