Piękna cera, lepsze samopoczucie, płaski brzuch i lepszy sen. Takie efekty daje niezwykła japońska dieta wodna. Rytuał picia wody oczyszcza organizm i przywraca zdrowie! Dowiedz się, co należy jeść podczas tej diety i poznaj przykładowy jadłospis.

Twój organizm składa się z wody w 60%! Rola wody w organizmie

Nie bez przyczyny woda nazywana jest napojem życia. Nawadnia organizm lepiej niż jakikolwiek inny płyn. Nasze ciało potrzebuje odpowiedniej ilości wody, aby dobrze funkcjonować. Sztuczne, słodzone napoje nie zapewniają organizmowi odpowiedniego nawodnienia. Woda jest niezbędna w procesach trawienia i wchłaniania składników odżywczych. Poza tym reguluje temperaturę ciała i ułatwia pozbywanie się toksyn oraz produktów przemiany materii. Odpowiada za równowagę kwasowo-zasadową oraz jest bazą płynów ustrojowych. Stanowi 60% masy ciała człowieka i jest drugim po tlenie najważniejszym składnikiem organizmu człowieka.

Dlaczego spożycie wody jest ważne?

Niedobór wody powoduje ból głowy, zmęczenie, zaburzenia rytmu serca i suchość śluzówek. Oprócz tego zbyt mała ilość spożywanych płynów może się przyczyniać do problemów trawiennych, m.in. do zaparć. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, aby dzienne spożycie wody wynosiło 30 ml na każdy kilogram masy ciała. Taka ilość wypijanej wody powoduje, że organizm jest właściwie nawodniony i odżywiony, bo pomaga mu wchłonąć substancje odżywcze z pożywienia. Poprawie ulega również samopoczucie i wzrasta poziom energii do życia. Prawidłowe nawodnienie organizmu ma dobroczynny wpływ na stan włosów, skóry i paznokci.

Zobacz też:
Dieta sokowa – słynie z oczyszczania organizmu. Czy naprawdę jest taka skuteczna?

Japońska dieta wodna – na czym polega?

Na czym polega Japońska dieta wodna? Japońska dieta wodna (JDW) nie jest typową dietą odchudzającą, ale pomaga zrzucić zbędne kilogramy. Spożywanie wody przed posiłkami pomoże zmniejszyć uczucie głodu. Jeśli wypijesz wodę na czczo, wspomożesz pracę układu pokarmowego. Dieta wodna zakłada, że należy wypić od 2 do 3 litrów wody dziennie. Wodę możesz pić 45 minut przed każdym posiłkiem. Poza tym zasady JDW mówią, żeby nie pić wody do posiłków. Kolejną porcję pijesz około 1,5 godziny po jedzeniu. Ważna jest również jakość wypijanej wody. Wskazana jest mineralna, która dostarcza niezbędnych pierwiastków, takich jak sód, potas i magnez.

Japońska dieta wodna – zasady rytuału picia wody

Poniżej znajdziesz podstawowe zasady japońskiej diety wodnej, która polega na tym, aby każdego dnia dostarczać organizmowi odpowiedniej ilości wody.

  • Tuż po przebudzeniu się wypłucz usta letnią wodą.
  • Wypij od 160 do 650 ml wody w temperaturze pokojowej. Do wody możesz dodać cytryny lub mięty.
  • Śniadanie zjedz 45 minut później, nie popijając go.
  • Nie spożywaj wody na 20 minut przed posiłkiem.
  • Pij wodę małymi łykami.
  • Pij wodę 1,5 godziny po posiłku.
  • Wypij szklankę wody na 30 minut przed pójściem spać.

Dlaczego wodę należy wypić zaraz po przebudzeniu? Dzięki temu, że wypijesz na czczo jedną szklankę wody, poprawia się proces trawienia. Perystaltyka jelit zostaje pobudzona, a soki trawienne łatwiej napływają. Liczy się ilość spożywanej wody w ciągu dnia, ale też czas jej przyjmowania.

Zobacz też:
Czy dieta 1700 kcal to coś dla ciebie? Dowiedz się, jakie są jej najważniejsze zasady i poznaj przykładowy jadłospis

Joanna Niecikowska – propagatorka diety wodnej

JDW promuje w Polsce Joanna Niecikowska, która ma na Instagramie konto o nazwie @profiltaktyka. Wyjaśnia na nim zasady diety wodnej i podaje naturalne sposoby na zachowanie zdrowia. Przez wiele lat borykała się ona z problemami zdrowotnymi, między innymi z endometriozą. Zauważyła, że picie określonej ilości wody przywraca organizmowi harmonię. Uważa, że japońska dieta wodna pozwala czuć się i wyglądać lepiej. Teraz zawsze ma przy sobie butelkę przegotowanej wody ze szczyptą soli kłodawskiej. Na początku zaproponowała świadome picie wody mężowi, a potem znajomym. Przyniosło to bardzo dobre dla zdrowia skutki, więc postanowiła założyć konto na Instagramie, aby dzielić się swoją wiedzą na temat wzmacniania odporności organizmu.

Co jeść podczas stosowania japońskiej diety wodnej?

Słowo “dieta” może ci się kojarzyć z głodówką, liczeniem kalorii i wyrzeczeniami. Jednak zupełnie inaczej jest w przypadku JDW. Ta dieta jest zbilansowana, bazuje na zasadach zdrowego odżywiania i nie narzuca ścisłych zasad dietetycznych. Podczas stosowania diety wodnej powinno się spożywać od 3 do 5 posiłków dziennie. Zaleca się jeść świeże warzywa i owoce, chude mięso, ryby, nabiał, jaja i kasze. Wykluczyć z jadłospisu należy przetworzoną żywność, słodycze oraz słodzone napoje. Japońska dieta wodna efekty przyniesie wtedy, gdy oprócz rytuału odpowiedniego picia wody zastosujesz też zdrową dietę i aktywność fizyczną.

Dieta wodna – efekty dla zdrowia i samopoczucia

Spożywanie większej ilości wody powoduje, że znika uczucie wzdętego brzucha, a nawet ustępują niektóre z dolegliwości układu trawiennego. Zwolennicy japońskiej diety wodnej twierdzą, że gdy żołądek jest zapełniony wodą, to mniej podjadamy i mniej myślimy o jedzeniu, w związku z czym łatwiej jest zrzucić zbędne kilogramy. Efekty diety to również zmniejszenie widoczności cellulitu, pozbycie się obrzęków i złagodzenie bólu podczas miesiączki. Regularne picie wody wpływa na szybszy metabolizm i poprawia wygląd sylwetki. Zaletą stosowania tej diety jest również to, że świadome picie wody zmienia nawyki żywieniowe na lepsze dla zdrowia.

Zobacz też:
Dieta lekkostrawna – zasady, zalecenia i przykładowy jadłospis łatwostrawnych posiłków

Przykładowy jadłospis diety JDW

Przed śniadaniem

Po przebudzeniu wypłucz usta wodą, a następnie wypij szklankę wody z cytryną.

Śniadanie

Pełnoziarnisty chleb z chudym serkiem i pomidorem.

II śniadanie

Jogurt naturalny z bananem, borówkami i cynamonem.

Obiad

Duszona pierś z kurczaka z komosą ryżową. Sałatka z pomidorami, ogórkami i oliwą.

Kolacja

Dwie kromki razowego chleba z jajkiem i rzodkiewką.

Czy dieta japońska powinna być skonsultowana z dietetykiem?

Rytuał picia wody jest wskazany dla każdego i nie trzeba go konsultować z lekarzem czy dietetykiem. Dieta wodna zakłada, że dostarczasz organizmowi wszystkich niezbędnych składników i nie wyklucza z jadłospisu zdrowych produktów. Jednak jeśli twoim celem jest schudnięcie, to w takim przypadku najlepiej jest skorzystać z konsultacji z dietetykiem. Ustali on prawidłową kaloryczność diety i dopasuje indywidualny plan żywienia.

Japońska dieta wodna przynosi ogromne korzyści dla naszego organizmu. Długo można wymieniać pozytywne efekty tego sposobu żywienia, ale najlepiej przekonać się o nich na własnej skórze.

Zobacz także:

O autorze

Mirosława Jankowiak

Absolwentka Technikum Gastronomicznego w Bytomiu i historii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Miłośniczka podróży, przyrody i aktywnego wypoczynku. Podróżnicze i historyczne pasje łączy z pracą przewodnika turystycznego. W wolnym czasie poszerza swoją wiedzę na temat zdrowego stylu życia i diet, ze szczególnym uwzględnieniem diety roślinnej.

Zobacz wszystkie artykuły