Dieta koktajlowa to bardzo dobry sposób na detoksykację organizmu i pozbycie się zbędnych kilogramów. W naszym artykule znajdziesz informacje o diecie koktajlowej, efektach jej stosowania i zasadach. Mamy też dla ciebie przepisy na koktajle, z których już dziś możesz skorzystać. Przekonaj się!

Kto wymyślił dietę koktajlową?

Pomysłodawcą jest trener i dietetyk, Harley Pasternak, który sądzi, że organizm człowieka działa, jak komputer – trzeba go czasem zresetować. Reset ma pomóc w jego lepszym funkcjonowaniu. Dzięki diecie koktajlowej metabolizm człowieka powinien się poprawić, jakość snu ulec poprawie, a dolegliwości ze strony układu pokarmowego powinny zniknąć.

Czym jest dieta koktajlowa?

Dieta koktajlowa określana jest jako Body Reset jej zadaniem jest więc zresetowanie organizmu. Dieta koktajlowa to sposób odżywiania, który opiera się głównie na piciu koktajli z owoców i warzyw, i naturalnych soków owocowo-warzywnych. Nic bardziej mylnego jeśli uważasz, że podczas diety można pić wyłącznie koktajle i soki. Podczas stosowania diety koktajlowej, warto skorzystać z porady dietetyka, który uściśli w twoim przypadku, co jeszcze możesz jeść. Dieta podzielona jest na 3 etapy i trwa 15 dni.

Zobacz też:
Zbilansowana dieta – jak stworzyć prawidłowy plan żywieniowy w spożywanych posiłkach?

Etap I diety

Etap pierwszy diety polega na tym, że trzy posiłki główne należy zastąpić koktajlami, wyróżniając koktajle białe, czerwone oraz zielone.

  • koktajl biały dostarczający organizmowi sporo białka pije się na śniadanie, a opiera się na mleku i jego przetworach, czyli maślance, kefirze i jogurcie;
  • koktajl czerwony wypijany jest zamiast posiłku obiadowego, a do jego zrobienia używa się owoce czerwone, na przykład truskawki, wiśnie, maliny oraz czerwone warzywa, czyli pomidory, buraki i czerwoną paprykę;
  • koktajle zielone wypija się w porze kolacji, a przyrządza się je z zielonych warzyw, na przykład ze szpinaku i jarmużu.

W pierwszym etapie diety możesz zjeść dwie przekąski, ale ich kaloryczność nie powinna przekroczyć 200 kcal. Można pić kawę, herbatę oraz wodę niegazowaną. Ważne, aby przez 15 dni diety nie pić napojów alkoholowych.

Etap II diety

W drugim etapie diety, dwa spośród trzech głównych posiłków trzeba zastąpić koktajlem. Ten etap polega na tym, że:

  • na śniadanie należy wypić biały koktajl;
  • na obiad zjada się pełnowartościowy posiłek, na przykład grillowaną rybę, talerz zupy, gotowanego kurczaka itp.;
  • na kolację znów zielony koktajl.

Dieta – etap III

W ostatnim etapie koktajl wypija się na śniadanie, a pozostałe posiłki zjada się normalnie. Oczywiście należy zachować zasady zbilansowanej diety.

Propozycje warzyw i owoców

Najlepiej korzystać z warzyw i owoców sezonowych, jest tu spora dowolność, niemniej jednak mogą być to:

  • banany;
  • jagody;
  • truskawki;
  • maliny;
  • pomarańcze;
  • gruszki;
  • ananasy;
  • wiśnie;
  • borówki;
  • czereśnie;
  • awokado;
Zobacz też:
Dieta Cambridge, czyli modne odchudzanie

oraz warzywa:

  • natka pietruszki;
  • ogórek zielony;
  • buraki;
  • czerwona papryka;
  • marchew;
  • rzodkiewka;
  • seler;
  • pomidory.

Jakie dodatki można zastosować przy przygotowaniu koktajli?

Z dodatków, jakie możesz zastosować, wypróbuj:

  • nasiona chia, które okażą się doskonałym zagęstnikiem twoich koktajli;
  • siemię lniane;
  • miód;
  • sok z cytryny;
  • imbir;
  • pestki dyni;
  • chrzan;
  • czosnek;
  • nasiona słonecznika;
  • sól;
  • pieprz;
  • kurkumę.

Co powinno się jeść na diecie koktajlowej?

W II i III etapie diety koktajlowej powinno się jeść:

  • ze źródeł białka: kurczaka lub indyka, czyli białe mięso, mleko migdałowe, mleko sojowe, mleko kokosowe, nasiona roślin strączkowych;
  • ze źródeł tłuszczu: oleje roślinne, oliwa z oliwek, ryby, orzechy i nasiona;
  • ze źródeł węglowodanów: produkty zbożowe pełnowartościowe, jak choćby makarony, pieczywo, ryż, oraz kasze.

W diecie nie powinno zabraknąć wołowiny, tuńczyka oraz bomb witaminowych: jagód, gruszek, wiśni, jabłek, bananów i pomarańczy. Zamiast ziemniaków można wykorzystać bataty.

Czego nie powinno się jeść podczas stosowania diety?

Z całą pewnością odstawić należy fast foody, gotowe dania ze sklepu, alkohol i używki, tłuste dania, wszelakie słodkości (cukierki, ciasta, torty). Nie wolno też podjadać.

Efekty diety koktajlowej

Jakie efekty możesz osiągnąć podczas stosowania diety? Według jej autora, Harleya Pasternaka, efekty powinny być następujące:

  • w ciągu 15 dni utrata wagi od 2,5 do 3 kg;
  • organizm powinien zostać oczyszczony z toksyn;
  • poprawa procesów metabolicznych;
  • układ pokarmowy w dużo lepszym stanie;
  • poprawa jakości snu;
  • ustabilizowanie układu hormonalnego;
  • poprawa układu enzymatycznego;
  • polepszenie stanu układu odpornościowego;
  • lepsze samopoczucie;
  • wzmocnienie kondycji paznokci i włosów;
  • polepszenie jakości skóry.
Zobacz też:
Dieta kopenhadzka – sposób na szybkie odchudzanie. Czy na pewno warto stosować się do jej rygorystycznych zasad?

Kto może stosować zieloną dietę koktajlową, a kto nie może?

Jeżeli jesteś osobą zdrową i chcesz zrzucić kilka kilogramów, kwalifikujesz się do osób mogących skorzystać z tej diety. Przeciwwskazaniami do niej są z pewnością:

Czy podczas diety ważna jest aktywność fizyczna?

Aktywność fizyczna jest jak najbardziej wskazana, nie trzeba jednak biegać na siłownię i stosować drakońskich ćwiczeń. Wystarczy wysiłek umiarkowany, a w nim 10 tysięcy kroków dziennie i proste ćwiczenia, jak przysiady czy pompki.

Przykładowe przepisy na koktajle

Koktajl z awokado, bananem i malinami

Składniki: 3 plastry awokado, 1 banan, pół szklanki mrożonych malin, 3/4 szklanki wody.

Wykonanie: owoce należy obrać i pokroić, następnie zmiksować za pomocą blendera na gładką masę i dodać wody, wymieszać.

Koktajl pomidorowy

Składniki: 1 szklanka soku pomidorowego, 1 mała cebula, świeża natka pietruszki, 1 łodyga selera naciowego, łyżeczka oliwy z oliwek, sól i pieprz do smaku.

Wykonanie: składniki dobrze zmiksować, koktajl można schłodzić przed wypiciem.

Smoothie jabłkowe z jarmużem

Składniki: 1 szklanka posiekanego jarmużu, pół szklanki niesłodzonego mleka kokosowego, 1 łodyga selera naciowego, pół banana, pół jabłka, 1 łyżeczka miodu i 1 łyżeczka siemienia lnianego.

Wykonanie: składniki należy dobrze zmiksować, miód dodaje się opcjonalnie, w zależności od smaku.

Smoothie truskawkowe

Składniki: garść truskawek, garść szpinaku, pół szklanki mleka migdałowego lub kokosowego, 1 łyżeczka masła orzechowego, pół szklanki wody, 3 kostki lodu, 2 łyżki płatków jaglanych, listki mięty.

Zobacz też:
Witarianizm, czyli dieta surowa – hit czy kit?

Wykonanie: wszystkie składniki ze sobą zmiksować.

Shake śniadaniowy

Składniki: 1 szklanka owoców (jagód lub malin), mały jogurt naturalny, 1/3 szklanki ugotowanej kaszy jaglanej, garść szpinaku, 1/3 awokado.

Wykonanie: kaszę ugotować, wszystkie składniki dokładnie zmiksować.

Jak widzisz, zasady diety koktajlowej nie są trudne. Składniki to głównie świeże warzywa i owoce. Pamiętaj, że nie każda dieta jest bezpieczna dla twojego organizmu, dlatego najlepiej skonsultować wprowadzenie jej z dietetykiem lub lekarzem. Być może dieta koktajlowa jest właśnie dla ciebie!

Zobacz także:

O autorze

Barbara Wójcik

Absolwentka studiów medycznych z wieloletnim doświadczeniem zawodowym. Lata pracy jako lekarz rodzinny nauczyły ją wrażliwości, odpowiedzialności za podejmowane decyzje terapeutyczne i umiejętności uważnego słuchania pacjenta. Prywatnie zajmuje się wychowywaniem swojej 5 letniej córki i udzielaniem porad na forach medycznych.

Zobacz wszystkie artykuły