Detoks sokami jest jedną z tak zwanych diet detoksykujących. Ich popularność jest szczególnie wysoka wśród osób, które chcą zrzucić dodatkowe kilogramy. W teorii tego typu sposoby odżywienia pomagają także w zachowaniu zdrowego trybu życia. Nie można jednak nie wspomnieć o tym, że wszelkie detoksy budzą także wiele kontrowersji, szczególnie wśród naukowców i specjalistów od żywienia. Jaka jest prawda na temat diety sokowej? Dowiedz się już teraz!

Dieta sokowa – na czym polega?

Na początku warto wspomnieć, czym jest detoks warzywno-owocowy. Polega przede wszystkim na rezygnacji z pokarmów stałych na rzecz soków z warzyw i owoców. Dieta sokowa jest przeznaczona wyłącznie do krótkotrwałego stosowania. Zazwyczaj osoby decydujące się na ten sposób odżywiania funkcjonują według jej zasad przez jeden dzień lub maksymalnie kilka dni.

Przebieg diety sokowej

Jeszcze przed przejściem na detoks sokowy trzeba skrupulatnie przygotować swój organizm do zmiany odżywiania. Jeżeli zastanawiasz się nad kuracją sokami, powinieneś przynajmniej przez kilka dni zmodyfikować swój jadłospis. Konieczna jest rezygnacja ze spożywania:

  • cukrów prostych;
  • tłustych potraw (przede wszystkim fast foodów);
  • kofeiny (nie tylko kawy, ale także herbaty).
Zobacz też:
Dieta Thermomix to sposób na zdrowie żywienie oraz utratę kilogramów – dowiedz się, jakie ma zalety oraz od czego zacząć

Pamiętaj, że spożywanie wyłącznie soków powinno być ograniczone w czasie. Twórcy detoksu sokowego zalecają przeprowadzanie go przez czas nie nie dłuższy niż 7 dni. Najlepiej ograniczyć się do 1-3 dni.

Zasady sokowej diety oczyszczającej

Oczyszczenie organizmu sokiem powinno przebiegać według ściśle określonych zasad.

  1. Podczas trwania diety rezygnuje się ze wszystkich pokarmów stałych oraz napojów innych niż soki i woda.
  2. Trzeba spożywać od pięciu do sześciu porcji soków owocowych i warzywnych dziennie.
  3. Odstępy pomiędzy porcjami powinny wynosić nie więcej niż trzy godziny.
  4. Pomiędzy posiłkami trzeba pić dużo wody.
  5. Soki owocowe lub te ze słodkich warzyw (na przykład buraków) najlepiej spożywać do popołudnia.
  6. Dzień należy witać od szklanki ciepłej wody z cytryną i imbirem.
  7. Soki trzeba spożywać niewielkimi łykami.
  8. Po zakończeniu diety do normalnego jadłospisu powinno się wracać małymi krokami. Unikaj rzucania się na jedzenie.

Czy dieta sokowa pomaga schudnąć?

Duża popularność diety sokowej sugeruje, że bardzo skutecznie pomaga w odchudzaniu. Rzeczywiście umożliwia redukcję masy ciała, chociaż trzeba zaznaczyć, że będzie niewielka. Detoks sokowy nie jest dietą odchudzającą. Wprawdzie podczas jego trwania serwuje się organizmowi bardzo małą dawkę kalorii, jednak trzeba pamiętać, że dzieje się to zaledwie w ciągu kilku dni.

Co robić, by uniknąć niepożądanych efektów diety?

Do trwałego i skutecznego schudnięcia konieczny jest deficyt kaloryczny. Nie powinno się to jednak wiązać z radykalnym obcięciem dostarczanych do organizmu kalorii. Wręcz przeciwnie, ich skrajne ograniczenie powoduje w organizmie szok, który bardzo rzadko kończy się długotrwałym efektem. Kaloryczność diety sokowej jest bardzo niska. Utrata masy ciała podczas jej trwania wiąże się jednak z utratą wody z organizmu, a nie ze spaleniem tłuszczu.

Zobacz też:
Dieta wikingów (dieta nordycka) – najzdrowszy skandynawski pomysł na większe pokłady siły

Trzeba zaznaczyć, że brak kalorii to brak energii. Podczas postu możesz czuć osłabienie, dlatego nie planuj detoksu na czas wzmożonej aktywności fizycznej czy intelektualnej.

Kuracja sokowa – efekty

Skoro trwałe schudnięcie nie wchodzi w grę, to jakie są rzeczywiste efekty diety sokowej? Czy faktycznie oczyszcza ona organizm z toksyn? Naukowcy są co do tego wniosku bardzo sceptyczni. Niekorzystne produkty wtórne powstają w organizmie w wyniku konsumpcji przetworzonego jedzenia, picia alkoholu czy nadmiernej produkcji hormonów stresu. Są one jednak z niego skutecznie usuwane w naturalny sposób. Służą do tego nie tylko nerki i wątroba, lecz także jelita, czy nawet pory skóry.

Czy dieta sokowa ma realne zalety?

Nie ma żadnych wiarygodnych badań, które wskazywałyby na dobry wpływ na diety sokowej na organizm człowieka. Oczywiście odstawienie niezdrowego jedzenia, czy kofeiny może wpływać pozytywnie na samopoczucie. Jednocześnie warto wspomnieć, że stosowanie diety sokowej nie jest równoznaczne z efektami jedzenia owoców i warzyw.

Dobroczynne walory selera naciowego czy marchewki w dużej mierze znikają po wyciśnięciu z nich soku. Nie dostarcza on bowiem organizmowi odpowiedniej ilości błonnika. Ma to konsekwencje dla układu pokarmowego i może powodować między innymi zaparcia.

Dieta sokowa – przeciwwskazania

Czy każdy może korzystać detoksu sokowego? Niestety, nie. Bardzo istotne przeciwwskazania do wprowadzania takiego jadłospisu to między innymi:

  • zburzenia pracy wątroby i nerek;
  • anemia;
  • rekonwalescencja po operacji;
  • ciąża i karmienie piersią;
  • zaburzenie odżywiania (także te, nad którymi od jakiegoś czasu masz już kontrolę);
  • cukrzyca i insulinooporność;
  • epilepsja.
Zobacz też:
Dieta niskowęglowodanowa (low carb). Jak ułożyć jadłospis?

Sokową dietę zdecydowanie odradza się także seniorom oraz osobom, które nie ukończyły jeszcze osiemnastego roku życia.

Detoks sokowy – skutki uboczne

Na koniec warto poruszyć kwestię możliwych skutków ubocznych detoksu sokowego. Osoby, których celem jest utrata masy ciała, muszą liczyć się z bardzo prawdopodobnym efektem jo-jo. Na detoksie sokowym chudnie się niewiele. Jest to dieta skrajnie niskokaloryczna, dlatego po jej zakończeniu następuje tendencja do rzucania się na jedzenie. W efekcie zamiast zrzucić kilogramy możesz przybrać kilka kolejnych.

Negatywne skutki diety sokowej

To jednak nie jedyne potencjalne skutki uboczne takiej diety. Detoksy sokowe często reklamowane są jako przyspieszające metabolizm. W istocie picie samych soków może go spowolnić. Świeże soki dostarczają witamin i minerałów, ale ograniczenie całego jadłospisu tylko do nich może jednak doprowadzić do poważnych niedoborów.

Niewielka wartość energetyczna diety sokowej może prowadzić także do:

  • braku energii;
  • zawrotów głowy;
  • poczucia zmęczenia;
  • drażliwości;
  • niskiego ciśnienia krwi.

Oczyszczająca dieta sokowa – podsumowanie

Dietetycy od dawna przestrzegają przed tak zwanymi dietami detoksykującymi. Skąd więc ich popularność? W dużej mierze dzięki celebrytom, którzy często oferują cateringi dietetyczne sygnowane swoim nazwiskiem. Soki owocowe i warzywne są bardzo zdrowe, jednak warto traktować je tylko jako uzupełnienie pełnowartościowej diety, a nie jej zastąpienie.

Najskuteczniejsze metody na to, aby oczyścić organizm z toksyn to dbanie o stan nerek i wątroby. Ograniczenie przetworzonego jedzenia, kofeiny i alkoholu także będzie dobrym pomysłem.

Zobacz też:
Dieta FODMAP – zasady, przykładowy jadłospis. Dieta low-FODMAP to idealne remedium na objawy zespołu jelita drażliwego IBS!

Zobacz także:

O autorze

Barbara Wójcik

Absolwentka studiów medycznych z wieloletnim doświadczeniem zawodowym. Lata pracy jako lekarz rodzinny nauczyły ją wrażliwości, odpowiedzialności za podejmowane decyzje terapeutyczne i umiejętności uważnego słuchania pacjenta. Prywatnie zajmuje się wychowywaniem swojej 5 letniej córki i udzielaniem porad na forach medycznych.

Zobacz wszystkie artykuły