Dlaczego nie mogę przestać jeść słodyczy?

Jeżeli zadajesz sobie to pytanie, nie jesteś sam! Cukier jest substancją uzależniającą, szczególnie w połączeniu z tłuszczem. Z ewolucyjnego punktu widzenia jest to mieszanka bardzo atrakcyjna. Nigdy wcześniej nie mieliśmy do czynienia z tak wyraźną, jak teraz, tendencją do konsumpcjonizmu, a co za tym idzie, nadmiaru jedzenia. Połączenie tłuszczu i cukru jest wyjątkowo wysokoenergetyczne, dlatego człowiek odczuwa przyjemność z jedzenia słodyczy. Na drodze ewolucji wytworzyły się mechanizmy, które sprawiają, że ciało traktuje słodkości jako nagrodę. Z perspektywy ewolucyjnej, taka mieszanka jest bardzo korzystna. Pozwala uzyskać i zgromadzić energię niezbędną do przetrwania w niesprzyjających warunkach. Okres, w którym jedzenie jest tak łatwo dostępne, trwa stosunkowo krótko. Nic więc dziwnego, że nasz organizm nie przestawił się jeszcze na inne działanie. Silna chęć na słodkie przekąski jest całkowicie naturalna.

Kolejny czynnik utrudniający rezygnację z jedzenia słodyczy to wyzwalany przez nie hormon szczęścia. Spożycie cukru daje uczucie szybkiej ulgi i złagodzenia stresu. Pomaga też uwolnić emocje. Łatwo wpaść w nawyk sięgania po takie natychmiastowe rozwiązanie. Ma to swoją nazwę – wzmocnienie krótkoterminowe. Zjedzenie słodyczy wiąże się z uczuciem otrzymania nagrody.

Zobacz też:
Czym można posłodzić herbatę? Jeśli nie cukier, to co? Poznaj zdrowe zamienniki!

Słodka nagroda jest jeszcze bardziej wzmacniana przez uwarunkowania społeczne. Deser po zdrowym obiedzie, rekompensata po trudnym dniu, lek na smutki, chwila przyjemności… Gdy w twoim najbliższym otoczeniu w ten sposób myśli i mówi się o słodyczach, ciężko się od nich odzwyczaić. Co więcej, traktując słodycze jako przedmiot zakazany, automatycznie nabieramy na nie większą ochotę. Niestety, owoc zakazany zawsze wydaje się najsmaczniejszy. Ten mechanizm psychologiczny jest niezwykle trudny do przezwyciężenia. A więc co zrobić, żeby nie jeść słodyczy?

Dlaczego warto oduczyć się jedzenia słodyczy?

Problem przyzwyczajania do słodyczy pojawia się już w dzieciństwie. Niestety, rodzice bezwiednie faszerują cukrem dzieci. Jeśli nie oduczysz się jeść słodyczy dość wcześnie, prawdopodobnie dostrzeżesz tego konsekwencje w dorosłości. Słodycze to cukry proste, które wywierają bardzo negatywne skutki na zdrowiu. Przede wszystkim:

  • powodują nadwagę, otyłość i zaburzają prawidłowe działanie układu trawiennego;
  • w dużym stopniu wpływają na hormony w ciele. Ich nadmiar zakłóca gospodarkę glukozy we krwi. Każda słodka przekąska powoduje nagły wzrost glukozy we krwi. To sprawia, że organizm wydziela dużą ilość insuliny. Ten hormon przyczynia się do odkładania cukrów do tkanek lub organów w postaci tkanki tłuszczowej. Skutki tego mogą być bardzo poważne – powstanie insulinooporności i cukrzycy typu 2. Grozi to najczęściej osobom zmagającym się z nadwagą i otyłością;
  • wpływają również na zmniejszenie apetytu. Przejedzenie się słodyczami skutkuje brakiem ochoty na normalny posiłek. Jedząc słodycze, najadasz się bez dostarczania organizmowi niezbędnych do utrzymania zdrowia składników. Z kolei szybki spadek cukru po jego strawieniu sprawia, że znowu czujesz się głodny. Wówczas sięgasz po kolejne przekąski i proces się powtarza;
  • niszczą szkliwo i tworzą próchnicę. Cukier szybciej niż tłuszcz przyczynia się do otyłości. Co więcej, kwasy tłuszczowe w słodyczach podnoszą poziom cholesterolu. Może to prowadzić do miażdżycy i poważnych chorób serca. 
Zobacz też:
Bulletproof coffee – chybiony strzał czy dietetyczny strzał w dziesiątkę?

Jak nie jeść słodyczy? Wskazówki

Jak przestać jeść słodycze? Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta. Niewiele osób ma silną wolę, aby po prostu nie jeść słodyczy. Jeśli nie wiesz, co zrobić, aby nie jeść słodyczy, czytaj dalej. Chęć zmiany swoich nawyków jest już pierwszym krokiem do sukcesu.

Poznaj przyczynę sięgania po słodycze

Musisz sobie uświadomić, że objadanie się nie jest winą cukru, tylko twoją. Chodzi tu przeważnie o powstałe w przeszłości nawyki żywieniowe. Być może traktujesz słodkości jako nagrodę za swoje osiągnięcia lub jako odstresowywacz. Powtarzający się schemat łatwo wchodzi w krew i staje się ciężkim do przezwyciężenia nawykiem. Rozwiązanie problemu wydaje się w takiej sytuacji nie do osiągnięcia. Jednak pierwszym krokiem do tego, by przestać jeść słodycze, jest właśnie znalezienie źródła problemu. Możesz wtedy zacząć myśleć nad rozwiązaniami. Zastanów się, co innego dałoby ci podobne uczucia, poprawę humoru lub relaks. Postaraj się poszukać nawet niestandardowych odpowiedzi. Każdy człowiek jest inny i nie ma tu jednej, prostej drogi. 

Sprawdź, co jesz

Źle zbilansowana dieta może skutkować nadmierną ochotą na słodkie przekąski. Jeżeli stosujesz dietę mocno ograniczającą ilość kalorii, twój organizm będzie prosił o cukier. Gdy ciało odczuwa głód, woła o pokarm. Odchudzanie jest dla niego pojęciem obcym. Jeżeli zazwyczaj zbyt mało jesz, uruchamiają się procesy obronne. Należeć do tego mogą:

  • wzmożona i częstsza chęć jedzenia;
  • uczucie senności;
  • osłabienie;
  • zmęczenie. 
Zobacz też:
Jak szybko rozmrozić mięso, by nie utraciło walorów smakowych?

W takiej sytuacji, wizja słodyczy, które dostarczą ci szybko dużo energii, wydaje się wyjątkowo kusząca. Nawet przy restrykcyjnych dietach, musisz upewnić się, że się nie głodzisz. Koniecznie jedz wystarczającą ilość kalorii, makroskładników, witamin i minerałów. Większa ilość pełnowartościowego jedzenia w diecie może pomóc i przestać jeść słodycze. 

Metoda małych kroków, czyli powoli oducz się jeść słodyczy

Szybkie i nagłe wykluczenie z diety cukru nie jest wcale korzystne. Nawyku kultywowanego przez całe życie nie pożegnasz z dnia na dzień. Jeżeli jednak masz wyjątkowo silną wolę, całkowite odstawienie słodyczy może mieć swoje plusy. Oznacza to obniżenie subiektywnego odczuwania słodkiego smaku, korzystnie wpływa na samopoczucie (choć efekt może być też odwrotny) oraz znacznie redukuje dzienne spożycie kalorii, ułatwiając odchudzanie. 

Nie jest to jednak osiągalne dla każdego. Duża motywacja i silna wola, jaka jest potrzebna do tak nagłej zmiany, nie są łatwe do utrzymania. Gdy podejmujesz próbę poza twoimi możliwościami, często kończy się to porażką. Skutkiem jest złe samopoczucie, a nawet poczucie winy. Wówczas, gdy bezwiednie lub instynktownie sięgniesz po słodycze, kończy się to niepotrzebnie toksycznymi myślami. Zastosuj zatem metodę małych kroków i powoli oducz się jeść słodycze.

Jak nie jeść słodyczy tak często?

Nie jest powiedziane, że musisz całkowicie i natychmiast zrezygnować ze słodkości. Dobrze dopasować metodę oduczania się jedzenia słodyczy do swoich własnych możliwości. Zacznij od stopniowego zmniejszania ilości łakoci w ciągu dnia. Zaakceptuj, na jakim aktualnie jesteś etapie i staraj się powoli podwyższać sobie poprzeczkę. Może to być powolny proces, nie musisz się w tym spieszyć. Zawsze zwracaj uwagę na to, jak się czujesz i obiektywnie oceniaj swoje możliwości.

Zobacz też:
Erytrol – produkt idealny na diecie i nie tylko!

Najlepszy sposób, aby przestać jeść słodycze istnieje!

Prawdopodobnie najlepszym sposobem na to, jak nie jeść słodyczy, jest znalezienie zdrowszej alternatywy. Obecnie jest to łatwiejsze niż kiedykolwiek. Na półkach sklepowych można znaleźć liczne zamienniki cukru i pyszne, zdrowsze przekąski. Ich skład nie zawsze jednak oznacza mniejszą kaloryczność. Produkty te mają przeważnie znacznie więcej błonnika, a nie tylko puste kalorie. Są też zazwyczaj mniej słodkie w smaku, co pomaga obniżyć próg słodkości. 

Przy oduczaniu się jedzenia słodyczy najważniejsze jest zachowanie umiaru i rozsądku. Fakt, że sięgasz po zdrowsze zamienniki nie oznacza, że możesz spożywać ich nieskończoną ilość. Powinny one służyć tylko do zaspokojenia ochoty na cukier. Objadanie się nimi może skutkować bowiem nieprzyjemnymi efektami. 

Zastanów się też, czy zamienniki na ciebie działają. Jeżeli nawet po zjedzeniu takiej słodkiej przekąski, masz nadal ochotę na czekoladę, być może nie warto się tak męczyć. Lepiej może na ciebie zadziałać zjedzenie kawałka czekolady. Postaw na ograniczoną ilość cukru zamiast nadmiaru alternatyw.

Co jeszcze możesz zrobić, żeby nie jeść słodyczy?

Mamy dla ciebie jeszcze kilka pomysłów i sposobów, które mogą stanowić rozwiązanie i jednocześnie odpowiedź na pytanie – jak przestać jeść słodycze? Oto one:

  • wyeliminuj pokusy. Pozbądź się z domu zawartości szuflady lub szafki ze słodyczami. W żaden sposób nie pomoże ci ona w drodze do zdrowia. Sam fakt, że nie będziesz mieć w domu słodyczy może sprawić, że je ograniczysz. Ochota na cukier wymaga dodatkowych czynności, np. ubrania się i wyjścia do sklepu. Daje ci to więcej czasu na analizę swojego zachowania. Może po prostu nie będzie ci się chciało wyjść? A może po drodze uświadomisz sobie, że jest to tylko zachcianka wywołana emocjami? Jest to czas, który sprzyja samokontroli i zastanowieniu;
  • ćwicz, ruszaj się, uprawiaj sport. Tak, ruch faktycznie może być lekiem na wszystko i pomóc oduczyć się jeść słodycze. Pomoże ci nawet zwykły spacer, taniec lub rozciągnięcie się. Po pierwsze, zapomnisz w ten sposób choć na chwilę o słodyczach. Po drugie, wytwarzane podczas wysiłku endorfiny poprawią ci nastrój bez konieczności sięgania po słodkie. Jeżeli podłoże twojej ochoty na cukier jest właśnie psychologiczne, ten sposób może ci bardzo pomóc. Świeże powietrze, dotlenienie mózgu i rozruszanie kończyn ma też dużo innych pozytywnych konsekwencji. Z pewnością skorzystasz na tym bardziej niż jedząc czekoladę.
  • nie przejmuj się przesadnie potknięciami i szukaj wsparcia wśród bliskich. Jeśli nie wiesz, co zrobić, żeby nie jeść słodyczy, a wszystkie metody zawodzą – poproś o pomoc. Nie obawiaj się rozmowy z innymi. Osoby, które się o ciebie troszczą zapewnią ci pomoc, zmotywują, a być może nawet dołączą do ciebie. 
Zobacz też:
Hemochromatoza, czyli czym grozi zaburzenie metabolizmu żelaza?

Znasz już sposoby na to, jak oduczyć się jeść słodyczy. Wiesz już zatem, co zrobić, aby nie jeść słodyczy. Pamiętaj, że nie jest to prosta droga. Wymaga systematyczności i motywacji, ale daje też dużo satysfakcji. Pierwszym krokiem do zdrowia jest samoświadomość i chęć zmiany. Skoro dotarłeś do końca tego artykułu, oznacza to, że zrobiłeś już pierwszy krok i jesteś gotowy, aby przestać jeść słodycze!

O autorze

Magdalena Złoczewska

Magister filologii angielskiej i pisarka z zamiłowania i zawodu. Swoje artykuły i tłumaczenia zaczęła publikować na papierze i w sieci już w 2017 roku. Zależy jej na tworzeniu wiarygodnych, ciekawych i wartościowych treści, które pomogą czytelnikom zdrowo żyć i dokonywać rozsądnych wyborów. Pasjonuje się podróżami, sztuką i poznawaniem świata. Fitness, zdrowe odżywianie i ekologia to tematy szczególnie bliskie jej sercu. Wiedzę zdobywa na szkoleniach, konferencjach, z literatury i po prostu – z życia.

Zobacz inne artykuły autora