Po ciężkim dniu pracy pyszna kolacja to prawdopodobnie jedyna rzecz, o której myślisz. Brak ci pomysłów i inspiracji na wieczorny posiłek? Przedstawiamy kilka różnych możliwości. Dania na kolację na szybko, na ciepło, w wersji lekkiej i niskokalorycznej oraz pożywnej – każdy znajdzie tu coś dla siebie. 

Co na kolację szybkiego?

Być może doskwiera ci głód, ale nie wiesz, co zjeść na kolację. Większość osób wieczorem nie ma siły, ochoty ani czasu na stworzenie wyszukanego dania. Co można zjeść na kolację, aby było pożywne, a jednocześnie szybkie w przygotowaniu? Znajdziesz tu pomysły na proste danie na kolację, które cię nasyci do rana. Wieczorem najlepiej jeść posiłki lekkie. Nie powinny jednak pozostawiać uczucia niedosytu. 

Co na kolację? Najlepiej coś lekkiego i szybkiego!

Kolacja nie powinna przesadnie obciążać żołądka na noc. W czasie snu twój układ trawienny chce odpocząć i powinieneś mu to umożliwić. Inaczej nie wypoczniesz prawidłowo i rozstroisz swój organizm na cały nadchodzący dzień. Co zjeść na kolację, by tego uniknąć?

Jak każdy posiłek, kolacja powinna być zbilansowana. Najlepiej, aby zawierała wszystkie niezbędne dla twojego organizmu składniki odżywcze. Zafunduj sobie równowagę węglowodanów, białka, kwasów tłuszczowych, witamin i minerałów. Przekonaj się, że lekka kolacja może zawierać to wszystko, a jednocześnie być prosta i szybka w wykonaniu.

Przepisy na dobry wieczorny posiłek

Co na kolację szybkiego i lekkiego będziesz mógł zjeść? Oto sprawdzone pomysły na zdrową kolację, którą przygotujesz dla siebie i bliskich zaledwie w parę chwil:

  • sałatka z burakiem, serkiem wiejskim i roszponką – wedle preferencji (lub produktów dostępnych w lodówce) możesz zastąpić roszponkę rukolą albo jakąkolwiek inną sałatą. Serek wiejski także da się podmienić na mozzarellę, fetę, a także zwykły lub wędzony twaróg albo ser kozi. Buraka ugotuj lub upiecz dzień wcześniej. Tak przygotowane warzywo możesz spokojnie trzymać w lodówce przez parę dni. Aby jeszcze bardziej przyspieszyć cały proces, kup gotowane lub marynowane buraczki. Doskonałym dodatkiem są też prażone słoneczniki, ziarna dyni i kiełki.
  • omlet – jajka to doskonałe źródło białka, a przy tym są znacznie lżejsze od mięsa. Forma omletu daje ci duże pole do eksperymentowania z różnymi smakami. Możesz dodać do niego pieczarki, szpinak, pokrojoną w kostkę paprykę, pomidory lub dobrej jakości wędlinę. Dowolność jest tu naprawdę ogromna! Dla wegan świetnym i prostym daniem na kolację będzie omlet z tofu. Dobrze rozgniecione tofu wystarczy zmieszać z mąką (możesz też dodać przyprawy i ulubione dodatki), a następnie usmażyć z obu stron.
  • resztki z innych posiłków – masz kilka ciekawych sposobów na ponowne wykorzystanie dań, które w innym wypadku prawdopodobnie byś wyrzucił. Do nieapetycznego makaronu możesz dorzucić dowolne mrożone lub napoczęte warzywa i podsmażyć na patelni z aromatycznymi ziołami. Błyskawiczne danie jest gotowe! W podobny sposób możesz wykorzystać nadmiar ryżu lub kaszy. Dodaj do nich kawałek mięsa i ostry sos, a następnie zawiń w tortillę. Tak powstała szybka kolacja w stylu meksykańskim.
  • kanapki lub tosty – w wersji urozmaiconej. Jeśli możesz postaraj się wybierać pieczywo pełnoziarniste zamiast zwykłego pszennego chleba. Zdrowymi, pysznymi dodatkami są wędzone ryby, awokado, hummus, lekki ser, gotowane jajko lub chude mięso. Postaraj się też, aby kanapki nie były daniem głównym, a jedynie dodatkiem. Możesz zjeść je obok zwykłej jajecznicy, twarożku z rzodkiewką i pomidorem albo fasoli na ciepło w sosie pomidorowym.

Co zjeść na kolację fit?

Chcesz się dobrze najeść, ale jednocześnie zadbać o swoją formę i zdrowie? Niskokaloryczna kolacja wcale nie musi być nudna, niesmaczna ani czasochłonna. Jeśli chcesz zjeść zdrową i lekką kolację unikaj cukrów prostych oraz produktów smażonych i przetworzonych. Postaraj się zjeść ostatni posiłek najpóźniej 2-3 godziny przed snem. W ten sposób zdążysz prawidłowo strawić pokarm.

Przepis na kolację dla aktywnych

Oto pomysły na zdrową kolację, które nie zajmą ci dużo czasu oraz zadowolą twoje podniebienie:

  • zupa – zaletą zup jest ich uniwersalność i prostota. Możesz w ciągu dnia przygotować większy garnek ulubionej zupy i trzymać ją w lodówce na nagły, większy głód. Odgrzanie jej trwa zaledwie chwilę. Wypróbuj zupę z resztek – do bulionu wrzuć dowolne warzywa, jakie zostały ci z gotowania innych dań. Dla smaku dodaj przyprawy i zioła, a nawet puszkę pomidorów. Dawka aromatycznych, ciepłych warzyw na noc zaspokoi twój głód i apetyt. Jako dodatek możesz ewentualnie zjeść kromkę pełnoziarnistego chleba;
  • sałatka – nawet jeśli nie przepadasz za sałatkami, są sposoby na urozmaicenie tego dania. Wybierz swoje ulubione warzywa (wystarczy 1-3) i wrzuć je na patelnię lub do garnka. Przetrzymaj je na ogniu, aż osiągną odpowiednią miękkość. Na talerzu przygotuj ulubioną zieleninę. Na nią posyp kiełki i połóż pokrojone w kostki lub plasterki: świeże pomidory, ogórki (zwykłe lub marynowane), oliwki, kukurydzę, lekki ser. Wybieraj ulubione dodatki. Na górę połóż ciepłe warzywa, polej niewielką ilością oleju i octu jabłkowego. Jest to idealna zdrowa i lekka kolacja na ciepło;
  • pieczone bataty – ten pomysł na zdrową kolację jest zdecydowanie bardziej czasochłonny niż pozostałe. Zrealizujesz go w weekend lub gdy masz więcej czasu, ale na pewno warto! Bataty przekrój wzdłuż na połówki i ćwiartki, a następnie piecz przez około 40 minut, aż do miękkości. W tym czasie przygotuj dodatki, czyli podgrzaną na patelni fasolę, puszkę pomidorów, cebulę i czosnek. Takim sosem polej gotowe ziemniaki. Możesz dodać też ser kozi lub fetę, koperek, szczypiorek, kukurydzę i odrobinę śmietany;
  • na przekąskę zamiast chipsów i słodyczy wybierz zdrowe produkty. Wypróbuj na przykład: świeże warzywa z hummusem, miskę gotowanego bobu, dowolne orzechy, wędzoną rybę lub biały twaróg z rzodkiewką i szczypiorkiem.

Kolacja i jej rola przy zdrowej diecie

Po wypróbowaniu tych przepisów przekonasz się, że zdrowe dania na kolację wcale nie muszą być nudne ani niesmaczne. Odchudzanie nigdy nie powinno być katorgą. Jeśli nią będzie, szybko się zniechęcisz i powrócisz do dawnych, niekorzystnych dla zdrowia nawyków. Jeśli zdecydujesz, co zjeść na kolację i wybierzesz spośród naszych propozycji, na pewno zyskasz. Jeśli chcesz zadbać o swoje zdrowie i smukłą figurę, musisz całkowicie zmienić swoje nawyki żywieniowe. Pyszna i niskokaloryczna kolacja jest pierwszym krokiem do tego celu. 

Co zjeść na kolację – ogólne porady

Wiesz już, że dania na kolację nie powinny być zbyt obfite ani spożywane za późno. Jednakże, ważne jest też, aby nie jeść ostatniego posiłku zbyt wcześnie. Brak kolacji lub zjedzenie jej o wczesnej godzinie sprawi, że twój poziom glukozy we krwi znacznie spadnie. Co więcej, może nawet obudzić cię w nocy dokuczliwy głód. W takiej sytuacji ludzie często sięgają po niezdrowe przekąski, aby jak najszybciej zaspokoić uciążliwe ssanie w żołądku.

Co zjeść na kolację? Wybierz coś ciepłego

Warto też spożywać kolacje ciepłe. Posiłki po obróbce termicznej są łatwiej strawne niż surowe. Nawet szybkie i proste danie na kolację możesz przyrządzić na ciepło. Nie zapychaj się samym chlebem. Staraj się urozmaicić wieczorne dania. Ważne, aby zawierały dużo składników odżywczych. Będziesz też chętniej sięgać po posiłki, które faktycznie ci smakują. Najlepiej więc dostosować powyższe przepisy do indywidualnych potrzeb i preferencji. 

Co pić podczas kolacji?

Co zjeść na kolację, już wiesz. A co powinieneś pić? Wieczorem ważne jest, aby uspokoić organizm. Zamień pobudzające herbaty na rozluźniające napary ziołowe. Dobrze sprawdzą się na przykład melisa, rumianek lub lipa. Jeśli natomiast cierpisz na jakieś przewlekłe choroby lub uczulenia, skontaktuj się z lekarzem albo dietetykiem. W takim przypadku najlepiej tworzyć plan posiłków w oparciu o profesjonalne porady specjalistów. Dietetyk pomoże ci ułożyć ciekawy jadłospis, który będzie korzystny dla twojego zdrowia i ogólnego samopoczucia.
Wiesz już, co można zrobić na kolację. Nie musisz wcale spędzać nad tym posiłkiem dużo czasu ani energii. Często wystarczy rozejrzeć się po szafkach i lodówce, żebyś znalazł pomysł na smaczne i pełnowartościowe danie. Pamiętaj, aby dania na kolację nie były zbyt tłuste, obfite ani ciężkostrawne. Najlepsze dla twojego żołądka będą warzywa i lekkostrawne białko.

O autorze

Magdalena Złoczewska

Magister filologii angielskiej i pisarka z zamiłowania i zawodu. Swoje artykuły i tłumaczenia zaczęła publikować na papierze i w sieci już w 2017 roku. Zależy jej na tworzeniu wiarygodnych, ciekawych i wartościowych treści, które pomogą czytelnikom zdrowo żyć i dokonywać rozsądnych wyborów. Pasjonuje się podróżami, sztuką i poznawaniem świata. Fitness, zdrowe odżywianie i ekologia to tematy szczególnie bliskie jej sercu. Wiedzę zdobywa na szkoleniach, konferencjach, z literatury i po prostu – z życia.

Zobacz inne artykuły autora