Dieta to nie tylko sposób na odchudzanie, dzięki niej twój organizm będzie zdrowszy, a ty będziesz miał lepsze samopoczucie. Dieta Kwaśniewskiego, również nazywana dietą optymalną, została stworzona przez polskiego lekarza Jana Kwaśniewskiego, który był specjalistą z zakresu medycyny fizykalnej. Pracował nad nią od początku lat 70. XX wieku. Jego celem było stworzenie diety, która przeciwdziałałaby chorobom cywilizacyjnym, które zaczęły coraz bardziej dotykać społeczeństwo. Jeżeli chcesz poznać jadłospis, a także przeciwwskazania i konsekwencje związane z tą dietą, koniecznie zapoznaj się z poniższym artykułem!

Dieta Kwaśniewskiego – charakterystyka

Ten rodzaj diety ma charakter wysokotłuszczowy i niskowęglowodanowy. Założenia opierają się na twierdzeniu, że:

  • dla zdrowia najlepsza jest duża ilość produktów pochodzenia zwierzęcego, które zawierają tłuszcze;
  • człowiek powinien zmniejszyć spożycie węglowodanów i białka.

Dietę Kwaśniewskiego stosuje się przede wszystkim w celu zmniejszenia masy ciała, często zalecana jest więc w przypadku otyłości.

Oto kilka zasad.

  1. Twórca tej koncepcji zaleca spożywanie przynajmniej trzech tłustych posiłków dziennie.
  2. Powinny mieć małą zawartość węglowodanów i białka.
  3. Kwaśniewski obliczył proporcje, których powinna się trzymać osoba będąca na diecie. 1:3:1 oznacza, że posiłkach powinno znajdować się około 60% tłuszczów, 20% węglowodanów i 20% białka.
Zobacz też:
Jak wyczyścić przypaloną patelnię?

Co powinno znaleźć się w diecie?

Dieta Kwaśniewskiego jest dietą wysokotłuszczową, co oznacza powinna opierać się przede wszystkim na spożywaniu tłuszczów. Szacuje się, że powinno się spożywać około 50 gramów białka każdego dnia, a węglowodanów o połowę mniej. Oto przykłady produktów, które mogą się znaleźć w codziennym jadłospisie:

  • tłuste mięsa i wędliny;
  • kurze jaja;
  • różne rodzaje serów;
  • konserwy rybne;
  • słonina i smalec;
  • mleko;
  • orzechy;
  • nasiona słonecznika;
  • majonez;
  • warzywa o niskiej zawartości cukru;
  • niewielkie ilości owoców (agrest, jagody, czarne porzeczki).

W diecie można spożywać także napoje:

  • herbatę;
  • kawę;
  • rozcieńczone soki owocowe;

Jakich produktów unikać w diecie Kwaśniewskiego?

Oto lista produktów, które należy wyłączyć z jadłospisu podczas stosowania diety Kwaśniewskiego:

  • słodycze;
  • produkty pochodzenia zbożowego, czyli mąka, ryż, kasza i pieczywo;
  • cukier i miód;
  • warzywa zawierające duże ilości skrobi;
  • owoce zawierające duże ilości węglowodanów;
  • białka jaj;
  • słodzone napoje;
  • groch i fasola.

Dieta Kwaśniewskiego – efekty

Kwaśniewski twierdził, że jego dieta doskonale nadaje się do zredukowania wagi ciała. Lekarz twierdził, że tłuszcze wywołują uczucie sytości, które prowadzi do braku chęci podjadania pomiędzy posiłkami. Innymi pozytywnymi skutkami stosowania diety miały być poprawa ciśnienia krwi i ogólnego stanu zdrowia organizmu. Przeprowadzono wiele badań, które potwierdziły, że stosowanie metody Kwaśniewskiego bardzo szybko prowadzi do zmniejszenia masy ciała. Część krytyków opisywanej przez nas diety twierdzi jednak, że brakuje badań, które opisują długofalowe skutki jej stosowania.

Zobacz też:
Dieta przeciwzapalna – porady i niezbędne informacje

Skutki uboczne diety Kwaśniewskiego

Przejście na dietę nawet przez krótki czas może spowodować skutki uboczne, wśród których można wymienić:

  • skurcze;
  • zaparcia;
  • odwodnienie;
  • bóle brzucha;
  • spadek ciśnienia;

Długotrwałe stosowanie diety może też wywołać:

  • choroby serca;
  • kamicę nerkową;
  • osteoporozę;
  • zapalenie trzustki.

Wady i zalety diety Kwaśniewskiego

Opinie co do słuszności stosowania diety Kwaśniewskiego są wśród ekspertów bardzo podzielone. Co sprawia, że nie brakuje osób uznających dietę za bardzo kontrowersyjną, a co powoduje, że są też jej zwolennicy? Wśród jej zalet ci drudzy wymieniają:

  • szybkie obniżenie wagi ciała (dieta jest stosunkowo ubogokaloryczna);
  • znaczną poprawę samopoczucia;
  • zmniejszenie stężenia trójglicerydów;
  • u chorych na cukrzycę typu 2 mniejsze zapotrzebowanie na insulinę (dzięki ograniczeniu spożywania węglowodanów).

Krytycy diety twierdzą, że może być ona szkodliwa i wytykają jej następujące wady:

  • niedobór błonnika oraz witamin B, C, E;
  • nadmiar nasyconych kwasów tłuszczowych, który może powodować zwiększone stężenie cholesterolu we krwi i w efekcie prowadzić do chorób sercowo-naczyniowych;
  • niedobór potasu i magnezu, który może być przyczyną zaburzenia rytmu serca;
  • niedobór wapnia, który może prowadzić do wyższego tempa zmniejszania się gęstości kości;

Kto może stosować dietę Kwaśniewskiego?

Najczęściej dietę dr. Kwaśniewskiego stosują osoby, które chcą schudnąć i szybko zobaczyć rezultaty. Ze względu na to, że w tym planie żywienia zaleca się wysoką aktywność fizyczną, często stosowany jest przez kulturystów. Na dietę Kwaśniewskiego nie mogą przejść:

  • kobiety karmiące lub będące w ciąży;
  • weganie i wegetarianie.
Zobacz też:
Post Daniela – droga do zdrowia śladami świętego

Dieta jest więc przeznaczona dla osób zdrowych, które chcą szybko schudnąć, a ich ulubione potrawy zawierają tłuste mięso. Jeśli nie przeszkadza ci monotonia jadłospisu, możesz przejść na taką dietę, ale pamiętaj, że robisz to na własne ryzyko. Najlepiej będzie skontaktować się z lekarzem, który stwierdzi, czy nie ma przeciwwskazań do takich zmian.

Dieta Kwaśniewskiego wciąż budzi kontrowersje wśród dietetyków. Z jednej strony jest to bardzo szybki sposób na schudnięcie, z drugiej może doprowadzić do bardzo poważnych skutków ubocznych w przyszłości. Musisz pamiętać zarówno o wadach, jak i zaletach tego sposobu odżywiania, zanim się na niego zdecydujesz.

Zobacz także:

O autorze

Barbara Wójcik

Absolwentka studiów medycznych z wieloletnim doświadczeniem zawodowym. Lata pracy jako lekarz rodzinny nauczyły ją wrażliwości, odpowiedzialności za podejmowane decyzje terapeutyczne i umiejętności uważnego słuchania pacjenta. Prywatnie zajmuje się wychowywaniem swojej 5 letniej córki i udzielaniem porad na forach medycznych.

Zobacz wszystkie artykuły