Dieta wikingów wzbudza wielkie zainteresowanie, choćby dlatego, że Wikingowie siali postrach na całym świecie, byli świetnie zbudowani, silni, wysocy, a ich sposób odżywiania opierał się na rybach, ssakach morskich (wielorybach i fokach), dziczyźnie oraz zwierzętach hodowlanych. Na czym opiera się dziś dieta wikingów?

Jak odżywiają się Skandynawowie?

Badania naukowe przeprowadzone przez Global Health, Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health i Uppsala University potwierdzają, że Skandynawowie żyją dłużej i rzadziej zapadają na choroby układu krążenia, odżywiając się tak, jak ich przodkowie Wikingowie. W Skandynawii jedzą sporo chleba żytniego pełnoziarnistego oraz kapusty, nabiału, piją tłuste mleko, tłuste ryby, owoce morza oraz czarne słodycze zawierające wyciąg lukrecji. Badania wykazały, że na przykład spożywanie tłustego nabiału wcale nie szkodzi układowi krążenia, a wręcz przeciwnie – oddziałuje nań pozytywnie. Dieta wikingów uważana jest na całym świecie za najzdrowszą, a badania potwierdzają jej zasadność.

Co jeść, będąc na diecie wikingów?

Dieta nordycka stała się obecnie jedną z najmodniejszych diet, a do tego bardzo zdrową. Propozycji produktów w kuchni wikinga jest wiele, wymieńmy choćby:

  • ryby morskie – drogocenne ze względu na dużą zawartość białka, spore ilości wielonienasyconych kwasów tłuszczowych Omega 3, wykazujących działanie przeciwzapalne oraz niską zawartość tłuszczu;
  • produkty zbożowe z pełnoziarnistej mąki, jako że Wikingowie nie znali białej mąki. Pełnoziarnista mąka zawiera błonnik, witaminy B1, B2, B3, i pierwiastki – żelazo, potas, fosfor, molibden, selen i magnez. Będąc na diecie nordyckiej, należy pamiętać o płatkach owsianych, otrębach czy kaszy gryczanej;
  • mięso czerwone, które zawiera dużo witamin z grupy B oraz żelaza, najlepiej stosować mięso chude, a z gatunków wybrać dziczyznę;
  • ser żółty, będący źródłem białka oraz wapnia, niestety dostarcza organizmowi także spore ilości tłuszczy, trzeba więc jeść go z umiarem;
  • miód – zawiera węglowodany proste, nie powinno się jeść go w dużych ilościach, należy jednak o nim pamiętać, ponieważ dostarcza witamin i wiele enzymów;
  • piwo – Wikingowie od piwa nie stronili, nie należy jednak pić go w dużych ilościach, dostarcza organizmowi witaminy z grupy B, H, E, D oraz A, jak i fosfor, potas, magnez. Oczywiście nadmierne picie alkoholu wpływa źle na zdrowie człowieka, o czym nie wolno zapominać.
Zobacz też:
Zalety diety pudełkowej

Jednym z najważniejszych założeń w diecie jest ograniczenie spożycia kalorii produktów pochodzenia zwierzęcego, w zamian zaś powinno się wprowadzać kalorie z produktów roślinnych.

Jakie korzyści przynosi dieta skandynawska?

Dieta skandynawska jest znakomitą przeciwwagą dla naszej diety śródziemnomorskiej. Podobno to właśnie styl odżywiania ludzi północy miał wpływ na ich siłę i przewagę militarną.

W jadłospisie powinny znaleźć się przynajmniej 3 razy w tygodniu ryby morskie, a jeśli chodzi o wybór mięsa, warto poszukać dostawcy dziczyzny. Dzięki tej diecie otrzymuje się duże ilości kwasów tłuszczowych Omega 3 oraz 6. Jeśli zastąpi się makarony i ryż zdrowymi zbożami, takimi jak żyto, jęczmień i owies, organizm otrzyma błonnik pokarmowy. Dobrze jest wprowadzić sezonowe warzywa i owoce, a korzystnie na zdrowie wpłynie też nabiał. Wystarczy kupić ser, kefir, jogurt naturalny, co pomoże w zachowaniu sytości.

W diecie stawia się na lokalne produkty naturalne oraz spożywanie ryb. Jej przygotowanie nie powinno stanowić trudności, gdyby jednak tak się stało, zawsze można zamówić catering z dostawą do domu.

Zobacz także:

O autorze

Barbara Wójcik

Absolwentka studiów medycznych z wieloletnim doświadczeniem zawodowym. Lata pracy jako lekarz rodzinny nauczyły ją wrażliwości, odpowiedzialności za podejmowane decyzje terapeutyczne i umiejętności uważnego słuchania pacjenta. Prywatnie zajmuje się wychowywaniem swojej 5 letniej córki i udzielaniem porad na forach medycznych.

Zobacz wszystkie artykuły