Jedynie nielicznym udaje się rzucić palenie za pierwszym razem. Teraz możesz dołączyć do tego grona szczęśliwców. Prosta metoda, jak skutecznie rzucić palenie, przedstawiona została w dalszej części artykułu. Czytaj uważnie!

Zachowania nałogowe

Na początku musisz sobie uświadomić, czym są zachowania nałogowe. Subiektywnie odczuwane są jako utrata kontroli. Zachowania nałogowe występują mimo podejmowania świadomych wysiłków, których celem jest ich powstrzymanie lub przynajmniej ograniczenie. Charakterystyczna dla zachowań nałogowych jest krótkotrwała nagroda i późniejsze szkodliwe i długotrwałe konsekwencje. 

Jeśli jesteś nałogowym palaczem, to z pewnością znasz to uczucie. Mimo tego, że wiesz, jakie negatywne skutki wiążą się z paleniem papierosów, nadal to robisz. To jest od ciebie silniejsze i tracisz kontrolę. Nie potrafisz nad tym zapanować. Masz wrażenie, że to nie ty kontrolujesz sytuację. Stajesz się bierny i wciąż się poddajesz. Tracisz zupełnie poczucie sprawczości i możliwości decydowania o swoim życiu. Nie martw się. Wiemy, jak ci pomóc! Jednak o tym opowiemy za chwilę. 

Wpływ palenia papierosów na zdrowie

Palenie papierosów to z pewnością jeden z najbardziej destrukcyjnych nałogów. Wiele osób zadaje sobie pytanie, jak skutecznie rzucić palenie. Mamy świadomość tego, że to długi i trudny proces. Jednak być może gdy uświadomisz sobie, jakie skutki ma palenie papierosów dla twojego organizmu, wszystko stanie się łatwiejsze. Do negatywnych konsekwencji palenia zaliczyć można między innymi: znaczące zmniejszenie domowego budżetu, nieświeży oddech i ogólnie brzydki zapach, problemy z cerą. Jednak to tylko kilka z lżejszych skutków. Jest ich znacznie więcej, a lista chorób, na jakie narażeni są palacze, jest bardzo długa. Można do nich zaliczyć na przykład chorobę wieńcową serca, nadciśnienie tętnicze, miażdżycę, tętniaka aorty, zaburzenia pracy serca czy rozedmę płuc. 

Zobacz też:
Infekcja wirusowa – objawy i leczenie. Ile trwa i czym różni się od bakteryjnej?

Czy wiesz, że palenie papierosów ma także negatywny wpływ na układ pokarmowy? Dym nikotynowy może być przyczyną wrzodów żołądka i przepukliny jelitowej. Powoduje także zmniejszenie gęstości kości, a to z kolei prowadzi do osteoporozy. Palenie może przyczynić się do chorób wywołujących problemy ze wzrokiem i wywołać zaćmę, nadmierne łzawienie, zapalenie spojówek lub podrażnienie oczu. 

Nałóg ten może też wpłynąć na życie seksualne. Nikotyna zawarta w papierosach może powodować trudności z erekcją, zmniejszyć liczbę plemników zawartych w spermie, a w skrajnych przypadkach nawet wywołać impotencję. Chyba nikomu nie trzeba przypominać, że palenie w czasie ciąży jest absolutnie niedopuszczalne. Może powodować, między innymi, poronienie lub przedwczesny poród. Dziecko natomiast może mieć w przyszłości problemy z układem immunologicznym. 

Wymienione konsekwencje palenia papierosów to tylko kilka przykładów. Musisz mieć świadomość, że palenie tytoniu nie niesie ze sobą nic dobrego dla twojego organizmu i samopoczucia. Mam nadzieję, że te negatywne skutki są wystarczające, aby przekonać cię do walki o siebie i swoje zdrowie. 

Jak skutecznie rzucić palenie? Przygotuj się na ten proces

Zanim poznasz prostą metodę, jak skutecznie rzucić palenie, przygotuj się do tego. Pamiętaj, że nic nie zmieni się bez twojego wysiłku i pracy. Przy wyjściu z nałogu i zmianie nawyków kluczowe jest nastawienie. Nie oszukujmy się, wszyscy wiemy, że pierwsze dni będą ciężkie. Musisz mieć tego świadomość. Zbuduj pozytywne nastawienie na ten czas i przygotuj się do ciężkiej pracy. Od początku uwierz w to, że ci się uda. Przede wszystkim musisz pamiętać, że to ty masz kontrolę nad swoim życiem. Przemyśl także, w jakich momentach sięgasz po papierosa i spróbuj takich sytuacji unikać, przynajmniej na początku. Oczywiście nie zawsze jest to możliwe. Twoje przygotowanie do rzucenia palenia powinno rozpocząć się od dobrego planu działania oraz pozytywnego nastawienia. 

Zobacz też:
Barwnik annato – czy należy go omijać szerokim łukiem?

Sposoby na rzucenie palenia

Wiele razy zastanawiałeś się, jak skutecznie rzucić palenie? Wiesz już, że to trudny i długotrwały proces. Jednak nie ma rzeczy niemożliwych. Istnieje prosta metoda, jak skutecznie rzucić palenie. Jeśli tylko dobrze się do tego przygotujesz i naprawdę będziesz chciał pozbyć się nałogu, nic nie stoi na przeszkodzie. Pierwsze dwa tygodnie są kluczowe, aby zwiększyć twoją szansę na sukces. Jeśli przetrwasz ten czas, później będzie coraz łatwiej. 

Palenie papierosów jest pewnym nawykiem. Czym natomiast jest nawyk? To zautomatyzowana czynność, pozbawione refleksji działania, które wyzwalają konkretne czynniki. Na początku swojej przygody z rzuceniem palenia zastanów się, w jakich sytuacjach sięgasz po papierosa. Czy jest to poranna kawa, sytuacja stresowa, spotkanie ze znajomymi, przerwa w pracy? Następnie pomyśl, jaką inną pozytywną czynnością możesz zastąpić nawyk palenia papierosów w określonych sytuacjach. Znajdź zastępczą czynność dla palenia papierosów i zrób z niej nawyk. To również nie będzie takie łatwe. W tworzeniu nowych nawyków najważniejsza jest systematyczność i konsekwencja. 

Rozważasz stosowanie środków farmakologicznych wspomagających rzucenie palenia? Oczywiście może to być jeden z elementów, które ci pomogą. Jednak przed rozpoczęciem kuracji udaj się do lekarza i omów z nim tę kwestię. Dostosuje on odpowiedni środek dla ciebie, biorąc pod uwagę twoje choroby i inne leki, które przyjmujesz. Nie powinno się w tej kwestii działać na własną rękę. Idź do specjalisty, który będzie mógł ci pomóc i wybrać najlepszą opcję. Na rynku jest wiele produktów, których zadaniem jest właśnie wspomaganie palaczy w pozbyciu się nałogu. 

Zobacz też:
Ile kroków dziennie trzeba zrobić, żeby schudnąć? 100, 1000, a może 10000?

Z profesjonalnej pomocy możesz skorzystać również w Telefonicznej Poradni Pomocy Palącym. Jest to ogólnopolska, specjalistyczna placówka świadcząca poradnictwo przez telefon dla osób, których dotyczy problem uzależnienia od nikotyny. Placówka ta działa przy Zakładzie Epidemiologii i Prewencji Nowotworów Centrum Onkologii-Instytucie w Warszawie.

Jak rzucić palenie domowe sposoby

Jak rzucić palenie? Jakie są domowe sposoby? Możesz to zrobić bez udziału specjalistów w domowym zaciszu. Przemyśl dokładnie, co motywuje cię do rzucenia palenia: czy są to względy finansowe, zdrowotne czy estetyczne. Przeanalizuj wszystkie plusy i minusy. Może ta refleksja pomoże ci odkryć, jak bardzo szkodliwe jest palenie papierosów oraz jakie korzyści przyniesie ci uwolnienie się od uzależnienia od tytoniu. 

Poinformuj osoby ze swojego otoczenia o tym, że chcesz zmienić swoje życie i pozbyć się nałogu. Poproś ich o wsparcie, które jest niezwykle ważne. Jeśli przyznasz się przed wszystkimi, że podejmujesz wyzwanie, może to stać się twoją motywacją. Nie będziesz chciał zawieść bliskich ci osób. W czasie rzucania palenia możesz być bardziej rozdrażniony. Warto, by twoi bliscy byli na to przygotowani i rozumieli to, jak możesz się czuć. 

Możesz również skorzystać z akupunktury i elektrostymulacji. Działania te pozwalają na odzyskanie dobrego samopoczucia i złagodzenie stresu bez konieczności zapalenia papierosa. Mogą być bardzo pomocne przy początkowym rozdrażnieniu i dyskomforcie związanym z odstawieniem nikotyny. Alternatywą jest również skorzystanie z relaksującego masażu, który ukoi nerwy i odpręży twoje ciało. 

Zobacz też:
Trawa cytrynowa – do kuchni i nie tylko

Jak nie przytyć po rzuceniu palenia?

Zastanawia cię pewnie to, jaka może być reakcja organizmu na rzucenie palenia? Jak rzucić palenie i nie przytyć? Nadmierne kilogramy po rzuceniu palenia spędzają sen z powiek wielu osobom. Obawiasz się, że pozbycie się nałogu, jakim jest rzucenie palenia, może mieć skutki uboczne. Oczywiście prawdą jest, że często osoby walczące z nałogiem próbują radzić sobie przekąskami, gdy nachodzi ich ochota na papierosa. Jednak samo rzucenia palenia nie zwiększa apetytu. Dobrym rozwiązaniem jest wybieranie zdrowych przekąsek, takich jak pokrojone warzywa lub owoce. Nie tylko nie przytyjesz, ale również dostarczysz swojemu organizmowi cenne witaminy. 

Wiesz już, jak nie przytyć po rzuceniu palenia. Wszystko jest w twoich rękach. Zdecydowałeś się przejąć kontrolę nad swoim życiem. Wystarczy, że postanowisz sobie, że chcesz skończyć z nałogiem. Będziesz kontrolował ilość i jakość jedzenia, które spożywasz. Trzymaj się swoich postanowień i bądź konsekwentny. To jedyna prosta metoda, jak skutecznie rzucić palenie i jak nie przytyć po rzuceniu palenia. Nie zbudowałeś tego okropnego nałogu w jeden dzień, dlatego musisz poświęcić trochę czasu, żeby się go pozbyć i zmienić swoje myślenie oraz nawyki. 

Skutki rzucenia papierosów

Co się dzieje po rzuceniu palenia? Jaka jest reakcja organizmu na rzucenie palenia? To bardzo ważne pytania. Odpowiedź na nie może również zmotywować cię do pożegnania się z tym nałogiem. 

Zobacz też:
Sposoby na czkawkę. Sprawdź najskuteczniejsze metody na jej zatrzymanie

Rozważasz rzucenie palenia? Skutki uboczne, jakie wiążą się z tym działaniem, są zdecydowanie pozytywne. Zerwanie z uzależnieniem od nikotyny przede wszystkim niweluje zmęczenie i doda ci energii. Paląc papierosy, byłeś ospały i nie miałeś na nic siły. Było to spowodowane gorszym dotlenieniem organizmu. Ustabilizuje się twoje ciśnienie tętnicze, poprawi się krążenie i wydolność płuc. Zmniejszysz ryzyko nowotworów, choroby wieńcowej czy ataku serca. Poprawią się również twoje zmysły zapachu i smaku. Zaoszczędzisz pieniądze, które będziesz mógł teraz przeznaczyć na przyjemności i rzeczy, które pozytywnie wpłyną na twoje zdrowie i samopoczucie. Zdecydowanie poprawi się twoja cera i skończy się nieświeży zapach z ust. 

Zupełnie normalną konsekwencją jest kaszel po rzuceniu palenia. Może on utrzymywać się nawet do roku po pożegnaniu się z nałogiem. Jest to sposób, w który twój układ oddechowy pozbywa się zbędnej wydzieliny z płuc. To zupełnie normalna reakcja organizmu. Warto przeczekać ten czas. 

Wiesz już, jak skutecznie rzucić palenie. Uzależnienie od nikotyny jest nałogiem, z którym boryka się wiele osób na całym świecie. Droga do pożegnania się z nim jest trudna, jednak zdecydowanie warto podjąć walkę o swoje zdrowie. Nie zwlekaj dłużej i przejmij kontrolę nad własnym życiem. Zadbaj o swoje zdrowie i samopoczucie. Wszystko zależy od ciebie!

O autorze

Justyna Jakubczyk

Miłośniczka zdrowego stylu życia i treningu siłowego. Pisanie to jej pasja i praca, którą uwielbia ponad wszystko. Słowa pozwalają jej przenieść się do krainy nieograniczonej kreatywności. Wtedy może realizować swoje szalone pomysły.

Zobacz wszystkie artykuły