Dieta dla nastolatków to niezwykle ważny, ale często bagatelizowany temat. Spożywanie przez młodych ludzi fast foodów, chipsów, krakersów i innych szkodliwych produktów nie przyczynia się do prawidłowego metabolizmu i może prowadzić do odkładania się złogów tłuszczu. W takim przypadku można zastosować specjalne diety dla nastolatków, ale przyniosą one pozytywny efekt tylko wtedy, gdy dieta będzie ona prawidłowo zbilansowana. Dowiedz się więcej z artykułu.

Dieta dla nastolatków

Dietetycy i pediatrzy zalecają nastolatkom stosowanie lekkich diet, które bardziej przypominają prawidłowe odżywianie niż ścisłe systemy odchudzania. Jednak takie diety muszą być połączone z zajęciami sportowymi, które pomogą w redukcji masy ciała i nadaniu sylwetce wyraźne kontury.

Warto wiedzieć, że w wieku 13-17 lat metabolizm w rosnącym organizmie jest inny niż u osoby dorosłej. Jeśli pediatra nie zdiagnozował otyłości i nadwagi, nie można dziecka głodzić, ale można dostosować dietę do rozwoju młodego organizmu.

Konsekwencje złej diety nastolatka

Jeśli w wieku 13-17 lat zaniedbasz prawidłowe odżywianie swojego dziecka to na ten moment nic się nie stanie. Niemniej jednak za 5-7 lat da się odczuć skutki kiepskiej diety:

  • słabe stawy i kości;
  • zepsute zęby;
  • łamliwe paznokcie;
  • zapalenie błony śluzowej żołądka;
  • zaburzenia metabolizmu;
  • nadwaga lub niedowaga.
Zobacz też:
Dieta IF – na czym polega i czy warto ją stosować?

Co powinna zawierać dieta dla nastolatków?

W diecie nastolatka istotna jest nie tyle kaloryczność (ona również), ale przede wszystkim wypracowanie prawidłowych nawyków żywieniowych na całe późniejsze życie. Więc zacznijmy od ilości posiłków, większość specjalistów zaleca 5 posiłków dziennie, które powinny być spożywane regularnie, czyli o tych samych porach.

Ponadto wszystkie dania powinny być pełnowartościowe i dostarczać witaminy i składniki odżywcze, takie jak wapń, białko, wielonienasycone kwasy tłuszczowe, zdrowe cukry i tłuszcze. Oto lista produktów, których nie może zabraknąć w diecie nastolatka:

  • pieczywo razowe;
  • warzywa, m.in.: pomidory, ogórki, cukinia;
  • oleje roślinne, np. oliwa z oliwek;
  • makaron pełnoziarnisty;
  • produkty zbożowe, np. płatki owsiane;
  • szklanka świeżo wyciśniętego soku z warzyw i owoców;
  • rośliny strączkowe, np. soczewica, fasola, groszek;
  • chude wędliny;
  • produkty mleczne, np. twaróg;
  • orzechy i nasiona.

Najczęstsze błędy

Podczas diety dla nastolatków z jadłospisu dziecka wykluczone są szkodliwe pokarmy, m.in. tłuszcze trans, produkty typu fast food, słodycze w nadmiernych ilościach i przetworzona żywność. Tego typu produkty nie są wskazane w diecie każdego człowieka, niezależnie od tego ile ma lat nie tylko dlatego, że sprzyjają rozwojowi chorób, ale również mają one wpływ na samopoczucie. Podobnie wygląda kwestia nieregularnie spożywanych posiłków, które w dłuższej perspektywie mogą trwale spowolnić metabolizm i w przyszłości skutkować rozmaitymi konsekwencjami, np. nadmierną masą ciała.

Warto też wybierać produkty w sklepie odpowiedzialnie i zwrócić szczególną uwagę na etykiety ze składem. W ten sposób można upewnić się, czy dostarczą niezbędnych składników odżywczych. Decydując się na rybę najlepiej kupić świeży filet niż paluszki rybne w chemicznej panierce.

Zobacz też:
Dieta przeciwzapalna – porady i niezbędne informacje

Pamiętaj także, że jedzenie przed snem jest szkodliwe zarówno dla dorosłego, jak i rozwijającego się organizmu. Dlatego, jeśli chcesz coś przekąsić po obiedzie, powinieneś wybrać kefir lub jogurt, jabłko lub pomarańczę. W jadłospisie powinny znaleźć się wszystkie produkty, które dziecko jadło przed dietą.

Przykładowy jadłospis dla nastolatków

Dziecko musi mieć ścisły harmonogram karmienia, jest to 5 posiłków, które odbywają się w określonym czasie:

Obfite śniadanie o 8-9 rano, na które składa się owsianka lub kasza gryczana, sałatka warzywna lub owocowa. Można też zjeść omleta i grzankę z serem. Po śniadaniu można wypić szklankę soku, ale nie z kartonu, bo te zazwyczaj są dosładzane, najlepiej, aby był to świeżo wyciśnięty sok warzywny, np. z marchwi.

Na obiad (13:30) obowiązkowo należy zjeść danie gorące: zupę, rosół, zupę mleczną. To podstawa prawidłowej diety, bo to właśnie zupy przyczyniają się do prawidłowego funkcjonowania żołądka.

Lekki posiłek zalecany jest na podwieczorek (16:30), mogą to być owoce, wafle ryżowe, sok.

Na kolację (18:30) mogą to być gotowane warzywa, mięso lub ryby, soki, kompoty, lub zwykłe kanapki z razowym pieczywem.

Ponadto monitoruj ilość wody, którą pije dziecko. W wieku 13 lat jest to 1,5 litra dziennie lub więcej, w wieku 14-16 lat już 2,5 bez uwzględnienia pozostałych napojów. Woda pomaga oczyścić organizm i likwiduje fałszywe uczucie głodu.

Redukcja masy ciała u nastolatka

Jeżeli masz w domu nastolatka, który cierpi na nadwagę, otyłość lub chce schudnąć 2-3 kg to najlepiej skontaktuj się ze specjalistą, który nie tylko dokładnie wytłumaczy, w jaki sposób żywić młody organizm, aby uniknąć niedoborów, ale również zleci badania, które pozwolą wykluczyć ewentualne choroby towarzyszące i zaburzenia gospodarki hormonalnej. Może również włączyć do diety nastolatka dodatkowe uzupełnienie w postaci suplementów diety. Nigdy nie komponuj samodzielnie diety odchudzającej dla dziecka, bowiem zapotrzebowanie kaloryczne nastolatków jest zupełnie inne niż dorosłych.

Zobacz też:
Dieta 1600 kcal. Przykładowy jadłospis w diecie odchudzającej 1600 kcal. Najlepsze przepisy kulinarne!

Niemniej jednak trzeba podkreślić, że ogromną rolę odgrywa rezygnacja ze złego jedzenia: chipsów, słodkich napojów, pizzy itp. To właśnie te produkty odgrywają często kluczową rolę w przybieraniu na wadze, złym stanie zdrowia i przeszkadzają w pracy całego organizmu. Ponadto smażenie w głębokim tłuszczu warto zastąpić gotowaniem na parze lub pieczeniem. Do tego nieodzowna jest regularna aktywność fizyczna, która zawsze odgrywa kluczową rolę w procesie odchudzania.

Dieta dla nastolatków ma specjalne wymagania, które są nieco odmienne od zdrowego jadłospisu osoby dorosłej. Dlatego będąc rodzicem, w żadnym wypadku nie można bagatelizować tego tematu. W tym rodzaju diety podstawę powinny stanowić warzywa, owoce zdrowie białka i tłuszcze. Posiłki powinny być urozmaicone, aby dostarczać rosnącemu organizmowi wszystkie składniki odżywcze niezbędne do prawidłowego rozwoju.

Zobacz także:

O autorze

Adam Zieliński

Student ostatniego roku medycyny kultywujący rodzinne tradycje i wartości związane z wykonywaniem zawodów medycznych. Chęć i możliwość niesienia pomocy innym to więcej niż profesja, to prawdziwa pasja, podobnie jak dzielenie się zdobytą wiedzą. Prywatnie mąż i tata dwuletniego letniego syna, dla którego chce być wzorem do naśladowania.

Zobacz wszystkie artykuły