Dieta okienkowa cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Nic dziwnego! Opiera się na prostych zasadach, a jednocześnie przynosi doskonałe efekty. Jakie są jej główne założenia? Najważniejsze znaczenie ma tutaj nie rodzaj czy wielkość posiłków, ale przestrzeganie szesnastogodzinnego postu. Nazywana ona bywa postem przerywanym, ponieważ zakłada spożywanie jedzenia w ściśle określonych godzinach – czyli tak zwanym oknie żywieniowym. Pozostałe 16 godzin postu przeznaczone jest na regenerację oraz trawienie. W diecie tej ważny jest też zdrowy sen oraz aktywność fizyczna. Jakie efekty przynosi i jakich głównych zasad należy się trzymać? Sprawdź!

 Dieta okienkowa – na czym polega?

Dieta okienkowa to model odżywiania, który został stworzony przez dwóch specjalistów od dietetyki – Davida Zinczenko i Petera Moore’a. Dieta okienkowa opiera się na bardzo prostym schemacie – przejściowych głodówkach, które przeplatane są okresami spożywania posiłków. Te dwa procesy są ściśle określone w czasie. Post trwa 16 godzin, natomiast okno żywieniowe, w którym można jeść – 8 godzin. Posiłki powinny być spożywane w równych odstępach co 2,5–3 godziny. Muszą być pełnowartościowe oraz bogate w witaminy i inne cenne mikroelementy. W trakcie diety można jeść niemal wszystko – oprócz wysoko przetworzonych produktów czy słodyczy.

Zobacz też:
Dieta cukrzycowa – jak się odżywiać przy cukrzycy typu I lub II?

Jakie są główne zasady diety?

Do jakich ważnych zasad należy się stosować podczas diety 8-godzinnej? Nie powinno się zjadać śniadań od razu po przebudzeniu. Dzień można rozpocząć od herbaty lub czarnej kawy bez cukru. Im później zjesz śniadanie, tym dłuższe będzie twoje okno żywieniowe. W czasie jedzenia posiłków nie powinieneś się objadać – lepiej spożywać mniejsze posiłki, a częściej. Postaw na zdrowe, niskokaloryczne produkty, które zapewnią ci wystarczającą ilość energii na cały dzień. Podczas 16-godzinnego postu możesz pić dowolne ilości wody. Musisz ściśle przestrzegać wyznaczonych godzin jedzenia – drobne odstępstwa mogą zniweczyć pożądane efekty.

Komu przypadnie do gustu przerywany post?

Post przerywany to sposób odżywiania, który przypadnie do gustu osobom, które chcą pozbyć się zbędnych kilogramów, jednak bez rezygnowania z ulubionych potraw. Sprawdzi się w przypadku każdego, kto jest w stanie narzucić sobie rygorystyczne zasady oraz się ich trzymać. Jeżeli próbowałeś już niemal wszystkiego, a twoje odchudzanie zawsze kończy się porażką, to dieta 8-godzinna może okazać się strzałem w dziesiątkę. Przede wszystkim dlatego, że nie wymaga rezygnowania z ulubionych dań, na przykład podczas spotkań z przyjaciółmi – to ty decydujesz, jakie będą twoje godziny postu. Dostosujesz je do swojego sposobu życia i preferencji, co pomoże ci nie poddać się tak łatwo.

Skuteczna dieta na redukcję masy ciała

Zwolennicy diety okienkowej cenią ją za szybką utratę nadprogramowych kilogramów. W jaki sposób pomaga ona wypracować idealną sylwetkę? Przede wszystkim, zniechęca do podjadania, które często rujnuje szczupłą figurę. Dzięki temu, że przez 16 godzin w ciągu doby nie jesz żadnych posiłków, twój bilans kaloryczny jest o wiele niższy. Praktycznie bez liczenia kalorii uzyskujesz deficyt kaloryczny, co jest niezbędne do utraty wagi. W dodatku dokładasz starań, aby optymalnie zbilansować swoją dietę – tak, aby dostarczyła ci niezbędnych wartości odżywczych, a jednak miała niską kaloryczność. W efekcie zwracasz większą uwagę na to, co jesz, co poprawia parametry zdrowotne i pomaga zrzucić wagę.

Zobacz też:
Dieta hCG – tajemnice odchudzania

Okresowy post a zdrowie

Stosowanie okresów postu nie tylko pomaga schudnąć, ale też przynosi inne korzyści. Okazuje się, że jest to dobre dla zdrowia. Uważa się, że taki sposób żywienia pozwala żołądkowi na spokojne trawienie. Poprawia też przemianę materii, a nawet może zwiększyć produkcję hormonu wzrostu. Ponadto powoduje napływ sił i energii oraz wzmocnienie układu odpornościowego. Dzięki temu, że ostatni posiłek nie jest spożywany bezpośrednio przed snem, ułatwia zasypiania oraz zwiększa jego jakość – to także przekłada się na lepsze samopoczucie w ciągu dnia. Uważa się, że dieta ośmiogodzinna hamuje namnażanie wolnych rodników, co z kolei wpływa na młodszy wygląd.

Przykładowy jadłospis

Będąc na diecie 8-godzinnej, od razu po przebudzeniu nie musisz jeść śniadania. Pierwszy posiłek powinien mieć miejsce stosunkowo późno. Warto, aby był pożywny – może to być jajko na miękko z ciemnym chlebem, serem, szynką i warzywami. Na przekąskę możesz jeść dowolne owoce, jogurt, sałatkę czy inne wartościowe produkty spożywcze. Następnie jest pora na lunch – może to być hummus z pełnoziarnistą bagietką, łosoś oraz sałatka z pomidorów. Najważniejszy posiłek dnia to obiad. Przykładowym posiłkiem na takiej diecie jest makaron z drobiowym mięsem mielonym oraz sosem pomidorowym. Na ostatnią przekąskę w ciągu ośmiu godzin, możesz zjeść grillowaną rybę z ziemniakami i surówką.

Dieta 8-godzinna – wady

Tak jak każda dieta, ten rodzaj postu także ma swoje słabe i mocne strony. Poznaliśmy już nieco jego zalet. Co warto wiedzieć na temat wad? Wymienić można między innymi to, że nie nadaje się do stosowania dla każdego. Na przerywany post nie powinny decydować dzieci, dorastająca młodzież oraz osoby cierpiące na niektóre choroby, na przykład skoki cukru. Przestrzeganie restrykcyjnych zasad także nie dla każdego jest łatwe – spożywanie posiłków tylko przez 8 godzin dziennie, podczas gdy pozostałe 16 godzin przybiera formę postu, nie sprawdzi się w przypadku osób o słabej woli. W dalszym ciągu nie jesteś pewny, czy to dieta dla ciebie? Więcej informacji na temat postu przerywanego może udzielić ci lekarz lub dietetyk.

Zobacz też:
Dieta niskowęglowodanowa (low carb). Jak ułożyć jadłospis?

Jak komponować posiłki?

Stosowanie diety okienkowej wcale nie jest skomplikowane. Dozwolone jest spożywanie posiłków, które najbardziej lubisz lub chętnie przygotowujesz, co sprawia, że to łatwy i przyjemny sposób żywienia. Wiele zabieganych osób decyduje się na skorzystanie z usług cateringu dietetycznego – jest to możliwe dzięki temu, że dieta ta nie wymaga eliminowania konkretnych grup produktów. Jeżeli nie masz pomysłów na dania, możesz zapoznać się z książką, którą napisali autorzy diety. Mnóstwo przepisów na zdrowe i smaczne posiłki znajdziesz też w internecie.

Wiesz już, na czym polega dieta okienkowa. 8-godzinny sposób żywienia ma wiele zalet. Dzięki niemu możesz nie tylko schudnąć, ale też poprawić samopoczucie.

Zobacz także:

O autorze

Barbara Wójcik

Absolwentka studiów medycznych z wieloletnim doświadczeniem zawodowym. Lata pracy jako lekarz rodzinny nauczyły ją wrażliwości, odpowiedzialności za podejmowane decyzje terapeutyczne i umiejętności uważnego słuchania pacjenta. Prywatnie zajmuje się wychowywaniem swojej 5 letniej córki i udzielaniem porad na forach medycznych.

Zobacz wszystkie artykuły