Sposób jedzenia ograniczający błonnik nie jest dietą odchudzającą, a leczniczą. Stosuje się ją tylko w wyjątkowych sytuacjach i chorobach zapalnych jelit. Produkty ubogie w błonnik nie podrażniają jelit, a więc nie powodują w nim stanów zapalnych. Dieta niskobłonnikowa sprawdzi się przy wrzodziejącym zapaleniu jelita grubego, po operacji radykalnego wycięcia sromu oraz przy uciążliwych stanach zapalnych jelit. Jest także wskazana przed kolonoskopią. Jest to badanie stanu jelit i wymaga ich możliwie jak największej czystości.

Jak dokładnie wygląda dieta ubogoresztkowa? Co można jeść przed kolonoskopią i w trakcie chorób jelita grubego? Odpowiedzi na te i inne pytania poznasz podczas dalszej lektury tekstu. 

Co jeść na diecie ubogoresztkowej?

Jeżeli przechodzisz na ten sposób odżywiania ze względu na poważną chorobę, twój codzienny jadłospis musi zostać drastycznie okrojony. W skrajnych przypadkach można spożywać tylko słabe herbaty, kleiki, marchwiankę i napar z czarnych jagód. Dopiero gdy po takiej terapii nie zaobserwujesz żadnych niepokojących objawów, można poszerzać jadłospis. 

W dalszej kolejności możesz dodawać do diety suchary, czerstwe pieczywo i ryż. Jeśli po takim traktowaniu objawy choroby zaczną ustępować, możesz przejść do kolejnego etapu. Zacznij stopniowo wprowadzać delikatne gatunki mięs (np. drób) i ryb oraz puree ziemniaczane. Owoce i warzywa dołączaj do diety jako ostatnie.

Pamiętaj, że dieta ubogoresztkowa powinna zawierać tylko produkty gotowane w wodzie lub na parze. Mogą to również być dania duszone (bez tłuszczu) lub pieczone w pergaminie. Wzbraniaj się od potraw smażonych i jakkolwiek obciążających układ trawienny, w szczególności jelita.

Co można jeść przed kolonoskopią?

Zastanawiasz się, co jeść przed kolonoskopią? Dieta przed kolonoskopią ma przygotować twoje jelita do tego badania. Musisz możliwie maksymalnie oczyścić swoje narządy wewnętrzne ze wszystkich resztek pokarmowych. Mogą one bowiem zakłócać obraz z endoskopu. 

Zobacz też:  Dieta ketogeniczna – jedz tłuszcz i chudnij!

Dieta przed kolonoskopią powinna być wprowadzona na tydzień przed tym zabiegiem. Musisz wykluczyć ze swojego jadłospisu wszelkie nasiona, nawet te zawarte w owocach (truskawka, kiwi, pomidor). Ograniczenia co do spożywanych produktów wprowadzaj łagodnie. W ten sposób przyzwyczaisz układ pokarmowy do specyficznego funkcjonowania.

Trzy dni przed datą kolonoskopii musisz ściśle przestrzegać diety ubogoresztkowej. Co jeść przed kolonoskopią? Wyłącznie potrawy lekkostrawne, z bardzo małą ilością lub całkowicie niezawierające błonnika. Zalecane są potrawy z ryżem i chudą cielęciną lub indykiem. Możesz też ugotować chudy rosół lub jajka na miękko. Warzywa i owoce w postaci surowej, szczególnie nieobrane, są całkowicie zakazane.

Dobrze, abyś dwa dni przed badaniem przeszedł/szła na restrykcyjną dietę półpłynną. Kleiki, marchwianka, słaba herbata lub napar z czarnych jagód całkowicie odciążą twoje jelito grube. Na ostatnim etapie lekarz może zalecić też środek przeczyszczający. Po zastosowaniu go nawadniaj organizm wodą niegazowaną lub słabą herbatą.

Dieta niskobłonnikowa – produkty wskazane i zakazane

Co można jeść przed kolonoskopią i przy chorobach jelita grubego? Przedstawiamy listę produktów, zarówno tych, które mogą Ci pomóc, jak i tych szkodliwych: 

Dieta ubogoresztkowa powinna zawierać:

  • herbatę, wodę, rozcieńczone soki, chude mleko,
  • przetwory mleczne, w tym np. chude sery typu twarogowego,
  • pieczywo jasne, pszenne, najlepiej czerstwe, biszkopty i herbatniki,
  • kaszę mannę, makaron typu nitki,
  • jajka gotowane na miękko,
  • chude szynki i polędwice drobiowe,
  • chudą cielęcinę, wołowinę, indyka, kurczaka (bez skóry),
  • chude ryby – dorsz, sandacz, szczupak, pstrąg, leszcz,
  • masło lub miękką margarynę,
  • oliwę z oliwek i oleje słonecznikowe, rzepakowe oraz sojowe,
  • ziemniaki w postaci gotowanej lub pieczonej,
  • warzywa – marchewka, szpinak, koperek, pomidor, sałata, inne warzywa gotowane,
  • owoce – jabłka, banany, jagody, borówki oraz przeciery i soki morelowe,
  • łagodne przyprawy – koper, cynamon, mała ilość soli, wegeta, sok z cytryny,
  • małe ilości cukru, miodu, dżemów, galaretek, chrupek, wafli, kisielu i budyniu.
Zobacz też:  Dieta śródziemnomorska – bogactwo smaków i zdrowia. Poznaj jej sekrety

Dieta niskobłonnikowa – tych produktów się wystrzegaj:

  • napoje gazowane, kawa, alkohol, tłuste sery, mleka i produkty mleczne,
  • pieczywo żytnie i razowe,
  • kasze gruboziarniste i grube makarony,
  • smażone jajka,
  • boczek, kaszanka, konserwy mięsne, i tłuste gatunki wędlin,
  • tłuste mięso wieprzowe, baranie, kaczek i gęsi,
  • tłuste ryby – węgorz, halibut, śledź, makrela, konserwy rybne,
  • smalec, margaryna w kostkach, łój, słonina,
  • frytki, placki ziemniaczane, chipsy i ziemniaki przygotowane na tłusto,
  • warzywa – fasola, soczewica, groch (i inne strączkowe), ogórki, kapusta, kalafior, rzodkiewka, cebula, grzyby,
  • owoce – gruszki, czereśnie, winogrona, figi,
  • orzechy, migdały, sezam, słonecznik, pestki dyni,
  • przyprawy ostre, w tym pieprz, chili, czosnek, cebula, musztarda,
  • czekolada, ciasta i torty.

Dieta ubogoresztkowa – dania

Dania na diecie ubogoresztkowej nie mogą być smażone. Muszą to być potrawy lekkostrawne i niestety – mało przyprawione. Powyższe zalecane produkty możesz łączyć właściwie dowolnie. Warto je miksować i przecierać oraz gotować dusić i piec (bez tłuszczu). Im bardziej rozdrobnione będą te dania, tym lepiej się wchłoną w układzie trawiennym. Do jelit trafiają wówczas tylko bardzo znikome ilości resztek. Dania przy diecie ubogoresztkowej powinny też być dość małe. Możesz jeść często, ale niewielkie ilości. Trawienie nie stanowi wówczas dla organizmu tak dużego wysiłku.

Wiele osób odczuwa niechęć w obliczu papkowatych i bezsmakowych posiłków, z jakimi wiąże się dieta ubogoresztkowa. Dania niskobłonnikowe nie muszą być jednak wcale mdłe ani nudne. Możesz – na przykład – przygotować różnorodne buliony warzywne, rosół i zupy krem z lekkostrawnych warzyw (na przykład marchwi). Wypróbuj też aromatyczny filet z dorsza z koperkiem, cytryną i puree z marchewki lub ziemniaków. Taka delikatna ryba z piekarnika, z dodatkiem soli i oliwy z oliwek, z pewnością cię zachwyci.

Na śniadanie możesz jeść jajka ugotowane na miękko i pszenną kanapkę. Możesz też urozmaicić to danie chudą szynką, polędwicą lub twarogiem. Jeśli wolisz słodki wariant, zrób sobie bułkę pszenną z dżemem. Do tego herbata lub sok i owoce jagodowe – i śniadanie gotowe!

Zobacz też:  Dieta zupowa – sposób na smukłą sylwetkę i zdrowie

O autorze

Magdalena Złoczewska

Magister filologii angielskiej i pisarka z zamiłowania i zawodu. Swoje artykuły i tłumaczenia zaczęła publikować na papierze i w sieci już w 2017 roku. Zależy jej na tworzeniu wiarygodnych, ciekawych i wartościowych treści, które pomogą czytelnikom zdrowo żyć i dokonywać rozsądnych wyborów. Pasjonuje się podróżami, sztuką i poznawaniem świata. Fitness, zdrowe odżywianie i ekologia to tematy szczególnie bliskie jej sercu. Wiedzę zdobywa na szkoleniach, konferencjach, z literatury i po prostu – z życia.

Zobacz inne artykuły autora