Swoim wyglądem pigwy przypominają nieco bardziej znane jabłka lub gruszki. Żółte, aromatyczne owoce kryją w środku twardy, cierpki miąższ. Co ciekawe, nie nadają się do jedzenia na surowo – są nieprzyjemnie twarde i kwaśne. Jednak można to zaakceptować, ponieważ właściwości pigwy są bardzo korzystne dla zdrowia. Warto jej spróbować w formie soków, syropów, konfitur, dżemów, galaretek i innych przetworów. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, co takiego skrywają w sobie te owoce!

Pigwa a pigwowiec – właściwości i różnice

Wygląd i właściwości pigwowca sprawiają, że jest on często mylony z pigwą pospolitą. Obie te rośliny mają kwaśne owoce wypełnione po brzegi witaminą C. Kolejne podobieństwo to zastosowanie w kuchni i medycynie naturalnej. Pigwa i pigwowiec mają jednak nieco odmienne właściwości i wygląd. Jak je od siebie odróżnić? Owoce pigwy są przede wszystkim większe. Właściwości pigwowca japońskiego sprawiają, że jest on twardszy i kwaśniejszy, a jednocześnie bardziej aromatyczny od pigwy.

Czy pestki z pigwowca są szkodliwe?

W skrócie – nie. Pigwa a pigwowiec właściwości mają podobne, a ich wygląd i smak także jest zbliżony. Pestki żadnego z tych owoców nie są szkodliwe. Oczywiście, ciężko byłoby jeść je w nieprzerobionej postaci. Możesz jednak je wykorzystać – na przykład do stworzenia własnej, aromatycznej nalewki. Pestkówka z pigwowca tworzona jest właśnie z pestek tej rośliny. Jest to wspaniały, rozgrzewający trunek na zimę.

Zobacz też:
Klawiterapia – rewolucyjna metoda leczenia wynaleziona przez Polaka

Pigwa – właściwości i zastosowanie

Pigwa składa się w 83% z wody. Pozostała zawartość to węglowodany, białka, niewielka ilość tłuszczu, a także liczne składniki mineralne:

  • magnez;
  • fosfor;
  • wapń;
  • potas;
  • żelazo;
  • miedź;
  • siarka.

Pigwa – właściwości prozdrowotne

Odżywcze właściwości pigwy są wzmocnione przez witaminę A, C i witaminy z grupy B. Pigwa nie tylko wzmacnia odporność w chłodne miesiące, lecz także obniża ciśnienie krwi, reguluje poziom glukozy i poziom złego cholesterolu we krwi. Nie powinno się jeść surowej pigwy. Jeśli jednak odpowiednio przygotujesz owoc, dostarczy on do twojego organizmu wszystkie powyższe cenne składniki odżywcze.

Pigwa – zastosowanie w formie przetworów

Mimo tego, że nie je się jej na surowo, zastosowanie pigwy jest bardzo szerokie. Oto najpopularniejsze przetwory z pigwy:

  • sok;
  • wino;
  • nalewka;
  • galaretka;
  • miód;
  • kompot;
  • marmolada;
  • powidła;
  • dżem.

Pigwa – właściwości dobre do wielu produktów

Pigwa zawiera też duże ilości pektyny, dlatego można jej używać do żelowania konfitur z innych owoców. Często dodaje się ją też do herbat, kiszonej kapusty, mięs, placków ziemniaczanych, ciast owocowych i innych deserów. Przetwory z pigwy możesz zrobić samodzielnie lub kupić gotowe produkty w supermarkecie bądź sklepie ze zdrową żywnością.

Sok z pigwy – właściwości

Jak działa sok z pigwy? Właściwości wzmacniające odporność organizmu na pewno docenisz. Pigwa w takiej formie pomaga oczyścić przewód pokarmowy i pobudza apetyt. Co zyskasz, dodając pigwę do herbaty? Właściwości przeciwzapalne to główna korzyść. Taki napój regeneruje wątrobę, co oznacza, że pośrednio pomaga usunąć toksyny z organizmu. Właściwości pigwy są kompleksowe – wzmacniają odporność fizyczną i psychiczną. Pigwa sprawi, że uodpornisz się na stres i wyczerpanie psychofizyczne.

Zobacz też:
Awokado – jakie właściwości i wartości odżywcze ma „gruszka aligatora”?

Pigwa suszona – właściwości

Jeżeli chcesz spożywać owoc pigwy, możesz jeść ją w całości na przykład w formie suszonej. Kwaśny smak i unikalne właściwości pigwy sprawiają, że jest to popularny dodatek do herbat. Właściwości pigwy suszonej wzmagają apetyt, ponieważ wytwarza ona soki trawienne. Owoce przyspieszają również leczenie przeziębienia i grypy. Pigwa zmniejsza ponadto aktywność procesów zapalnych oraz usprawnia działanie żył i tętnic. 

Kandyzowana pigwa – właściwości owocu w tej postaci

Bardzo smaczna jest też suszona pigwa kandyzowana – choć jej prozdrowotne właściwości są nieco mniej wartościowe przez dużą zawartość cukru. W jednej łyżce kandyzowanej pigwy jest 75 kcal. Dla porównania, taka sama porcja niskosłodzonego musu pigwowego to zaledwie 20 kcal. Świeża pigwa zawiera 57 kcal w 100 gramach.

Pestki z pigwy – właściwości

Do przetworów najczęściej wykorzystywany jest owoc pigwy, o czym już wspomnieliśmy. Jednak nie można tu pominąć właściwości pestek z pigwy. Są one często dodawane do konfitur, aby cały owoc został wykorzystany i nie stracił cennych właściwości leczniczych. Nasiona pigwy mogą być użyte do stworzenia maceratu lub naparu. Takie przetwory łagodzą niestrawność, zgagę i refluks żołądka. Mogą też pomóc przy:

  • nadmiernej fermentacji jelitowej;
  • stanach zapalnych przewodu pokarmowego;
  • nieżycie żołądka i jelit;
  • uszkodzeniach śluzowych żołądka.

Nie tylko owoce, lecz także pestki pigwy mają właściwości poprawiające apetyt, a do tego wspomagają przemianę materii i pobudzają apetyt. Świetnie sprawdzą się podczas diety redukcyjnej i wzmocnią wątrobę.

Zobacz też:
Sposoby na czkawkę. Sprawdź najskuteczniejsze metody na jej zatrzymanie

Pigwa – przeciwwskazania

Jak już wspomnieliśmy, smakowe właściwości pigwy sprawiają, że nie powinno się jej jeść na surowo. Wszelkie przetwory i produkty z pigwy spożywaj zgodnie z podanymi zaleceniami. Przechowuj je w odpowiednim miejscu i temperaturze, aby na dłużej zachowały zdatność spożycia i prozdrowotne działanie. Przeciwwskazania co do spożycia pigwy nie są szczególnie rygorystyczne. Należy ostrożnie spożywać ją w ciąży i wykluczyć z diety w przypadku uczulenia. To wyjątki, ponieważ w innych okolicznościach pigwa jest całkowicie bezpieczna, a wręcz bardzo korzystna dla zdrowia.
Prozdrowotne właściwości pigwy docenisz szczególnie w okresie jesienno-zimowym, gdy pomoże ci walczyć z przeziębieniami i osłabieniem organizmu. Ten kwaśny, cierpki owoc zawiera duże ilości witaminy C, garbników, pektyn, olejku lotnego i witamin z grupy B. Połączenie wszystkich tych składników wzmocni twój układ odpornościowy. Właściwości pigwy pomogą ci w walce z kaszlem, przeziębieniem, grypą i chandrą związaną z jesiennym przesileniem. Dołącz przetwory pigwowe do swojej diety, aby cieszyć się zdrowszym żołądkiem i silniejszą odpornością.

O autorze

Magdalena Złoczewska

Magister filologii angielskiej i pisarka z zamiłowania i zawodu. Swoje artykuły i tłumaczenia zaczęła publikować na papierze i w sieci już w 2017 roku. Zależy jej na tworzeniu wiarygodnych, ciekawych i wartościowych treści, które pomogą czytelnikom zdrowo żyć i dokonywać rozsądnych wyborów. Pasjonuje się podróżami, sztuką i poznawaniem świata. Fitness, zdrowe odżywianie i ekologia to tematy szczególnie bliskie jej sercu. Wiedzę zdobywa na szkoleniach, konferencjach, z literatury i po prostu – z życia.

Zobacz wszystkie artykuły