Myśląc o diecie, mamy na uwadze, że w jej trakcie trzeba będzie dołożyć wielu wysiłków, żeby pohamować swój apetyt i nie dać się skusić na ulubione potrawy. Dieta Atkinsa jest pod tym kątem bardzo łaskawa. Brak w niej frustrujących głodówek, a efekty odchudzania widoczne są bardzo szybko.

Dieta Atkinsa zyskała popularność w Ameryce i w końcu dotarła do Europy. Stworzona została przez kardiologa Roberta Atkinsa w latach 70. Na rynku jest sporo książek poświęconych tej metodzie odchudzania napisanych przez jej autora. Dostępne są także produkty spożywcze i gotowe posiłki „low carb” powstałe na jej potrzeby.

Jakie są podstawowe zasady diety? Czy rzeczywiście jest tak łatwo?

Jej podstawowym założeniem jest ograniczenie spożycia węglowodanów, ponieważ to one są głównym sprawcą nadwagi. Nie ma potrzeby liczenia kalorii, za to kontrolujemy dzienną ilość dostarczanych węglowodanów. Ograniczenie cukrów sprawi, że organizm będzie produkował energię z dostępnych mu białek i tłuszczy, dlatego tych nie należy mu ograniczać. Powstały w ten sposób stan ketozy pozwala na szybkie spalanie tłuszczy, a w konsekwencji spadek masy ciała. Brak uczucia głodu ułatwia trzymanie diety.

Zobacz też:
Dieta wegetariańska – jak skomponować smaczną i zbilansowaną dietę roślinną? Poznaj główne zasady wegetarianizmu!

Dla kogo stosowanie diety Atkinsa nie jest wskazane

Jak każda dieta, zwłaszcza taka, w której założeniu jest eliminowanie konkretnych składników, powinna być przeprowadzana pod kontrolą lekarza. Dieta Atkinsa, mimo że jest dobrze opisana w poradnikach, powinna być indywidualnie dostosowana do pacjenta w celu uniknięcia niedoborów witamin i minerałów i prawidłowego zastąpienia pewnych produktów innymi.

Diety Atkinsa nie powinny stosować osoby z chorobami nerek, wątroby i serca. Podczas jej stosowania wzrasta ryzyko wysokiego poziomu cholesterolu, miażdżycy, a także osteoporozy w wyniku niedoboru wapnia. Nie powinni jej stosować cukrzycy.

Produkty dozwolone i niezalecane w jadłospisie poszczególnych fazach diety

Bardzo ważne jest, żeby organizm był stale nawadniany. Należy mu dostarczać ponad 2 litry wody lub innych dozwolonych płynów dziennie.

Ponadto tłuszcze, które dostarczamy do organizmu, powinny być zdrowe. Unikamy tłuszczy trans. Białko powinno być pochodzenia zwierzęcego. Owoce i warzywa w diecie nie mają zawierać skrobi, a te niewielkie ilości węglowodanów powinno pochodzić z produktów pełnoziarnistych.

Posiłki spożywamy nie rzadziej niż co 6 godzin. Optymalnie powinno ich być 5.

Pierwsza wprowadzająca faza trwa dwa tygodnie

Jej zadaniem jest zainicjowanie utraty wagi przez drastyczne zmniejszenie ilości węglowodanów do maksymalnie 20 g dziennie. Obliczamy to przez odjęcie ilości błonnika pokarmowego od całości węglowodanów w porcji. Faza I powinna trwać 2 tygodnie. W jej trakcie możemy być osłabieni, miewać bóle głowy i zaparcia.

Możesz jeść:

  • sałatę;
  • ogórki;
  • kapustę;
  • pora;
  • sery pleśniowe;
  • tłuszcze roślinne;
  • ryby;
  • owoce morza;
  • drób;
  • herbaty ziołowe.
Zobacz też:
Dieta wysokobiałkowa – kto może ją stosować? Jakie są jej zasady?

Niedozwolone są:

  • orzechy;
  • słodycze;
  • produkty zbożowe;
  • rośliny strączkowe;
  • kawa.  

Co wolno na drugim etapie diety Atkinsa?

Drugi etap to dalsza redukcja wagi, ale w wolniejszym tempie. Prawidłowa utrata wagi to 1 kg tygodniowo. Stopniowo podnosimy ilość od 20 g węglowodanów do maksymalnie 50 g dziennie.

Do tego, co dozwolone było w jadłospisie pierwszego etapu, dokładamy orzechy, ziarna i owoce jagodowe.

Dla osób, które potrzebują zrzucić mniejszą ilość zbędnych kilogramów, wystarczające będzie rozpoczęcie diety od drugiego etapu.

Trzeci etap to regulowanie i kontrola idealnego poziomu węglowodanów

Na tym etapie stawiamy na stałą kontrolę i balans pomiędzy ilością węglowodanów a wagą. Musisz sprawdzić, jaka ich ilość będzie powodować stabilność wagi lub niewielką utratę masy ciała. W przypadku poniesienia się wagi należy ponownie zredukować węglowodany.

Do diety powoli wprowadzamy ziemniaki, marchew i warzywa strączkowe. Należy pamiętać, by nie łączyć węglowodanów z tłuszczami.

Na każdym z etapów pilnujemy dużej ilości przyjmowanych płynów, konieczna jest także suplementacja brakujących witamin i minerałów. Dlatego dieta powinna być przeprowadzana pod kontrolą dietetyka.

Etap czwarty diety to stabilizacja

Dieta Atkinsa bazuje na stałym założeniu, że to węglowodany są przyczyną tycia i należy ich unikać. Z czasem powstało sporo modyfikacji i aneksów, które dostosowują ją np. dla wegan i wegetarian, wprowadzają suplementację konkretnymi składnikami, żeby uczynić ją zdrowszą nawet przy długotrwałym stosowaniu.

Etap czwarty to już nie dieta, ale styl życia. Wypracowane nawyki żywieniowe powinny być kontynuowany stale, aby uniknąć efektu jo-jo.

Zobacz też:
Dieta baletnicy – do 12 kg w 10 dni! Sprawdź jadłospis w diecie baletnicy, a także jej wady i zalety

Dla zdrowia i dobrego samopoczucia, a także, by wspomóc spalanie, zalecane jest włączenie do swojej diety zwiększonej aktywności fizycznej.   

Wady diety Atkinsa –uwagi lekarzy i dietetyków do zasad odchudzania

Dietetycy i lekarze, którzy pochylili się dokładnie nad jadłospisem tej metody, znajdują w diecie ubogowęglowodanowej sporo wad. Uważają, że:

  • Ilość węglowodanów na dłuższą metę jest stanowczo zbyt niska.
  • Dieta dr. Atkinsa jest uboga w witaminy.
  • Nadmiar białka wypłukuje wapń.
  • Ciała ketonowe w nadmiarze mają fatalne skutki dla zdrowia. Zakwaszenie organizmu, powoduje osłabienie. Skutkiem jest także brzydki zapach z ust.
  • Nadmiar tłuszczu podnosi poziom cholesterolu.

Zalety diety Atkinsa

Niewątpliwą zaletą stosowania diety Atkinsa jest szybki i dosyć duży spadek wagi na każdym z etapów. Dieta ta jest lubiana także z powodu możliwości spożywania produktów, które w innych dietach odchudzających są zakazane. Tłuste wędliny, sery, sosy. Poza tym nie ma tu miejsca na głodówki. To także dieta dla tych, którym liczenie kalorii źle się kojarzy i zwyczajnie tego nie lubią.

Głównym celem diety jest utrata wagi. Aby to osiągnąć, należy obniżyć zawartość węglowodanów w swoich posiłkach i jednocześnie zwiększyć ilość tłuszczu i białek. Proste zasady zawarte zostały w książce, która w samej Ameryce została sprzedana w ponad 10 milionach egzemplarzy. To niewątpliwie świadczy o tym, że to jedna z chętniej praktykowanych diet.

Zobacz także:

Zobacz też:
Dieta DASH – najlepsza i najzdrowsza dieta świata?

O autorze

Barbara Wójcik

Absolwentka studiów medycznych z wieloletnim doświadczeniem zawodowym. Lata pracy jako lekarz rodzinny nauczyły ją wrażliwości, odpowiedzialności za podejmowane decyzje terapeutyczne i umiejętności uważnego słuchania pacjenta. Prywatnie zajmuje się wychowywaniem swojej 5 letniej córki i udzielaniem porad na forach medycznych.

Zobacz wszystkie artykuły