Dieta kapuściana cieszy się dużą popularnością. Nic dziwnego! Jest tania, prosta i przynosi doskonale rezultaty pozwala w krótkim czasie schudnąć kilka kilogramów. Swoją popularność zdobyła około 15 lat temu, ponieważ stała się ulubioną dietą byłego prezydenta, Aleksandra Kwaśniewskiego. Mimo upływu czasu obecnie także jest chętnie stosowana przez osoby zmagające się z lekką nadwagą. Dzięki temu, że jest lekkostrawna, pomaga odciążyć układ pokarmowy i poprawia trawienie. Nie jest to dieta do stałego stosowania jej czas trwania jest dokładnie określony i trwa zaledwie tydzień. Podstawą jadłospisu jest zupa kapuściana przygotowana według ściśle określonego przepisu. Czytaj dalej!

Na czym polega dieta kapuściana – główne założenia

O czym powinieneś wiedzieć, zanim zdecydujesz się na rozpoczęcie diety kapuścianej? Jej najważniejszym elementem jest przygotowanie zupy z kapusty białej lub włoskiej, chociaż dopuszczalne jest też z kiszonej. Posiłek ten można jeść w dowolnym ilościach, zawsze wtedy, kiedy czujesz głód. Dopuszczalne jest też picie kawy oraz czarnej herbaty. Duże znaczenie ma przyjmowanie dużej ilości wody niegazowanej – powinno to być przynajmniej 1,5 litra na dzień. Kolejną ważną zasadą jest nieużywanie soli. Zastępuje się ją różnego rodzaju naturalnymi przyprawami ziołowymi. Wbrew pozorom, oprócz kapusty możesz spożywać także inne produkty, na przykład chude mięso, owoce czy nabiał jednak wszystko według ściśle określonego schematu.

Zobacz też:
Dieta DASH – najlepsza i najzdrowsza dieta świata?

Dieta kapuściana – przepis na zupę

Zupa z kapusty to podstawa diety prezydenckiej. Zanim rozpoczniesz kurację, na samym początku powinieneś przygotować duży garnek wywaru, który starczy ci na kilka dni. Jak to zrobić? Przepisów na zupę jest wiele. Zazwyczaj używa się w tym celu; główkę kapustę włoskiej, cebulę, zieloną paprykę, pomidory, przyprawy oraz seler naciowy. Wszystkie warzywa trzeba poszatkować na drobne kawałki, a następnie podsmażyć na patelni z łyżką oleju. Następnie należy zalać warzywa wodą i gotować aż staną się miękkie około 10–15 minut. Na samym końcu zupę można doprawić przyprawami, na przykład czosnkiem, pieprzem, bazylią, koperkiem czy pietruszką. W ten sposób powstaje zdrowy, niskokaloryczny posiłek.

Przykładowy jadłospis

Dieta kapuściana trwa 7 dni na każdy dzień przewidziany jest inny zestaw potraw, którego należy ściśle przestrzegać. Dzień 1. zaczyna się od śniadania w formie zupy z kapusty. Dodatkowo możesz się napić czarnej kawy. Drugie śniadanie składa się z warzyw bogatych w składniki mineralne, na przykład liściastych – warto unikać wysokokalorycznych produktów takich groch czy fasola. Obiad ponownie składa się z zupy. Następnie można wypić czarną herbatę. Na podwieczorek można zjeść dowolny owoc (wykluczając banana). W pierwszym dniu poleca się zrezygnować z kolacji – można jedynie wypić dużo wody mineralnej. Dopuszczane jest też spożywanie soków owocowych w niewielkich ilościach.

Jadłospis diety kapuścianej – koleje dni

Dzień drugi stosowania diety rozpoczyna się od śniadania w formie gotowanych lub surowych warzyw. Na obiad należy się porcja zupy kapuścianej. Natomiast na kolacje należy przygotować dwa ziemniaki pieczone w mundurach – mogą być polane masłem, jednak nie powinno się ich solić. Dzień 2. przebiega bez jedzenia dodatkowych owoców – w przeciwieństwie do dnia 3., kiedy to na drugie śniadanie można zjeść dowolny owoc i wypić szklankę gorzkiej herbaty. W dniu 3. na obiad zaplanowane są dowolne warzywa, a na podwieczorek znowu owoce. Jeśli chodzi o kolacje, w dalszym ciągu najlepiej z niej rezygnować, dbając o odpowiednią podaż niegazowanej wody.

Zobacz też:
Dieta niskowęglowodanowa (low carb). Jak ułożyć jadłospis?

Jak stosować dietę kapuścianą – dzień 4. i 5.

Dzień 4. na diecie rozpoczyna się od zupy kapuścianej. Jednak tym razem na obiad i drugie śniadanie należy zjeść 4 banany. Na kolację należy wypić 2 litry odtłuszczonego mleka, co pomaga uzupełnić wapń. Dzień 5. również rozpoczyna się od porcji zupy kapuścianej. Na obiad zaplanowano 200 g mięsa – najlepiej chudego, na przykład z piersi kurczaka. Kolacja tego dnia składa się z 6 pomidorów. Dzień 6. wygląda podobnie jak poprzednie, na obiad należy znowu zjeść porcję mięsa – najlepiej wołowinę lub rybę. Natomiast kolacja składa się z zielonych warzyw i dużych ilości wody. Dzień 7. rozpoczyna się standardowo zupą kapuścianą, a obiad składa się z brązowego ryżu i warzyw.

Czy warto stosować dietę kapuścianą?

Dieta kapuściana zyskała bardzo dobrą opinię wśród Polaków – głównie dlatego, że zachwalał ją sam prezydent Aleksander Kwaśniewski. Czy warto się na nią zdecydować? Chociaż nie jest najlepiej zbilansowana, to daje dobre efekty w postaci utraty nadmiernych kilogramów. Uważa się, że przez okres siedmiu dni można zrzucić nawet 7 kg. Wyróżnia ją niska kaloryczność oraz pozytywny wpływ na trawienie. W dodatku to sposób żywienia bogaty w składniki odżywcze, ponieważ zakłada spożywanie dużych ilości warzyw. Decydując się na jej przeprowadzenie, można wyrobić w sobie zdrowe nawyki żywieniowe, na przykład spożywanie lekkich kolacji, chudego mięsa czy warzyw. Chociaż więc nie zawiera ona odpowiedniej ilości składników odżywczych, daje efekty.

Zobacz też:
Dieta IF – na czym polega i czy warto ją stosować?

Wady i zalety diety kapuścianej

Chociaż zasady tej diety są proste i przynosi ona szybkie efekty, ma też wady. Wśród nich na pewno można wymienić monotonny jadłospis – każdy dzień diety wygląda niemal tak samo, należy spożywać zupę kapuścianą i to niemal na wszystkie posiłki. Osoby, którym nie przypada jej smak do gustu, z pewnością miałyby problem z jej zastosowaniem. Jednak nawet jeżeli ktoś jest amatorem kapusty, już po 2–3 dniach traci na nią apetyt. Minusy diety kapuścianej to także brak wszystkich wartości odżywczych do prawidłowego funkcjonowania organizmu między innymi źródeł tłuszczu. Właśnie dlatego nie powinno się jej stosować dłużej niż 7 dni.

Odchudzanie a efekt jo-jo

Dieta kapuściana pozwala na zgubienie kilku kilogramów w ciągu tygodnia, jednak wiele osób zastanawia się, czy nie spowoduje ona efektu jo-jo. Drastyczne obniżanie kalorii zawsze wiąże się z ryzykiem powrotu do dawnej masy ciała. Dlatego niemal każdy dietetyk zaleca stopniowe wychodzenie z diety. Co to oznacza w praktyce? Powinno się stopniowo zwiększać kaloryczność, wprowadzając do jadłospisu nowe produkty spożywcze najlepiej jedynie o jakieś 100 kcal co tydzień.

Wiesz już, na czym polega dieta kapuściana i jak długo można ją stosować. Pamiętaj, że po jej zakończeniu warto trzymać się zdrowego odżywiania i unikać pokarmów o wysokim indeksie glikemicznym. Dieta prezydencka może też być wprowadzeniem do innych rodzajów diet odchudzających.

Zobacz też:
Dieta dr Budwig to prosta i smaczna dieta lecznicza, która korzystnie wpływa na zdrowie i samopoczucie – poznaj jej zasady

Zobacz także:

O autorze

Barbara Wójcik

Absolwentka studiów medycznych z wieloletnim doświadczeniem zawodowym. Lata pracy jako lekarz rodzinny nauczyły ją wrażliwości, odpowiedzialności za podejmowane decyzje terapeutyczne i umiejętności uważnego słuchania pacjenta. Prywatnie zajmuje się wychowywaniem swojej 5 letniej córki i udzielaniem porad na forach medycznych.

Zobacz wszystkie artykuły