Co możesz zyskać, gdy włączysz miód do diety? 

Jeśli lubisz słodycze, a jednocześnie chcesz dbać o swoje zdrowie, z pewnością docenisz moc miodu. Pochodzący z pasieki przysmak nie tylko osłodzi twoją dietę, ale też skutecznie zwiększy jej wartość. 

Jakie składniki znajdziesz w miodzie? Jest ich sporo, a wśród tych najważniejszych znajdują się:

  • witamina C,
  • witaminy z grupy B,
  • potas,
  • magnez,
  • żelazo,
  • chlor,
  • mangan.

Tak wielka wartość odżywcza sprawia, iż zdrowa dieta z miodem jako stałym dodatkiem może cię wspierać na wiele sposobów. Miód:

  • oczyszcza i wzmacnia organizm, 
  • pomaga w walce z bakteriami i stanami zapalnymi,
  • wspiera układ oddechowy,
  • chroni serce,
  • ma dobry wpływ na proces trawienia.

Jaki miód jest najlepszy dla zdrowia?

Miód będzie wartościowym dodatkiem do twojej diety. Jeśli nie chcesz, by stał się on tylko smacznym urozmaiceniem menu, musisz zwrócić uwagę na to, w jaki sposób na organizm wpływają poszczególne jego gatunki. 

Do tych najbardziej popularnych miodów zaliczają się:

  • akacjowy, będący rewelacyjnym wsparciem przy zmęczeniu,
  • gryczany, skutecznie wspierający proces regeneracji organizmu,
  • lipowy, przydatny w walce ze stresem i przeziębieniem, 
  • wielokwiatowy, idealny, jeśli chcesz wzmocnić odporność.
Zobacz też:
Naturalne spalacze tłuszczu prosto z Twojej kuchni!

Miód w walce z przeziębieniem 

W okresie jesienno-zimowym pewnie zastanawiasz się nad tym, jaki miód na przeziębienie warto wybrać. Praktycznie każdy gatunek miodu wspiera odporność, skutecznie zwalcza bakterie, a jednocześnie nawilża drogi oddechowe. Dlaczego masz wybierać? Kilka gatunków miodu wykazuje się wyjątkową skutecznością w walce z kaszlem i bólem gardła. Jeśli chcesz maksymalnie wykorzystać moc tego przysmaku, musisz ustalić, z jaką przypadłością chcesz się rozprawić w pierwszej kolejności. 

Miód na kaszel: co możesz wybrać? 

Ciągłe kasłanie może w znacznym stopniu utrudnić ci wykonywanie prostych czynności. Podrażnione drogi oddechowe czy zwężone naczynia krwionośne to czynniki, które przyczyniają się do nasilenia kaszlu. Możesz je pokonać dzięki odpowiedniej diecie, w której słodki nektar z pasieki zajmie ważne miejsce. Jaki miód na kaszel możesz wybrać, by możliwie jak najszybciej wrócić do dobrej formy? 

Jeśli dokucza ci kaszel suchy, twoim sojusznikiem stanie się miód eukaliptusowy. Jako lek na kaszel doskonale sprawdza się też miód gryczany, dzięki któremu nie tylko wzmocnisz drogi oddechowe, ale i naturalną odporność organizmu. 

Przy problemach z katarem mokrym możesz wykorzystać miód nawłociowy, który nie tylko pomoże ci zadbać o drogi oddechowe, ale też zapewni im dodatkową ochronę przed bakteriami. Możesz też skorzystać z mocy miodu lipowego, polecanego nie tylko przy przeziębieniu, ale i przy anginie oraz zapaleniu zatok. W łagodzeniu infekcji górnych dróg oddechowych pomoże ci też miód wielokwiatowy, dzięki któremu nie tylko uporasz się z kaszlem, ale też wspomożesz swój organizm dodatkową porcją energii. 

Zobacz też:
Kalkulator kalorii – czym jest i jak z niego korzystać?

Jaki miód na gardło będzie dla ciebie najlepszy? 

Miód pomoże ci również w sytuacji, gdy główną dolegliwością towarzyszącą przeziębieniu będzie ból gardła. Na gardło świetnie sprawdzi się miód lipowy i wielokwiatowy. Dobre efekty osiągniesz, jeśli sięgniesz po miód gryczany, który – dzięki rutynie – wspiera proces regeneracji podrażnionych błon śluzowych. 

Jeśli chcesz nacieszyć się oryginalnym smakiem, możesz postawić na miód malinowy, będący cennym wsparciem nie tylko dla dróg oddechowych i podrażnionego gardła, ale i dla układu krwionośnego. A jeśli cierpisz z powodu zapalenia gardła, ulgę przyniesie ci miód lawendowy. 

Chcesz wzmocnić odporność? Te gatunki miodu będą najlepsze!

W przypadku przeziębienia i grypy bardzo ważna staje się profilaktyka. Polega ona przede wszystkim na wspieraniu układu immunologicznego za pomocą aktywności fizycznej, odpowiedniej ilości wypoczynku i zdrowej diety. W tej ostatniej nie może zabraknąć słodkiego przysmaku z pasieki. 

Najlepszy miód na odporność to patoka z akacji. Płynna, słodka, wyróżniająca się jasną barwą, stanowi rewelacyjne źródło witamin i minerałów, bez których układ immunologiczny nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować. Wsparciem dla twojego układu odpornościowego będzie też miód gryczany oraz mało znany miód rozmarynowy, sprawdzający się doskonale jako dodatek do diety mającej wspierać regenerację organizmu. 

W jaki sposób możesz korzystać z leczniczej mocy miodu?

Jeśli chcesz maksymalnie wykorzystać moc miodu, musisz z niego korzystać w odpowiedni sposób. Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest dosładzanie gorącej herbaty miodem. Taki napój być może zachwyci cię swoim smakiem, nie będzie miał jednak większego wpływu na twoje zdrowie. 

Zobacz też:
Hemochromatoza, czyli czym grozi zaburzenie metabolizmu żelaza?

Choć herbata z miodem i cytryną wydaje się idealnym lekiem na wiele przypadłości, lepsze efekty osiągniesz, gdy rozpuścisz miód w letniej wodzie lub ziołowym naparze. Ważne, by temperatura płynu nie przekraczała 40 stopni C. W takiej formie rewelacyjnie sprawdza się miód gryczany, który z naparem z prawoślazu tworzy niezwykle skuteczny duet. Możesz też łączyć herbatę osłodzoną miodem z takimi dodatkami, jak cytryna czy imbir. Syrop z cebuli i miodu, miód z mlekiem oraz czosnkiem – to kolejne kombinacje, na jakie możesz postawić podczas walki z przeziębieniem. 

Miód świetnie sprawdzi się na kanapkach i deserach, możesz też potraktować go jako samodzielną przekąskę. Jedzenie jednej łyżeczki wybranego miodu może się stać dla ciebie codziennym rytuałem, dzięki któremu wzmocnisz układ odpornościowy i zapewnisz sobie skuteczniejszą ochronę przed przeziębieniem. 

Istnieje wiele gatunków, dzięki którym ból gardła i kaszel staną się dla ciebie tylko przykrym wspomnieniem. Jeśli chcesz w pełni wykorzystać lecznicze właściwości tego słodkiego przysmaku, musisz pamiętać o tym, by sięgać po miód ze sprawdzonego źródła, a jego gatunek dopasować do swoich bieżących potrzeb. 

O autorze

Mirosława Jankowiak

Absolwentka Technikum Gastronomicznego w Bytomiu i historii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Miłośniczka podróży, przyrody i aktywnego wypoczynku. Podróżnicze i historyczne pasje łączy z pracą przewodnika turystycznego. W wolnym czasie poszerza swoją wiedzę na temat zdrowego stylu życia i diet, ze szczególnym uwzględnieniem diety roślinnej.

Zobacz inne artykuły autora