Witamina B2 – jakie są jej właściwości?

Ryboflawina to jedna z witamin z grupy B, bez których twój układ nerwowy nie byłby w stanie prawidłowo funkcjonować. Musisz jednak pamiętać, że witamina B2 ma znacznie większy wpływ na twój organizm, przez co jej niedobory mogą wiązać się z poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi. 

Jaką rolę ryboflawina odgrywa w twoim organizmie? 

Jeśli chcesz cieszyć się dobrą formą, musisz zadbać o odpowiednią ilość ryboflawiny w diecie. Witamina ta:

  • wpływa na twoją odporność;
  • ma duży wpływ na proces regeneracji tkanek;
  • pomaga w przyswajaniu innych składników odżywczych, m.in. żelaza i kwasu foliowego;
  • wspiera twoje oczy i chroni przed zaćmą;
  • odgrywa istotną rolę w profilaktyce depresji;
  • wzmacnia naczynia krwionośne;
  • wpływa na proces przemiany materii. 

Witamina B2 – na co pomaga?

W niektórych sytuacjach dodatkowa porcja witaminy B2 może się dla ciebie okazać ważnym wsparciem. Możesz z niej korzystać m.in. w chwili, gdy żyjesz w napięciu nerwowym lub gdy czujesz, że twój organizm jest przemęczony. Ryboflawina pomoże ci też zadbać o zmęczone oczy, a przy okazji zmniejszy ryzyko rozwoju tych chorób, których pojawienie się ma związek ze stanem zapalnym. 

Zobacz też:
Karotenoidy w żywności i kosmetyce. Naturalny sposób na piękno i zdrowie

Czym grozi niedobór witaminy B2? 

Niedobór wit B2 może stać się przyczyną wielu uciążliwych dolegliwości. Choć problem ten pojawia się stosunkowo rzadko, musisz wiedzieć, jakie mogą być jego konsekwencje. O tym, że twoja dieta nie zaspokaja zapotrzebowania na ryboflawinę, mogą świadczyć takie objawy, jak:

  • wysuszone i pękające usta, problemy z kącikami ust;
  • problemy ze zbyt suchą skórą;
  • owrzodzenia języka, afty i pleśniawki;
  • nadmierna wrażliwość na światło;
  • anemia, spowodowana mniejszą przyswajalnością żelaza;
  • migrena i zawroty głowy;
  • problemy z łamliwymi paznokciami i słabszymi włosami.

Kto jest narażony na niedobór wit. B2? 

Być może zaliczasz się do grona tych osób, w przypadku których ryzyko pojawienia się niedoborów witaminy B2 jest większe. Dzieje się tak m.in. 

  • w okresie dojrzewania;
  • w ciąży;
  • w stresie;l
  • u cierpiących z powodu częstych biegunek;
  • u cierpiących na choroby jelit i wątroby.

Jeśli tak jest, możesz skorzystać z suplementów, które pomogą ci uzupełnić niedobory ryboflawiny. Cena witaminy B2 to około 20 złotych, a wybór preparatów z tą substancją jest dość szeroki. 

Czy można przedawkować witaminę B2? 

Pamiętaj o umiarze. Nie stwierdzono wprawdzie, by nadmierne spożycie ryboflawiny było zagrożeniem dla zdrowia (jej nadmiar jest usuwany wraz z moczem), musisz jednak mieć świadomość, że w skrajnych przypadkach przedawkowanie wit b2 może skutkować nudnościami i wymiotami.

Ile ryboflawiny potrzebujesz? 

Zapotrzebowanie na witaminę B2 jest największe w przypadku dorosłych mężczyzn i wynosi 2,4-2,8 mg dziennie. Kobiety potrzebują nieco mniej ryboflawiny, a zalecana dawka to 1,6-2,2 mg. Substancja ta pojawia się w wielu produktach spożywczych, zatem – jeśli nie cierpisz powodu przewlekłych chorób – bez trudu wspomożesz swój organizm odpowiednią jej dawką. 

Zobacz też:
Syrop z kwiatów czarnego bzu – naturalny środek na zdrowie

Witamina B2 – gdzie jest jej najwięcej?

Jeśli chcesz zadbać, by twój organizm otrzymywał codziennie niezbędną ilość ryboflawiny, musisz tak ułożyć swoje menu, by pojawiły się w nim najlepsze źródła tej substancji. 

Gdzie występuje witamina B2? Przede wszystkim w produktach pochodzenia zwierzęcego, przy czym za najlepsze źródło wit. B2 uchodzi wątróbka. Mleko i jego przetwory, jajka – to kolejne składniki diety, w których znajdziesz większe ilości ryboflawiny. 

Witamina ta znajduje się również w produktach pochodzenia roślinnego, a przede wszystkim w warzywach strączkowych. Banany, truskawki i orkisz to kolejne składniki, które w twoim jadłospisie powinny zająć ważne miejsce. Bardzo dobrymi źródłami witaminy B2 są też orzechy oraz kiełki zbóż, dzięki którym osoby będące na diecie roślinnej nie muszą się obawiać niedoboru ryboflawiny. 

W zdrowej diecie, mającej wspierać twój układ nerwowy, odpornościowy oraz pokarmowy, ryboflawiny nie może zabraknąć. Na szczęście w przypadku tej witaminy problemy związane z niedoborem, jak i nadmiernym spożyciem, są dość rzadkie.

Zobacz także:

Zobacz też:
Z czego powinien składać się praktyczny zestaw garnków?

O autorze

Mirosława Jankowiak

Absolwentka Technikum Gastronomicznego w Bytomiu i historii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Miłośniczka podróży, przyrody i aktywnego wypoczynku. Podróżnicze i historyczne pasje łączy z pracą przewodnika turystycznego. W wolnym czasie poszerza swoją wiedzę na temat zdrowego stylu życia i diet, ze szczególnym uwzględnieniem diety roślinnej.

Zobacz wszystkie artykuły