Post Daniela to sposób odżywiania, który opiera się na kontrolowanej głodówce. Pozwala oczyścić organizm z nagromadzonych w nim przez dłuższy czas toksyn. Pomoże ci widocznie poprawić swój stan zdrowia w bardzo krótkim czasie. Zauważysz też efekty odchudzające. Dieta Daniela inspirowana biblijnym świętym to warzywna kuracja dla organizmu, która pomogła już setkom ludzi. Na czym dokładnie polega? Dowiesz się z naszego artykułu!

Dieta Daniela – skąd to się wzięło?

Post Daniela to głodówka oczyszczająca, która została opracowana przez dr Dąbrowską. Nazwa i przebieg zostały zainspirowane historią biblijnej postaci świętego Daniela. Żył on na dworze Nabuchodonozora II. Post św. Daniela polegał na rezygnacji z wykwintnych dań, mięsa i wina. Dzięki tym wyrzeczeniom prorok cieszył się rzekomo niezwykle długim i zdrowym życiem.

Post Daniela – zasady

W dzisiejszych czasach zasady postu Daniela są nieco inne – choć podobne do tych biblijnych. Podczas głodówki można jeść tylko warzywa i wybrane, mało słodkie owoce. Do picia dozwolone są ziołowe herbaty i rozcieńczone soki. Kaloryczność tej diety to około 600-800 kcal na dzień – czyli zaledwie ⅓-¼ standardowego dziennego zapotrzebowania człowieka. Dlatego też nie wolno stosować jej przez długo czas.

Zobacz też:
Zsiadłe mleko – jak je zrobić samemu?

Co ma na celu dieta Daniela?

Post Daniela ma przede wszystkim uruchomić mechanizmy odżywiania wewnętrznego. Tak zwany stan autofagii polega na tym, że komórki żywią się białkami, złogami, bliznami i tkanką tłuszczową zalegającą w organizmie. Rzekomo doprowadza to do odchudzenia i oczyszczenia ciała.

Post Daniela – co można jeść?

Jadłospis postu Daniela zawiera przede wszystkim warzywa. Co można jeść na diecie Daniela? Oto dokładna lista:

  • warzywa korzeniowe – marchew, buraki, seler, pietruszka, chrzan, rzepa, rzodkiew;
  • kapusty, kalafior, brokuł, jarmuż, rukola, kalarepa;
  • praktycznie wszystkie warzywa liściaste – sałata, szpinak, botwina, seler naciowy; natka pietruszki, mniszek lekarski, szczaw, kiełki, zioła liściaste;
  • cebula, szczypiorek, por, czosnek;
  • dynia, cukinia, ogórki, bakłażan;
  • pomidor, papryka i inne warzywa psiankowate;
  • owoce niskocukrowe: np. grejpfrut, jabłko, cytryna, jagody.

Czego nie jeść na diecie Daniela?

Post Daniela to rezygnacja z:

  • mięsa;
  • nabiału;
  • ziemniaków;
  • zbóż i ich przetworów;
  • roślin strączkowych;
  • orzechów i innych tłuszczów;
  • kawy, alkoholu, papierosów.

Post Daniela – ile trwa?

Głodówka kontrolowana nigdy nie powinna trwać zbyt długo. Post Daniela trwa maksymalnie 40 dni. Możesz stosować go krócej – na przykład 7-10 dni. Jednak post trwający dłużej niż 40 dni może zaszkodzić twojemu zdrowiu. Taka kuracja nie jest odpowiednia dla:

  • dzieci i młodzieży;
  • osób z niedoczynnością tarczycy;
  • ludzi mocno aktywnych fizycznie. 

Nie stosuj diety Daniela za wszelką cenę

Pamiętaj, że post Daniela wiąże się z dużym deficytem kalorycznym. Postaraj się więc w tym czasie nie przemęczać i bardziej na siebie uważać. Gdy zauważysz widocznie gorsze samopoczucie, powróć do normalnego, zdrowego odżywiania. Dieta ma przecież służyć twojemu zdrowiu, a nie je nadwyrężać.

Zobacz też:
Jakie są najczęstsze przyczyny niedożywienia i kto jest na nie narażony?

Post Daniela – efekty

Dieta Daniela daje widoczne rezultaty w dość krótkim czasie. Według dr Ewy Dąbrowskiej efekty postu Daniela to m.in.:

  • błyskawiczna poprawa stanu zdrowia;
  • lepsze wyniki badań;
  • możliwość odstawienia niektórych leków;
  • korzystna praca nad własnym charakterem;
  • usunięcie zalegających w organizmie toksyn.

Dieta Daniela – opinie negatywne

Opinie o diecie Daniela są jednak różne. Osoby, które ją stosowały, skarżą się na jej nieprzyjemne skutki uboczne. Pojawiają się one szczególnie w ciągu pierwszych dni. Należą do nich:

  • nieprzemijające uczucie uporczywego, dokuczliwego głodu;
  • uczucie zimna;
  • gorsze samopoczucie;
  • osłabienie organizmu;
  • trudności z koncentracją.

Jest to spowodowane niedoborem kalorii i glukozy. To właśnie cukier jest podstawowym paliwem dla mózgu. Twoje ciało wytwarza z niego energię potrzebną mu do działania. Dlatego post Daniela jest dość wymagający i nie zawsze korzystny.

Post Daniela – ile można schudnąć?

Post Daniela nie trwa zbyt długo, lecz w tym czasie można zauważyć wymierne efekty. Będą one jednak krótkotrwałe, jeżeli nie wprowadzisz w swoje życie zasad zdrowego żywienia. Ile można schudnąć na poście Daniela? Nawet 2-3 kg w tydzień. Nie stracisz w tym czasie samej tkanki tłuszczowej, bo dieta się też odbije na mięśniach. Jest to niebezpieczny i niekorzystny sposób na odchudzanie – często powoduje efekt jo-jo. Post Daniela jest traktowany raczej jako sposób na uzdrowienie organizmu, a nie odchudzanie.

Post Daniela – jadłospis

Wiesz już, co można jeść na poście Daniela – ale jak właściwie skomponować w ten sposób swój jadłospis? Możesz jeść warzywa w formie gotowanej, pieczonej bez tłuszczu lub surowej. Czy są jakieś ciekawe przepisy? Post Daniela to w praktyce różnego rodzaju zupy, potrawki i soki. Dopuszczalne przyprawy to sól, pieprz i świeże lub suszone zioła.

Zobacz też:
Jak suszyć grzyby? 4 sprawdzone sposoby

Przykładowe przepisy na post Daniela:

  • zielony koktajl – na przykład z ogórka, jabłka, jarmużu, natki pietruszki, imbiru, cytryny;
  • surówka z selera i marchwi;
  • gotowany brokuł ze szczypiorkiem i sałatka z pomidora i cebuli;
  • lekka zupa pomidorowa;
  • zupa krem z dyni;
  • pieczona cukinia z czosnkiem;
  • niesłodzony kompot jabłkowy;
  • zupa ogórkowa z koperkiem;
  • świeże soki z warzyw i owoców;
  • sałatka – pomidor, sałata, cebula, szczypiorek;
  • surówka z zielonego ogórka, cebuli, rzodkwi białej, selera naciowego, skropiona octem jabłkowym;
  • leczo z cukinii, papryki i pomidorów;
  • dowolne ilości dozwolonych na diecie warzyw w formie gotowanej;
  • jako przekąski – świeże warzywa i owoce, np. rzodkiewka, jabłko, grejpfrut, słupki marchewki, kiwi, mandarynka, świeży lub kiszony ogórek.

Post Daniela, czyli kontrolowana półgłodówka, to skuteczny sposób na oczyszczenie organizmu z toksyn, metali ciężkich i niektórych objawów chorobowych. Nie jest to jednak dieta dla każdego. Nie powinno się też stosować jej zbyt często. Jest bardzo restrykcyjna, a do tego nie dostarcza ciału wystarczającej ilości energii i wartości odżywczych do normalnego funkcjonowania. Dlatego nigdy nie stosuj jej jako swojego podstawowego odżywiania. Jeśli jednak cieszysz się zdrowiem i sprawnością, krótka dieta Daniela może pomóc ci wyregulować niektóre funkcje twojego organizmu.

O autorze

Magdalena Złoczewska

Magister filologii angielskiej i pisarka z zamiłowania i zawodu. Swoje artykuły i tłumaczenia zaczęła publikować na papierze i w sieci już w 2017 roku. Zależy jej na tworzeniu wiarygodnych, ciekawych i wartościowych treści, które pomogą czytelnikom zdrowo żyć i dokonywać rozsądnych wyborów. Pasjonuje się podróżami, sztuką i poznawaniem świata. Fitness, zdrowe odżywianie i ekologia to tematy szczególnie bliskie jej sercu. Wiedzę zdobywa na szkoleniach, konferencjach, z literatury i po prostu – z życia.

Zobacz wszystkie artykuły