Ważne jest, aby po konsultacji ze specjalistą wiedzieć, czego unikać w diecie. Ryzyko wystąpienia zaostrzenia objawów w przypadku niestosowania się do zaleceń jest niemal nieuniknione. Dieta przeciwzapalna dostarcza dużo witamin i składników mineralnych, a także kwasy omega-3 i omega-6. Tłuszcze oraz białka powinny być w głównej mierze dostarczane z produktów roślinnych. Proces zapalny wywołany w organizmie powinien stopniowo się zmniejszać przy przestrzeganiu odpowiedniego jadłospisu. Zasady diety przeciwzapalnej skupiają się na tym, aby w zdrowych posiłkach był antyoksydant, który działa przeciwzapalnie. Przeczytaj i dowiedz się więcej!

Dieta przeciwzapalna – na czym polega?

Wiele spożywanych produktów może mieć właściwości prozapalne lub przeciwzapalne. Kluczem do sukcesu jest ustalenie wraz z dietetykiem lub lekarzem takiej diety, aby stan zapalny zmniejszyć lub wyeliminować. Choroby takie jak, nowotwory, zapalenie stawów czy schorzenia autoimmunologiczne są poważne, dlatego nie można ich lekceważyć. Odpowiedni jadłospis wesprze układ odpornościowy. Składniki odżywcze nie są spożywane osobno, tylko w połączeniu w różnych daniach. Dieta przeciwzapalna ma korzystny wpływ na marker CRP, który w badaniu krwi informuje o tym, czy pacjent na coś choruje i czy ma stan zapalny.

Stan zapalny – przyczyna powstawania

Czynników powstawania stanu zapalnego w organizmie jest wiele. Często przyczyną są bakterie, wirusy, grzyby lub pasożyty. Uwalniane przez nie toksyny oddziaływają negatywnie na zdrowie. Kolejne czynniki to fizyczne urazy i promieniowanie jonizujące. Dieta przeciwzapalna powinna być wprowadzona również w przypadku, gdy osoba była narażona na szkodliwe czynniki chemiczne. Są to kwasy, substancje żrące, zasady czy pochodne węglowodorów. W przypadku silnej reakcji układu immunologicznego, której przyczyną może być alergia, powstaje wówczas stan zapalny. U niektórych osób może powstać bardzo silny rodzaj takiego uczulenia, jakim jest wstrząs anafilaktyczny. W ciężkich przypadkach może on zagrażać życiu.

Zobacz też:
Dieta cukrzycowa – jak się odżywiać przy cukrzycy typu I lub II?

Nowotwory, jak również martwice, to ostatnie główne przyczyny powstającego stanu zapalnego. Organizm próbuje usunąć własne tkanki, tworząc stan zapalny.

Przewlekły stan zapalny

Organizm mimo walki nie zawsze jest w stanie pokonać czynnik niszczący tkanki. Układ immunologiczny zawodzi, nie radząc sobie z czynnikiem chorobotwórczym.

Przyczyny powstawania przewlekłego stanu zapalnego, to:

  • niewłaściwa dieta;
  • ciągły stres;
  • niektóre leki;
  • zanieczyszczone środowisko;
  • używki;
  • niezdrowy styl życia.

Stan zapalny – objawy

Zanim dietetyk stworzy dla ciebie jadłospis, a lekarz ustali diagnozę, upewnij się, czy dieta przeciwzapalna będzie niezbędna, czytając poniższe objawy.

Do najczęstszych objawów stanu zapalnego można zaliczyć:

  • gorączkę;
  • osłabienie;
  • zawroty głowy;
  • ból;
  • obrzęk;
  • zaczerwienienie;
  • utrudnioną ruchomość stawu;
  • brak apetytu.

Dieta przeciwzapalna – zasady

Jadłospis w diecie przeciwzapalnej powinien dostarczać odpowiednią dzienną porcję składników odżywczych. Jednocześnie dane produkty muszą mieć silne działanie przeciwzapalne. Odpowiednia dieta przeciwzapalna to taka, która jest stosowana według poniższych zasad.

  1. Jedz więcej warzyw i owoców.
  2. Spożywaj produkty pełnoziarniste oraz rośliny strączkowe.
  3. Ogranicz spożycie czerwonego mięsa, a najlepiej z niego całkowicie zrezygnuj.
  4. Dostarczaj organizmowi potrzebne organizmowi kwasy tłuszczowe omega-3, zawarte w tłustych rybach czy orzechach włoskich.
  5. Unikaj żywności przetworzonej, szczególnie typu fast food.
  6. Napoje słodzone i gazowane zastąp najzdrowszym napojem, jakim jest woda niegazowana.
  7. Jedz produkty bogate w naturalne przeciwutleniacze, zawarte w wielu owocach, warzywach, a także przyprawach, takich jak imbir i kurkuma.

Lista produktów przeciwzapalnych

  1. Warzywa – działają antyoksydacyjnie i przeciwzapalnie. Zalecana dzienna dawka: 4–5 razy. Polecane produkty: szpinak, jarmuż, brokuł, kalafior, brukselka, kapusta.
  2. Owoce – należy wybrać te o niższym indeksie glikemicznym oraz zjadać je na surowo. Zalecana dzienna dawka: 3–4 razy. Polecane produkty: maliny, truskawki, borówki, wiśnie, jeżyny, porzeczki, owoce cytrusowe.
  3. Produkty zbożowe – zalecana dzienna dawka: 3–5 razy. Polecane produkty: ryż brązowy (również ryż dziki i basmati), komosa ryżowa, kasza gryczana, kasza jęczmienna. Warto również jeść 2 razy w tygodniu makaron al dente (razowy, ryżowy).
  4. Nasiona roślin strączkowych – posiadają roślinne białko, potas, magnez i błonnik. Zalecana dzienna dawka: 1–2 razy. Polecane produkty: soczewica, ciecierzyca, fasola, groch.
  5. Kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 – korzystnie wpływają na serce, mózg, układ immunologiczny. Zalecana dzienna dawka: 5–7 razy. Polecane produkty: tłuste ryby morskie, oliwa z oliwek, olej lniany, olej rzepakowy, siemię lniane, orzechy włoskie i laskowe, awokado.
  6. Ryby i owoce morza – bogate w kwasy tłuszczowe, jak również w jod, selen, wapń, potas, żelazo. Zalecana dawka: 2–6 razy w tygodniu.
  7. Białko – zawarte w mięsie, jak również w roślinach strączkowych. Zalecana dawka: 1–2 razy w tygodniu, w przypadku mięsa, a rośliny strączkowe 1–2 razy dziennie.
  8. Produkty sojowe – to jedno z lepszych źródeł białka roślinnego. Zalecana dawka: 1–2 razy dziennie. Soja powinna być pozyskiwana z całego ziarna soi. Polecane produkty: tofu, mleko sojowe, tempeh.
  9. Suplementy – po konsultacji z lekarzem lub dietetykiem w diecie przeciwzapalnej, warto suplementować: witaminę C, witaminę D oraz kwasy omega-3 i omega-6.
  10. Inne – polecana jest herbata zielona i biała (2–4 kubki dziennie, zawarte w nich polifenole mają działanie przeciwzapalne), gotowane grzyby azjatyckie (shitake, maitake, enoki), zioła i przyprawy (świeże oraz suszone, bez ograniczeń), czerwone wino (maksymalnie 1–2 lampki dziennie), zdrowe słodycze (gorzka czekolada, suszone owoce, sorbety owocowe).
Zobacz też:
Cynk w diecie, czyli czym skutkuje niedobór cynku i jakie są najlepsze źródła cynku w pożywieniu

Dieta przeciwzapalna – podsumowanie

Warto unikać produktów o działaniu prozapalnym. Wybierz takie produkty spożywcze, których działanie przeciwzapalne jest istotne w celu leczenia chorób lżejszych, jak i tych poważniejszych. Wiele z nich będzie łagodzić objawy, dlatego dieta przeciwzapalna powinna być skrupulatnie przestrzegana. Nie zapominaj o piciu wody niegazowanej i posiłkach o stałych porach. Dbając o zdrowie, dbasz o swoje lepsze jutro!

Zobacz także:

O autorze

Alicja Ławiak

Od zawsze interesuje się zdrowym odżywianiem. Za pomocą samej diety dzięki własnym przepisom, schudła w pół roku po porodzie 10 kg. Od roku wegetarianka. Odkrywa nowe smaki, dzięki przyprawom, które jak twierdzi: „To podstawa w gotowaniu. Lubi przeglądać blogi kulinarne, czerpiąc w ten sposób inspiracje w kuchni.

Zobacz wszystkie artykuły