Skąd wiadomo, kiedy banan czerwony jest dojrzały? Ma wtedy czerwono-brązową skórkę, na której nieco trudniej dostrzec zmiany niż na żółtych bananach. Te niewielkie, grube owoce są w pełni dojrzałe, gdy zaczynają pojawiać się na nich czarne przebarwienia. Głęboki, ciemny kolor świadczy o gotowości do spożycia.

Czerwone banany – właściwości

Właściwości czerwonych bananów, jak też ich żółtych odpowiedników sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu. Jest to znakomite źródło wielu witamin i minerałów. Banan czerwony zawiera:

  • witaminę A – wpływa na prawidłowy wzrost i umożliwia dobre widzenie;
  • witaminę C – polepsza odporność, chroni przed nowotworami i jest niezbędna w tworzeniu tkanki łącznej;
  • witaminę E – ma właściwości antyoksydacyjne, zalecana jest osobom z podwyższonym cholesterolem;
  • witaminę K – przeciwbakteryjna, przeciwgrzybicza i przeciwzapalna, zapewnia prawidłowe krzepnięcie krwi;
  • witaminy z grupy B – każda z nich ma unikalną funkcję; jako ogół wpływają na właściwe funkcjonowanie układu nerwowego;
  • wapno – podstawowy składnik tkanki łącznej, kości i zębów;
  • żelazo – chroni przed infekcjami, utrzymuje prawidłowe funkcje fizyczne i intelektualne oraz wchodzi w skład ważnych białek;
  • magnez – uczestniczy w aż 300 różnych procesach, np. dodaje energii, polepsza koncentrację, reguluje ciśnienie i poprawia trawienie;
  • fosfor – budulec kości i zębów oraz nośnik informacji genetycznych;
  • potas – kontroluje ciśnienie krwi, pracę nerek i usuwa zbędne produkty przemiany materii;
  • cynk – niezbędny składnik syntezy białka, odpowiada za kurczliwość mięśni i produkcję insuliny;
  • sód – reguluje gospodarkę wodną organizmu.

Przy tym wszystkim czerwone banany mają także dużą zawartość błonnika, który wspomaga prawidłową pracę układu pokarmowego. To prawdziwa bomba odżywcza! Właściwości czerwonych bananów działają pozytywnie na organizm od wewnątrz i na zewnątrz. Możesz je jeść na surowo, ale również smażyć, piec, mrozić i używać jako maseczki.

Zobacz też:  Imbir – przeciwwskazania do spożycia. Czy nadmiar imbiru może ci zaszkodzić?

Czerwone banany – smak

Mniejsze i droższe, ale też słodsze niż ich żółci bracia. Wyższa cena wiąże się z tym, że czerwone banany są trudniejsze w transporcie. Szybciej się psują i nie mogą być zbyt długo przechowywane ani przewożone. Mimo to warto spróbować tych egzotycznych owoców.

Smak czerwonych bananów porównywany jest ze zwykłymi bananami, wzbogacony o nuty malin lub mango. Banan czerwony zawiera więcej cukru i kalorii, ale też potasu i witaminy C. Miąższ jest delikatny i przypomina owocowy mus. Nieco maślany smak czerwonych bananów sprawia, że są one idealne do deserów.

Czerwone banany – jak jeść?

Codzienne spożywanie czerwonych bananów korzystnie wpłynie na zdrowie. Banan czerwony jest owocem niezwykle uniwersalnym. Jak jeść czerwone banany? Najprościej – na surowo. Ale istnieje też wiele innych sposobów na włączenie tego wartościowego owocu w swoją codzienną dietę.

Czerwone banany – przepis 

Popularne i proste w przygotowaniu są czerwone banany smażone na maśle lub pieczone z dodatkiem miodu. Dzięki swojej wysokiej zawartości białka i musowej konsystencji, można stosować je jako zamiennik mąki do ciast i naleśników. Dobrze dodać banan czerwony do owocowo-warzywnych koktajli oraz domowych lodów. 

Pyszny przepis z czerwonych bananów to rozgrzewająca zapiekanka z dodatkiem sezonowych polskich jabłek. 

  1. Zacznij od obrania i pokrojenia świeżych, czerwonych bananów. Skrop je sokiem wyciśniętym z cytryny. 
  2. Dokładnie umyte jabłko pokrój w cieniutkie plasterki. 
  3. Wymieszaj cynamon, kardamon, chili i brązowy cukier. Dla zdrowszej alternatywy cukier możesz zastąpić miodem lub syropem klonowym albo całkowicie pominąć słodzik.
  4. Nasmaruj dowolne naczynie żaroodporne masłem i ułóż w nim banan czerwony przekładany jabłkiem. 
  5. Posyp owoce mieszanką przypraw i piecz bez przykrycia przez około 10 minut w temperaturze 180 stopni. 

Jeśli masz ochotę na coś słodszego, możesz dodać do owoców kruszonkę z płatków owsianych. Ten prosty przepis z czerwonych bananów świetnie sprawdzi się jako ocieplenie jesiennych i zimowych wieczorów.

Zobacz też:  Czym można posłodzić herbatę? Jeśli nie cukier, to co? Poznaj zdrowe zamienniki!

Choć w Polsce dopiero zaczyna się je odkrywać, czerwone banany to prawdziwy skarb. Mają liczne właściwości zdrowotne. Ich konsystencja i smak pozwalają na prawdziwie uniwersalne zastosowanie w kuchni. Spróbuj czerwonych bananów już dziś i ciesz się ich pysznym smakiem oraz lepszym zdrowiem.

O autorze

Magdalena Złoczewska

Magister filologii angielskiej i pisarka z zamiłowania i zawodu. Swoje artykuły i tłumaczenia zaczęła publikować na papierze i w sieci już w 2017 roku. Zależy jej na tworzeniu wiarygodnych, ciekawych i wartościowych treści, które pomogą czytelnikom zdrowo żyć i dokonywać rozsądnych wyborów. Pasjonuje się podróżami, sztuką i poznawaniem świata. Fitness, zdrowe odżywianie i ekologia to tematy szczególnie bliskie jej sercu. Wiedzę zdobywa na szkoleniach, konferencjach, z literatury i po prostu – z życia.

Zobacz inne artykuły autora