Ocena

Brak apetytu – przyczyny 

Przyczyny braku apetytu mogą być różne. Jest to bardzo indywidualna i złożona kwestia. Wiele czynników może wpłynąć na to, że przejdziesz obojętnie obok swoich ulubionych potraw i zupełnie nie będziesz miał na nie ochotę. Najczęstsze przyczyny zaburzenia łaknienia, to:

  • długotrwały i bardzo silny stres, spowodowany trudnymi sytuacjami w życiu;
  • niesmaczne i niezbyt apetycznie wyglądające posiłki. Jest to oczywiście jedna z mniej poważnych przyczyn, jednak warto o niej wspomnieć. Pamiętaj, że jemy oczami i takie rzeczy jak wygląd i zapach są bardzo ważne, abyś miał chęć na spożywanie posiłków;
  • wysoka temperatura otoczenia. Często podczas wakacji, gdy występują wysokie temperatury, możesz zauważyć u siebie brak uczucia głodu. Z kolei zimowe miesiące zazwyczaj sprzyjają zwiększeniu łaknienia; 
  • intensywny wysiłek fizyczny może również mieć wpływ na brak apetytu; 
  • brak apetytu w ciąży to problem, z którym boryka się wiele kobiet. Szczególnie widać to w pierwszym okresie, kiedy kobieta musi walczyć z nudnościami. Natomiast wyostrzenie węchu może powodować niechęć do dań o intensywnym zapachu; 
  • u starszych osób dochodzi do zaburzeń w funkcjonowaniu ośrodka głodu. Upośledzone może zostać również odczuwanie smaków i zapachów. Wszystkie te elementy wpływają na brak apetytu u seniora; 
  • przyjmowanie niektórych leków;
  • znaczące błędy żywieniowe, do których zalicza się między innymi jedzenie w biegu, spożywanie wysoko przetworzonej żywności, fast foodów, słodyczy. Te składniki wpływają na to, że czujesz się ociężały, mogą wystąpić wzdęcia. Te czynniki również wpływają na zmniejszenie łaknienia. 
Zobacz też:
Dieta ketogeniczna – jedz tłuszcz i chudnij!

Brak łaknienia a choroby 

Niektóre choroby, a co za tym idzie, metody leczenia, mogą powodować zaburzenia łaknienia. Zaliczyć do nich można:

  • stany depresyjne lub złe samopoczucie;
  • infekcje – zmniejszony apetyt możesz zaobserwować w czasie gorączki. Czujesz się wtedy osłabiony i zmęczony, nie masz siły na spożywanie posiłków. Warto podkreślić, że jest to bardzo niekorzystne podczas choroby, ponieważ organizm nie ma siły do walki. Często również ból gardła sprawia duży dyskomfort przy przełykaniu pokarmów, co stanowi dodatkowy czynnik, aby zrezygnować z posiłku. Zatkany nos sprawia, że nie czujesz zapachów i w konsekwencji pojawia się brak łaknienia; 
  • zaburzenia odżywiania, na przykład anoreksja oraz różne zaburzenia hormonalne;
  • choroby przewodu pokarmowego, takie jak: choroba wrzodowa żołądka, dwunastnicy, wszelkie stany zapalne błony śluzowej przełyku, żołądka, jelit, a także choroby trzustki i wątroby; 
  • zaburzenia łaknienia często występują u osób, które cierpią na choroby nowotworowe i leczone są za pomocą chemioterapii oraz radioterapii. 

Rozumiesz już, że przyczyn braku apetytu może być wiele. W związku z tym, jeśli borykasz się z tym problemem, zweryfikuj, co może być jego przyczyną. Postaraj się znaleźć powód utraty apetytu i wyeliminuj go lub udaj się do lekarza. Szczególną uwagę zwróć na jadłowstręt u dzieci. Jeśli twoje dziecko ma problem z jedzeniem przez dłuższy czas, nie zwlekaj i jak najszybciej skonsultuj się z lekarzem. 

Jak radzić sobie z zaburzeniami łaknienia?

Jedno lub kilkudniowy brak apetytu nie powinien budzić niepokoju.Jeśli jednak taki stan utrzymuje się dłużej, warto przyjrzeć się temu bliżej. Długotrwałe problemy z łaknieniem prowadzą do wielu negatywnych konsekwencji. Zaczyna brakować energii i chęci do działania. Jeśli problem związany z brakiem apetytu dotyczy ciebie, wprowadź w swoim życiu pewne zmiany. Być może pomogą ci one zwalczyć ten problem i będziesz znów cieszył się smakiem pysznych i pełnowartościowych ulubionych dań!

Zobacz też:
Sprawdź, jak szybko zatamować krwotok z nosa. Kiedy może być niebezpieczny?

Skuteczne metody na brak uczucia głodu

Istnieje kilka trików, które mogą pomogą ci zwalczyć brak apetytu. Oto one:

  1. po pierwsze, zadbaj o zdrowie i pełnowartościowe posiłki. Unikaj przetworzonej żywności, fast foodów, słodyczy i innych produktów, które jedynie zapychają żołądek i nie wnoszą nic dobrego do twojego organizmu. Inaczej mówiąc, wyrzuć ze swojej diety puste kalorie! Nie potrzebujesz ich, twój organizm, zdrowie i psychika tylko na tym skorzysta;
  2. postaw na lekkostrawne potrawy i zwiększ pracę swojego układu trawiennego;
  3. nie zapominaj o aktywności fizycznej. Nie chodzi o intensywny wysiłek. Wystarczy, że będziesz energiczny w ciągu dnia, wyjdziesz na spacer, posprzątasz, wyprowadzisz psa. Mogą to być zupełnie proste czynności, ważne, żebyś nie siedział cały dzień na kanapie przed telewizorem lub komputerem;
  4. czynnikiem, który pomoże ci wygrać walkę z brakiem apetytu, jest przewietrzenie miejsca, w którym spożywasz posiłki;
  5. staraj się spożywać 4 lub 5 mniejszych posiłków w ciągu dnia;
  6. unikaj potraw, które mogą wywołać u ciebie uciążliwe dolegliwości;
  7. unikaj stresu;
  8. zadbaj o to, by posiłki były przede wszystkim pełnowartościowe, smaczne, ale i estetycznie przygotowane;
  9. w przypadku braku apetytu u dzieci spraw, by posiłek dla malucha był przyjemnością i wspaniałą przygodą. Baw się formą i kolorem, a być może twoje dziecko zacznie chętniej jeść. 

O autorze

Justyna Jakubczyk

Miłośniczka zdrowego stylu życia i treningu siłowego. Pisanie to jej pasja i praca, którą uwielbia ponad wszystko. Słowa pozwalają jej przenieść się do krainy nieograniczonej kreatywności. Wtedy może realizować swoje szalone pomysły.

Zobacz wszystkie artykuły