Dieta ziemniaczana pozwala najadać się do syta i odnotować spadek masy ciała. Dlatego, jeżeli nadal uważasz, że wszystkie diety są głodowe i składają się z monotonnych i pozbawionych smaku potraw musisz sprawdzić efekty diety ziemniaczanej. A jak powinna ona wyglądać?

Ziemniaki na diecie

Wokół tego warzywa krąży wiele niekorzystnych opinii, jakoby miał bardzo niekorzystny wpływ dla sylwetki, więc często bez namysłu jest wykluczony z kuracji odchudzających. Wynika to z przekonania, że zawarta w nich skrobia może szybko doprowadzić do nadwagi. W rzeczywistości skrobia ziemniaczana jest bardzo łatwo rozkładana, wchłaniana i dostarcza organizmowi energii.

Ziemniak przygotowany w lekkostrawny sposób wpływa pozytywnie na pracę układu pokarmowego, sprzyja zdrowemu stylowi życia i zdrowym nawykom żywieniowym. Dlatego niezależenie od tego, czy są to fioletowe ziemniaki, bataty czy te najbardziej popularne bulwy, to można i warto je włączać do diety odchudzającej.

Jednak niewątpliwie głównym plusem takiej diety jest przyjemność. Jeśli lubisz ziemniaki, każde menu wyda ci się bardzo smaczne. A ponieważ jadłospisy pełne są dań gorących i pożywnych, można je przygotowywać nawet późną jesienią i zimą.

Zalety diety ziemniaczanej

Ponadto dieta ma następujące zalety:
  • szybkie zaspokojenie uczucia głodu;
  • wysoka skuteczność w pierwszych dniach zejdzie obrzęk wodny i waga spadnie nawet o 2 kg, w przyszłości można spodziewać się spadku 250-300 g dziennie;
  • brak nieprzyjemnych problemów żołądkowych;
  • łatwo dostępne warzywa;
  • krótkoterminowość i możliwość szybkiego spalenia tkanki tłuszczowej.

Wady diety ziemniaczanej obejmują jednolitość diety, co nakłada ograniczenia na czas trwania diety. Nawet najbardziej zróżnicowanej diety nie można stosować dłużej niż 2 tygodnie. Ponadto dieta ma przeciwwskazania.

Zobacz też:
Dieta wysokobiałkowa – kto może ją stosować? Jakie są jej zasady?

Przeciwwskazania do diety ziemniaczanej

Diety ziemniaczanej nie powinny stosować osoby:
  • cierpiące na wrzody żołądka;
  • mające problemy z wątrobą;
  • osoby z niewydolnością nerek;
  • dzieci i młodzież w okresie dojrzewania;
  • osoby z chorobami układu krążenia;
  • kobiety w ciąży i karmiące piersią;
  • osoby starsze.

Przy cukrzycy typu II konieczna jest odpowiednia regulacja metabolizmu. Przeczytaj wszystko o żywieniu medycznym dla cukrzycy typu II. Jakie powinno być menu, lista produktów dozwolonych i zabronionych.

A co z osobami cierpiącymi na insulinooporność? Funkcjonuje przekonanie, że ziemniaki to warzywa, które w tym przypadku mogą wyjątkowo tuczyć. Obecnie dieta ziemniaczana jest również stosowana przez osoby z tą przypadłością, należy jednak pamiętać, aby nie ziemniaki gotować al dente.

Ponadto ziemniaki są dość ubogie pod względem zawartości witamin, pierwiastków śladowych i składników mineralnych. Dlatego, podobnie jak w przypadku innych monodiet, lekarze zalecają łączenie odchudzania z przyjmowaniem suplementów z witaminami. Ponadto, aby posiłki były pełnowartościowe, podczas diety ziemniaczanej konieczne jest włączenie innych zdrowych warzyw i owoców.

Zasady diety ziemniaczanej

Najbardziej przydatny i zrównoważony jest 7-dniowy niskokaloryczny jadłospis dietetyczny, który zapewnia pełną sytość. Dlatego, jeśli martwisz się o swoje zdrowie lub potrzebujesz bez wysiłku zrzucić kilka dodatkowych kilogramów, daj jej pierwszeństwo. Poza swoim głównym zadaniem świetnie sprawdza się jako dieta oczyszczająca organizm z toksyn, złogów kałowych oraz poprawia perystaltykę jelit. Dzięki temu będziesz nie tylko świetnie wyglądać, ale również świetnie się czuć.

Z czym jeść ziemniaki i schudnąć?

W skutecznej diecie nie chodzi o doprowadzenie do monotematycznego sposobu odżywiania, dlatego na tej diecie nie je się wyłącznie ziemniaków. Dieta zakłada spożywanie innych produktów jak owoce, chudy nabiał i zdrowe tłuszcze roślinne. Nie można także zapominać o odpowiednim nawodnieniu organizmu, poza wodą warto pić herbatki ziołowe.

Zobacz też:
Dieta trzustkowa – jadłospis, zasady, dlaczego warto dbać o trzustkę?

Jadłospis diety ziemniaczanej

Ten program detoksykacji najlepiej rozpocząć w sobotę. Udowodniono, że pierwsze dni diety są najtrudniejsze do zniesienia dla większości osób. W tym czasie lepiej jest móc zostać w domu i odpocząć. Poniżej przedstawiamy przykładowy jadłospis dla diety ziemniaczanej trwającej tydzień.

Sobota

  1. Śniadanie: purée ziemniaczane z dwóch bulw z odtłuszczonym mlekiem.
  2. Obiad: kluski ziemniaczane w chudym bulionie.
  3. Obiad: liście sałaty, dwa pieczone ziemniaki lub gotowane.

Niedziela

  1. Śniadanie: pieczone frytki ze świeżymi warzywami.
  2. Obiad: rosół z kurczaka i sałatka ziemniaczana z gotowanych warzyw, polana niskotłuszczowym jogurtem naturalnym.
  3. Kolacja: sałatka jarzynowa.

Poniedziałek

  1. Śniadanie: mała porcja domowych klusek ziemniaczanych – kopytek.
  2. Obiad: chuda zupa ziemniaczana.
  3. Kolacja: dwa ugotowane ziemniaki w mundurkach ze świeżymi warzywami.

Wtorek

  1. Śniadanie: kawałki dwóch gotowanych ziemniaków w mleku.
  2. Obiad: niskotłuszczowa zupa ziemniaczana z soczewicą.
  3. Kolacja: świeże warzywa.

Środa

  1. Śniadanie: gotowana fasola z duszonymi ziemniakami i przeciśniętym przez praskę czosnkiem.
  2. Obiad: purée ziemniaczane i dowolne grzyby.
  3. Kolacja: sałatka z ogórka, kapusty z oliwą z oliwek, sosem sojowym i sokiem z cytryny.

Czwartek

  1. Śniadanie: zapiekanka ziemniaczano-marchewkowa z twarogiem pieczona w naczyniu żaroodpornym.
  2. Obiad: zupa ziemniaczana z koncentratem pomidorowym.
  3. Kolacja: duszone warzywa o niskiej zawartości cukru.

Piątek

  1. Śniadanie: placki ziemniaczane gotowane na suchej patelni.
  2. Obiad: Zupa buraczana.
  3. Obiad: surówka jarzynowa i dwa knedle.

Jeśli czujesz się bardzo głodny, zjedz surowe, niesolone warzywa. Dopuszcza się przygotowanie porcji sałatki warzywnej doprawionej suszonymi ziołami, pieprzem, sokiem z cytryny, octem i kroplą oliwy z oliwek.

Zobacz też:
Czy warto stosować rygorystyczną dietę 1000 kalorii? Sprawdź, jak wygląda przykładowy jadłospis diety 1000 kcal

Sok z ziemniaka

Stosowanie soku ziemniaczanego przyszło do współczesnej dietetyki z medycyny tradycyjnej. Napój jest bogaty w przydatne substancje oraz tłumi uczucie głodu. Zastosowanie go w programie dietetycznym może znacznie zwiększyć jego skuteczność.

Taką dietę ziemniaczaną możesz powtarzać nie więcej niż 2-3 razy w roku. Częstsze stosowanie może prowadzić do niedoborów witamin, pogorszenia wyglądu, a także spowolnienia metabolizmu. W rezultacie w przyszłości wszelkie próby odchudzania przy pomocy takich diet mogą stać się bezużyteczne. Nie przesadzaj! Schudnij stopniowo i z przyjemnością!

Zobacz także:

O autorze

Barbara Wójcik

Absolwentka studiów medycznych z wieloletnim doświadczeniem zawodowym. Lata pracy jako lekarz rodzinny nauczyły ją wrażliwości, odpowiedzialności za podejmowane decyzje terapeutyczne i umiejętności uważnego słuchania pacjenta. Prywatnie zajmuje się wychowywaniem swojej 5 letniej córki i udzielaniem porad na forach medycznych.

Zobacz wszystkie artykuły