Jakiś czas temu słynna brytyjska piosenkarka Adele zachwyciła świat swoim nowym wyglądem i nienaganną figurą, Szybko okazało się, że gwiazda stosowała nową dietę SIRT. Jej autorzy, specjaliści w dziedzinie żywienia, spisali swoje spostrzeżenia i plan żywienia w 2016 roku w książce „The SirtFood Diet”, która pozwala także i innym czerpać wiedzę o sekrecie metamorfozy piosenkarki. Jeżeli zastanawiasz się, na czym polega dieta SIRT i czy rzeczywiście jest skuteczna, zapoznaj się z poniższym tekstem!

Na czym polega dieta SIRT?

Nazwa diety SIRT pochodzi od sirtuin. Jest to grupa białek, które regulują różne funkcje w organizmie. Odkryto, że sirtuiny:

  • mają pozytywny wpływ na metabolizm;
  • spowalniają procesy starzenia;
  • pomagają w pozbywaniu się wolnych rodników;
  • pozwalają na szybsze spalanie tłuszczu;
  • mają pozytywny wpływ na poziom hormonów tarczycowych;
  • regulują poziom insuliny i glukozy.

Naukowcy odpowiadający za opracowanie diety SIRT są zdania, że niektóre produkty zwiększają poziom sirtuin w organizmie i tym samym wywierają pozytywny wpływ na zdrowie. Ich potoczne określenie to „gen długowieczności”. Pożywienie, które zawiera w sobie dużą ilość białek sirtuinowych nosi nazwę SirtFoods. Działanie diety SIRT opiera się zarówno na włączeniu do jadłospisu produktów SirtFoods, jak i deficycie kalorycznym. W założeniu ten sposób żywienia ma pomóc w odchudzaniu i usprawnić ogólne działanie organizmu.

Zobacz też:
Dieta niskowęglowodanowa (low carb). Jak ułożyć jadłospis?

Lista produktów sirtuinowych

Tak zwane aktywatory sirtuin, czyli produkty bogate w substancje odpowiedzialne za aktywowanie produkcji sirtuin, to bogata lista warzyw, owoców, kasz, a znajdzie się na niej nawet i alkohol! Są to m.in.:

  • soja;
  • oliwki;
  • zielona herbata;
  • natka pietruszki;
  • jarmuż;
  • niektóre ryby;
  • czerwona cykoria;
  • czerwone wino;
  • gorzka czekolada;
  • seler naciowy;
  • rukola;
  • lubczyk;
  • oliwa z oliwek;
  • kawa;
  • kapary;
  • truskawki;
  • daktyle;
  • gryka.

Etapy diety SIRT – jakie są zasady?

Dietę SIRT dzieli się na dwie fazy, składające się z dwóch etapów. Pierwsza polega głównie na ograniczeniu kalorii, natomiast druga zakłada przede wszystkim wprowadzenie do codziennych posiłków dużej ilości produktów SirtFoods.

Pierwsza faza

Pierwsza faza diety SIRT trwa 7 dni. Największe wyzwanie stanowią pierwsze 3 dni. Przez ten czas ilość spożywanych dziennie kalorii powinna zostać ograniczona. Bardzo ważne jest także picie dużych ilości zielonych koktajli. Autorzy diety zakładają, że przez tydzień waga powinna spaść o ok. 3 kg.

  • etap I: trwa 3 dni. Kaloryczność posiłków powinna zostać ograniczona do 1000 kcal. Pierwszy etap diety zawiera w sobie 3 koktajle sirtuinowe oraz 1 posiłek stały;
  • etap II: trwa przez kolejne 4 dni, a kaloryczność posiłków zwiększa się do 1500 kcal. Należy pić dwa koktajle i jeść dwa sirtuinowe dania dziennie.

Druga faza

Kolejna faza diety SIRT nie stanowi już takiego wyzwania. Nadal bardzo ważne jest, aby dostarczać organizmowi odpowiednią ilość produktów sirtuinowych. Celem fazy drugiej jest utrzymanie efektów, które osiągnęło się podczas pierwszej fazy.

  • etap III: czas trwania trzeciego etapu wynosi od 8 do 14 dni. Nie ma żadnych restrykcji co do ilości spożywanych kalorii. Jadłospis powinien składać się z 3 stałych posiłków, 1–2 lekkich przekąsek i 1 koktajlu sirtuinowego;
  • etap IV: ten etap rozpoczyna się po dwóch tygodniach stosowania diety SIRT. Podczas niego nie trzeba ograniczać kalorii ani ilości posiłków. Należy pamiętać o regularnym spożywaniu produktów sirtuinowych i piciu zielonych koktajli.
Zobacz też:
Suplementy diety – czym są? Czy warto je przyjmować?

Przykładowy jadłospis diety SirtFood

Po zaprezentowaniu spektakularnych efektów diety SIRT przez piosenkarkę Adele, sporo osób zainteresowało się tym sposobem żywienia. Obecnie na rynku można natknąć się na wiele książek, których autorzy podają przykładowe przepisy diety SIRT. Ponadto coraz więcej firm cateringowych proponuje swoim klientom diety pudełkowe, z uwzględnieniem produktów sirtuinowych.

Przykładowy plan na jeden dzień tej diety może wyglądać następująco:

  1. śniadanie – owsianka z odrobiną mleka roślinnego, daktylami, truskawkami i orzechami, zielony koktajl (np. z jarmużu, jabłka, natki pietruszki i soku z cytryn);
  2. obiad – filet z dorsza, z dodatkiem lubczyku i chilli, kasza gryczana, sałatka z pomidorami, rukolą i oliwkami, zielona herbata;
  3. kolacja – kanapki z ciemnego chleba, białego sera, rukoli i pomidorów. Można także napić się lampki czerwonego wina.

Dieta Adele – czy działa? Jakie daje efekty?

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez twórców diety, których efekty zostały następnie przedstawione w ich pierwszej książce, plan żywieniowy przynosi bardzo imponujące rezultaty. 39 uczestników przez tydzień stosowało się do wyznaczonego im jadłospisu i ćwiczyło w centrum fitness. Średnio schudli 3,2 kg – zważywszy, że zazwyczaj w ciągu 7 dni utrata wagi wynosi od 0,5 do 1 kg, jest to naprawdę imponujący wynik.

Dużą zaletą diety SIRT jest także zawartość produktów bogatych w witaminy, minerały i antyoksydanty. Spożywanie ich przez dłuższy czas z pewnością pozwala poczuć się lepiej, szczególnie osobom, które na co dzień mają problem z urozmaiceniem posiłków.

Zobacz też:
Dieta bezglutenowa – przykładowy jadłospis, zalecenia. Czy celiakia to jedyne wskazanie do stosowania diety bezglutenowej?

Wady diety sirtuinowej

Niestety, podobnie jak wiele diet polegających na restrykcyjnym ograniczeniu kalorii w diecie, SIRT budzi obawy dietetyków. Do najczęściej wymienianych wad należą:

  • niska kaloryczność – w pierwszym etapie diety spożywa się zaledwie 1000–1500 kcal, co nie wystarcza na pokrycie pełnego energetycznego zapotrzebowania, szczególnie u osoby aktywnej fizycznie;
  •  „Tryb przetrwania” – kiedy organizm nie ma wystarczającej podaży energii, zaczyna dostosowywać się do jej mniejszej ilości. W konsekwencji po odejściu od diety możliwe jest bardzo szybkie przybranie na wadze;
  • zmniejszenie tkanki mięśniowej – wbrew przekonaniom autorów diety, podczas stosowania SIRT bardzo często można się spotkać z zanikiem tkanki mięśniowej;
  • złe samopoczucie – drastyczne ograniczenie kalorii w pierwszym tygodniu może skutkować pogorszeniem się samopoczucia, zawrotami głowy, mdłościami i napadami głodu.

Dieta SIRT – podsumowanie

Wiesz już, na czym polega dieta SIRT. Jej pierwsza faza, kiedy spożycie kalorii jest mocno ograniczone, budzi spore obawy. Jednak zastosowanie złagodzonej i nieco mniej restrykcyjnej wersji tego sposobu żywienia może przynieść sporo pozytywnych rezultatów. Zdrowa dieta to przede wszystkim dieta zbilansowana!

Zobacz także:

Zobacz też:
Rodzaje diet, które są najbardziej popularne. Poznaj typy diet, aby skomponować zrównoważony jadłospis!

O autorze

Barbara Wójcik

Absolwentka studiów medycznych z wieloletnim doświadczeniem zawodowym. Lata pracy jako lekarz rodzinny nauczyły ją wrażliwości, odpowiedzialności za podejmowane decyzje terapeutyczne i umiejętności uważnego słuchania pacjenta. Prywatnie zajmuje się wychowywaniem swojej 5 letniej córki i udzielaniem porad na forach medycznych.

Zobacz wszystkie artykuły