Witamina B2 – jakie są jej właściwości?

Ryboflawina to jedna z witamin z grupy B, bez których twój układ nerwowy nie byłby w stanie prawidłowo funkcjonować. Musisz jednak pamiętać, że witamina B2 ma znacznie większy wpływ na twój organizm, przez co jej niedobory mogą wiązać się z poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi. 

Jaką rolę ryboflawina odgrywa w twoim organizmie? 

Jeśli chcesz cieszyć się dobrą formą, musisz zadbać o odpowiednią ilość ryboflawiny w diecie. Witamina ta:

  • wpływa na twoją odporność;
  • ma duży wpływ na proces regeneracji tkanek;
  • pomaga w przyswajaniu innych składników odżywczych, m.in. żelaza i kwasu foliowego;
  • wspiera twoje oczy i chroni przed zaćmą;
  • odgrywa istotną rolę w profilaktyce depresji;
  • wzmacnia naczynia krwionośne;
  • wpływa na proces przemiany materii. 

Witamina B2 – na co pomaga?

W niektórych sytuacjach dodatkowa porcja witaminy B2 może się dla ciebie okazać ważnym wsparciem. Możesz z niej korzystać m.in. w chwili, gdy żyjesz w napięciu nerwowym lub gdy czujesz, że twój organizm jest przemęczony. Ryboflawina pomoże ci też zadbać o zmęczone oczy, a przy okazji zmniejszy ryzyko rozwoju tych chorób, których pojawienie się ma związek ze stanem zapalnym. 

Zobacz też:
Jak prawidłowo zmierzyć ciśnienie krwi?

Czym grozi niedobór witaminy B2? 

Niedobór wit B2 może stać się przyczyną wielu uciążliwych dolegliwości. Choć problem ten pojawia się stosunkowo rzadko, musisz wiedzieć, jakie mogą być jego konsekwencje. O tym, że twoja dieta nie zaspokaja zapotrzebowania na ryboflawinę, mogą świadczyć takie objawy, jak:

  • wysuszone i pękające usta, problemy z kącikami ust;
  • problemy ze zbyt suchą skórą;
  • owrzodzenia języka, afty i pleśniawki;
  • nadmierna wrażliwość na światło;
  • anemia, spowodowana mniejszą przyswajalnością żelaza;
  • migrena i zawroty głowy;
  • problemy z łamliwymi paznokciami i słabszymi włosami.

Kto jest narażony na niedobór wit. B2? 

Być może zaliczasz się do grona tych osób, w przypadku których ryzyko pojawienia się niedoborów witaminy B2 jest większe. Dzieje się tak m.in. 

  • w okresie dojrzewania;
  • w ciąży;
  • w stresie;l
  • u cierpiących z powodu częstych biegunek;
  • u cierpiących na choroby jelit i wątroby.

Jeśli tak jest, możesz skorzystać z suplementów, które pomogą ci uzupełnić niedobory ryboflawiny. Cena witaminy B2 to około 20 złotych, a wybór preparatów z tą substancją jest dość szeroki. 

Czy można przedawkować witaminę B2? 

Pamiętaj o umiarze. Nie stwierdzono wprawdzie, by nadmierne spożycie ryboflawiny było zagrożeniem dla zdrowia (jej nadmiar jest usuwany wraz z moczem), musisz jednak mieć świadomość, że w skrajnych przypadkach przedawkowanie wit b2 może skutkować nudnościami i wymiotami.

Ile ryboflawiny potrzebujesz? 

Zapotrzebowanie na witaminę B2 jest największe w przypadku dorosłych mężczyzn i wynosi 2,4-2,8 mg dziennie. Kobiety potrzebują nieco mniej ryboflawiny, a zalecana dawka to 1,6-2,2 mg. Substancja ta pojawia się w wielu produktach spożywczych, zatem – jeśli nie cierpisz powodu przewlekłych chorób – bez trudu wspomożesz swój organizm odpowiednią jej dawką. 

Zobacz też:
Zespół serotoninowy – czym jest i jakie są jego objawy? Co robić w przypadku wstrząsu serotoninowego?

Witamina B2 – gdzie jest jej najwięcej?

Jeśli chcesz zadbać, by twój organizm otrzymywał codziennie niezbędną ilość ryboflawiny, musisz tak ułożyć swoje menu, by pojawiły się w nim najlepsze źródła tej substancji. 

Gdzie występuje witamina B2? Przede wszystkim w produktach pochodzenia zwierzęcego, przy czym za najlepsze źródło wit. B2 uchodzi wątróbka. Mleko i jego przetwory, jajka – to kolejne składniki diety, w których znajdziesz większe ilości ryboflawiny. 

Witamina ta znajduje się również w produktach pochodzenia roślinnego, a przede wszystkim w warzywach strączkowych. Banany, truskawki i orkisz to kolejne składniki, które w twoim jadłospisie powinny zająć ważne miejsce. Bardzo dobrymi źródłami witaminy B2 są też orzechy oraz kiełki zbóż, dzięki którym osoby będące na diecie roślinnej nie muszą się obawiać niedoboru ryboflawiny. 

W zdrowej diecie, mającej wspierać twój układ nerwowy, odpornościowy oraz pokarmowy, ryboflawiny nie może zabraknąć. Na szczęście w przypadku tej witaminy problemy związane z niedoborem, jak i nadmiernym spożyciem, są dość rzadkie.

O autorze

Mirosława Jankowiak

Absolwentka Technikum Gastronomicznego w Bytomiu i historii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Miłośniczka podróży, przyrody i aktywnego wypoczynku. Podróżnicze i historyczne pasje łączy z pracą przewodnika turystycznego. W wolnym czasie poszerza swoją wiedzę na temat zdrowego stylu życia i diet, ze szczególnym uwzględnieniem diety roślinnej.

Zobacz wszystkie artykuły