Karmazyn to ryba dość słabo znana w Polsce. Niesłusznie, ponieważ ma wiele korzystnych dla zdrowia właściwości, a przy tym wcale nie jest droga. Wprowadź karmazyna do swojego jadłospisu jako część zrównoważonej diety!

Czy wiesz, że karmazyn to nie jeden, ale aż kilkadziesiąt różnych gatunków ryb? Są one ze sobą blisko spokrewnione i żyją w Oceanie Atlantyckim. Te średniej wielkości ryby spotykane są najczęściej w okolicach północnej Europy, Islandii, Grenlandii i wschodniego wybrzeża Kanady. Preferują zatem środowisko chłodne. Dowiedz się, czym charakteryzują się te ryby, jak wyglądają i czy warto je jeść.

Karmazyn – kolor i wygląd

Ryba karmazyn ma owalne, czerwone ciało. Kolor karmazyna to różne odcienie czerwieni. Barwa zależy przede wszystkim od obszaru przebywania danej ryby. Jej brzuch jest zwykle jasnoczerwony lub prawie biały. Niektóre osobniki mają obszary ciemniejszego wybarwienia. 

Najczęściej spotykane są osobniki o długości mniej więcej 40 centymetrów, ważące 2 kilogramy. Karmazyn może jednak osiągać nawet 50 centymetrów i 6 kilogramów! Ryba ma dość dużą głowę i bardzo uwydatnione oczy, które pozwalają jej widzieć w ciemnych głębinach. Ten drapieżny gatunek ma kształt podobny do orzecha migdałowego, ze spłaszczonymi bokami.

Zobacz też:
Ergoterapia – najlepszy sposób na poprawę jakości życia

Karmazyn ryba – właściwości

Pamiętaj, że ryba karmazyn jest gatunkiem zagrożonym. W związku z tym kupuj ją tylko od zaufanych dostawców, z certyfikatem legalnego połowu. Karmazyn jest często wykorzystywany w kuchni ze względu na swoje korzystne właściwości zdrowotne. Przede wszystkim, ma niską zawartość tłuszczu i cholesterolu. 

Wartości odżywcze karmazyna

Różne źródła podają nieco odmienne wartości w kwestii dokładnych właściwości karmazynu. Przeciętnie, jego właściwości odżywcze na 100 gramów mięsa wyglądają następująco:

  • 79-106 kalorii;
  • 1,50-3,5 grama tłuszczu;
  • około 15 gramów białka;
  • około 52 gramów cholesterolu.

Karmazyn zapewnia także dużą ilość łatwo przyswajalnego białka. Jest to też znakomite, naturalne źródło następujących składników:

  • fosforu;
  • selenu;
  • witaminy B12;
  • wapnia;
  • witaminy D;
  • kwasy omega-3.

Jak ryba karmazyn wpływa na zdrowie?

Są to elementy niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu i utrzymania go w zdrowiu. Wapń i witamina D zapewniają zdrowe kości i zęby. Fosfor pomaga utrzymać odpowiednią równowagę kwasowo-zasadową. Odgrywa także ważną rolę w procesach przemian energetycznych. Selen wspiera odporność, chroni organizm przed wolnymi rodnikami i niektórymi nowotworami. Natomiast B12 wspomaga funkcjonowanie układu nerwowego. Uczestniczy przy wytwarzaniu czerwonych krwinek i metabolizowaniu żywności.

Jak widzisz, warto włączyć rybę karmazyn do swojej diety. Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na karmazyna wędzonego, surowego albo mrożonego, możesz cieszyć się jego pysznym smakiem na różne sposoby.

Karmazyn – jak go jeść?

Dzięki niskiej zawartości tłuszczu jest to lekka, krucha i delikatna ryba. Karmazyn świetnie smakuje w postaci pieczonej, grillowanej lub po gotowaniu na parze. Możesz dodawać go do pożywnych sosów oraz zup rybnych. W Azji popularne są różnego rodzaju curry z karmazynem. Wypróbuj go też koniecznie w wersji duszonej z sezonowymi warzywami i kaszą.

Zobacz też:
Mąka z tapioki – idealny zamiennik mąki pszennej dla alergików i nie tylko!

Różne kulinarne pomysły na karmazyna wędzonego

Prawdziwym przysmakiem jest karmazyn wędzony. Stanowi on pyszny dodatek do kanapek. Najlepiej smakuje podany w towarzystwie pomidora, ogórka, świeżej sałaty i awokado. Możesz też zastąpić w przepisach łososia wędzonym karmazynem. Nie bój się eksperymentować – dodawaj go do sałatki, przyozdabiaj pietruszką, orzechami lub jedz samodzielnie. Twoim jedynym ograniczeniem jest inwencja twórcza!

Karmazyn – ryba idealna na dietę

Dzięki swoim właściwościom i smakowi karmazyn to ryba zalecana przy odchudzaniu. Jest to zdecydowanie zdrowszy zamiennik mięsa czerwonego lub nawet białego. Nie akumuluje w swoich tkankach związków rtęci, co sprawia, że nadaje się praktycznie dla każdego, także dla kobiet w ciąży.

Karmazyn – cena. Gdzie kupić?

Karmazyn niestety nie należy do najpopularniejszych w Polsce ryb. Lepiej znany jest chociażby w Azji, gdzie wcale nie występuje w naturze. Cena za kilogram karmazyna waha się pomiędzy 25 a nawet 100 złotych. W grę wchodzi jakość, świeżość i certyfikat połowu ryby. Aby cieszyć się tą wyjątkową rybą w swojej kuchni, warto znaleźć zaufanego dostawcę. Wcale nie musi być on najdroższy! Ważne jest jednak, aby postawić na jak najlepszą jakość.

Dostępność karmazynów w Polsce jest stosunkowo niewielka. Być może dostaniesz je w swoim lokalnym rybnym sklepie. Jeżeli nie, warto poszukać tej ryby w sklepach internetowych. Taki zakup jest prosty, a przy okazji możesz łatwo porównać różne oferty.

Karmazyn wydaje się egzotyczną rybą, choć w rzeczywistości zamieszkuje tereny stosunkowo niewiele oddalone od Polski. Niestety nie jest on powszechnie dostępny na półkach sklepowych. Mimo to, warto zadbać o włączenie go do swojej diety. Karmazyn zawiera prawdziwe bogactwo składników odżywczych i właściwości prozdrowotnych.

Zobacz też:
Picie wody – 4 niesamowite korzyści!

O autorze

Magdalena Złoczewska

Magister filologii angielskiej i pisarka z zamiłowania i zawodu. Swoje artykuły i tłumaczenia zaczęła publikować na papierze i w sieci już w 2017 roku. Zależy jej na tworzeniu wiarygodnych, ciekawych i wartościowych treści, które pomogą czytelnikom zdrowo żyć i dokonywać rozsądnych wyborów. Pasjonuje się podróżami, sztuką i poznawaniem świata. Fitness, zdrowe odżywianie i ekologia to tematy szczególnie bliskie jej sercu. Wiedzę zdobywa na szkoleniach, konferencjach, z literatury i po prostu – z życia.

Zobacz wszystkie artykuły