Papryka chili – właściwości

Czy papryczka chili jest zdrowa? Oczywiście! Papryka ostra praktycznie w każdej odmianie ma wiele właściwości prozdrowotnych. Oto one: 

  • zawiera kapsaicynę, która skutecznie rozgrzewa organizm od środka. Dzięki temu dobrze sprawdzi się przy przeziębieniach, szczególnie w chłodne miesiące;
  • ma dużą zawartość witaminy C, która wspiera odporność. Jest to witamina niezbędna dla prawidłowego działania organizmu;
  • dostarcza też witaminy: B6, D, A i inne, korzystne dla zdrowia substancje;
  • usprawnia metabolizm. Jest to składnik diety często zalecany osobom pragnącym zrzucić kilka kilogramów;
  • regularne spożywanie pikantnych papryczek przeciwdziała nadmiernemu odkładaniu się tłuszczu w naczyniach krwionośnych. Pomaga osiągnąć równowagę poziomu cholesterolu w ciele. W efekcie długofalowym papryczki ostre zapobiegają miażdżycy, usprawniają pracę serca, poprawiają krążenie i przeciwdziałają powstawaniu żylaków;
  • skutecznie obniża poziom cukru we krwi; 
  • papryczka chili wykazuje także działanie antybakteryjne. Pomaga oczyścić organizm z niekorzystnych substancji i toksyn. 

Czy papryczka chili jest zdrowa?

Czytając powyższe dane chyba nie masz już wątpliwości, że papryka chili jest zdrowa i ma wiele dobroczynnych właściwości. Postaraj się zatem uwzględnić ją w swoim codziennym jadłospisie. Zauważysz nie tylko poprawę swojego zdrowia i sylwetki, ale także… zyskasz lepszy humor! Jak to możliwe? Otóż, jedzenie papryczki chilli wydziela endorfiny hormony szczęścia. Umieść zatem paprykę ostrą w diecie – na zdrowie i na dobry humor!    

Zobacz też:
Czerymoja – najsmaczniejszy owoc świata! Jak i z czym go jeść?

Papryka chilli – rodzaje i zastosowanie

Istnieje wiele gatunków papryki chili. Każda z nich nieco się od siebie różni – profilem smakowym i poziomem ostrości. W gronie najbardziej znanych rodzajów papryczek chilli znajdują się, między innymi: 

  • papryka cayenne;
  • jalapeno;
  • piri-piri;
  • habanero lub tabasco. 

Istnieją też mniej znane i bardziej ostre odmiany papryczki chili, które są też ciężej dostępne w Polsce. Można kupić je w formie świeżych warzyw, suszonych lub marynowanych papryk, zmielonego proszku (przyprawy), sosu lub pasty. Każda z tych opcji nada się do różnych przepisów. Jeżeli chcesz spróbować paprykę bez dodatku innych przypraw i substancji, szukaj świeżej. W sklepie ogrodniczym lub przez internet kupisz gotowe nasiona. Z łatwością wyhodujesz samodzielnie dowolny rodzaj papryki.

Papryczki ostre – do jakich dań dodawać?  

Papryka chili jest powszechnie stosowana w kuchni azjatyckiej i meksykańskiej. Wiele egzotycznych i orientalnych krajów gustuje w tego typu pikantnych smakach. Nie oznacza to jednak, że ta przyprawa jest zarezerwowana dla tego typu dań. Świetnie sprawdzi się także w typowo polskich potrawach. Papryczki ostre doskonale łączą się zarówno z mięsem, jak i warzywami. Możesz dodawać je do gulaszów i zup. Nada twoim daniom niepowtarzalnego smaku i aromatu. Często wystarczy nawet niewielka ilość papryki chili, aby całkowicie zmienić charakter potrawy. Wcale nie musi wiązać się to z dużą ostrością. 

W sklepach znajdziesz wiele łagodniejszych papryk, które tak samo dobrze sprawdzą się przy gotowaniu. Pikantna papryka chili dobrze współgra z czosnkiem, ziołami, cebulą, a także z czekoladą. To ostatnie zestawienie jest dość zaskakujące. Cieszy się jednak coraz większą popularnością, warto je zatem wypróbować.

Zobacz też:
Kuchnia fusion, czyli kulinarne wariacje na talerzu!

O autorze

Magdalena Złoczewska

Magister filologii angielskiej i pisarka z zamiłowania i zawodu. Swoje artykuły i tłumaczenia zaczęła publikować na papierze i w sieci już w 2017 roku. Zależy jej na tworzeniu wiarygodnych, ciekawych i wartościowych treści, które pomogą czytelnikom zdrowo żyć i dokonywać rozsądnych wyborów. Pasjonuje się podróżami, sztuką i poznawaniem świata. Fitness, zdrowe odżywianie i ekologia to tematy szczególnie bliskie jej sercu. Wiedzę zdobywa na szkoleniach, konferencjach, z literatury i po prostu – z życia.

Zobacz inne artykuły autora