Czym jest sok z kiszonych buraków?

Sok z kiszonych buraków jest bardzo charakterystyczny: jest kwaśny i barwiący. Ale o wiele ważniejszą jego cechą, jest fakt, że wypełniony jest po brzegi wartościowymi składnikami odżywczymi. Sok z buraków kiszonych nie jest żadnym novum, choć bez wątpienia obecnie jego popularność znacznie wzrosła. Z pewnością jego wspaniałe właściwości znała twoja babcia i prababcia. Sok z buraków kiszonych zapewne nie raz widziałeś też w domowej spiżarni. W dawnych czasach ludzie pili kiszony sok z buraka profilaktycznie, aby zapobiegać chorobom, a także w stanie aktywnych infekcji. Używa się go również, jako zakwasu do barszczu. Zdecydowanie można nazwać go naturalnym suplementem diety

Buraki kiszone właściwości lecznicze zawdzięczają przede wszystkim korzystnym, z punktu widzenia ludzkiej mikroflory jelita, bakteriom kwasu mlekowego. Sok z kiszonych buraków zawiera również inne ważne dla zdrowia związki, takie jak: 

  • witamina A, C, K, E;
  • foliany;
  • potas;
  • wapń;
  • żelazo;
  • magnez;
  • betanina;
  • antocyjany.

Dla osób odchudzających się ważna może być jego niska kaloryczność. Sok z kiszonych buraków ma jedynie 32 kcal na 100 g. Barwniki znajdujące się w buraku mają niezwykłe właściwości antyoksydacyjne oraz przeciwzapalne. 

Buraki kiszone – właściwości

Sok z kiszonych buraków właściwości prozdrowotne zawdzięcza swoim cudownym składnikom, między innymi bakteriom kwasu mlekowego. Te właściwości wynikają z kwaśnego odczynu pH. Podobnie jest w przypadku innych kiszonek, które również są polecane. Buraki kiszone wykazują, m.in., właściwości:

  • antyoksydacyjne;
  • przeciwzapalne;
  • pozytywny wpływ na florę bakteryjną. Sok z kiszonych buraków może odbudować florę bakteryjną jelit i zregenerować organizm po antybiotykoterapii;
  • oczyszczające organizm z toksyn i wszelkich zbędnych produktów przemiany materii;
  • pozytywny wpływ na pracę nerek. Jego składniki wpływają na przyspieszenie wydalania kwasu moczowego. 
Zobacz też:
Dieta na obniżenie cholesterolu – zasady

To nie wszystko! Buraki kiszone mają szereg innych, prozdrowotnych właściwości. Sok z kiszonych buraków jest polecany na przykład przy leczeniu anemii. Może również regulować ciśnienie krwi i wpływać pozytywnie na naczynia krwionośne. Do kolejnych właściwości soku z kiszonych buraków należy wzmocnienie układu kostnego, a także obniżenie poziomu cholesterolu. Jest świetnym produktem dla osób odchudzających się, ponieważ zawiera dużo błonnika, a ten z kolei poprawia przemianę materii. Poza wskazanymi właściwościami, picie soku z kiszonych buraków da ci zastrzyk energii i poprawi twoją koncentrację. Sok z kiszonych buraków na czczo jest także polecany na zdrowe rozpoczęcie nowego dnia.

Picie soku z kiszonych buraków a przeciwwskazania 

Choć sok z kiszonych buraków niesie wiele cudownych korzyści dla zdrowia, nie jest przeznaczony dla wszystkich. Zdecydowany przeciwwskazaniem do spożywania tego eliksiru jest na przykład reumatyzm, kamica nerkowa oraz dna moczanowa. Buraki zawierają składniki, które mogą wpływać na zaostrzenie objawów wymienionych chorób. Nie powinny go pić również osoby, które mają niskie ciśnienie. Po dłuższym czasie spożywania może być przyczyną niedociśnienia. We wszystkim warto zachować umiar i rozsądek. Sok z kiszonych buraków nie jest polecany również kobietom w ciąży i karmiącym. Ważne, by obserwować swój organizm, a w razie wątpliwości skonsultować się z lekarzem. Taka ostrożność jest szczególnie uzasadniona wśród osób chorujących przewlekle. 

Jakie składniki są potrzebne do soku z kiszonego buraka?

Wiesz już, czym jest sok z kiszonych buraków. Wiesz również, jakie ma właściwości i jakie korzyści przyniesie ci picie tego prozdrowotnego napoju. Pewnie teraz zrodziło się w twojej głowie pytanie, jak zrobić sok z kiszonych buraków w domu? Świetna zabawa i satysfakcja z samodzielnego zrobienia tego napoju oraz samo zdrowie dla twojego organizmu. Czego chcieć więcej? 

Zobacz też:
Suplementy diety – czym są? Czy warto je przyjmować?

Kiszenie buraków nie jest trudnym zadaniem. Możesz z łatwością samodzielnie zrobić sok z kiszonych buraków. W jakie składniki musisz się zaopatrzyć? Do przygotowania pysznego, zdrowego soku z kiszonych buraków potrzebujesz:

  • dobre buraki;
  • czosnek;
  • 2 litry zimnej wody;
  • liście laurowe;
  • ziele angielskie;
  • kromkę czerstwego czarnego chleba albo sok z kiszonej kapusty;
  • cebulę;
  • sól. 

Masz już wszystko? To świetnie, teraz warto zabrać się do pracy!

Jak samodzielnie zrobić sok z buraków kiszonych?

Od czego zacząć? Najpierw zabierz się za obieranie buraków. Następnie pokrój je na mniejsze kawałki. Kolejnym krokiem jest ułożenie ich w specjalnym naczyniu, szklanym lub kamionkowym. Przekładaj buraki czosnkiem i przyprawami. Na wierzchu połóż kromkę chleba, a później wlej wodę, tak by zakryła całość. Przykryj wszystko i gotowe!

Tak przygotowany sok z kiszonych buraków odstaw w ciemne i chłodne miejsce. Całość będzie fermentować kilka dni, maksymalnie do tygodnia. Co dalej? Po fermentacji odcedź sok i przelej go do szklanych buteleczek. Ważne jest ich szczelne zamknięcie. 

Tak przygotowany sok z buraków kiszonych przechowuj w lodówce. Proste, prawda? 

Zadbaj o swoje zdrowie i pij ten cudowny eliksir. Warto wspomagać swój organizm naturalnymi produktami. Zanim sięgniesz po tabletki, warto poszukać zdrowej alternatywy. Do takich właśnie produktów zalicza się sok z kiszonych buraków. 

O autorze

Justyna Jakubczyk

Miłośniczka zdrowego stylu życia i treningu siłowego. Pisanie to jej pasja i praca, którą uwielbia ponad wszystko. Słowa pozwalają jej przenieść się do krainy nieograniczonej kreatywności. Wtedy może realizować swoje szalone pomysły.

Zobacz inne artykuły autora