Chcesz schudnąć bez wyrzeczeń i ciągłego liczenia kalorii? Jeśli tak, to dowiedz się, na czym polega słynna dieta Montignaca. To dieta, podczas której można jeść do syta i tracić zbędne kilogramy! Poniżej znajdziesz przykładowy jadłospis.

Czym jest dieta Montignaca? Zasady diety Montignaca

Dieta Montignanca (w skrócie dieta MM) wyklucza spożywanie produktów o indeksie glikemicznym wyższym niż 50. Twórca diety, Michel Montignac, uważa, że problem przybierania na wadze nie bierze się z ilości spożywanych kalorii, ale wynika z niewłaściwego doboru produktów o wysokim indeksie glikemicznym. Z tego powodu zaleca on sięgać po produkty o niskim indeksie glikemicznym. Nie powodują one zwiększenia stężenia glukozy we krwi i wyrzutu insuliny.

Kiedy dochodzi do nagłego wzrostu poziomu cukru we krwi, organizm zaczyna odkładać tłuszcz. W tej diecie najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia jest śniadanie, a kolacja powinna być lekka. Średnio można podczas stosowania diety pozbyć się od 1 do 2 kg w ciągu tygodnia. Taki stopniowy spadek wagi nie prowadzi do złych konsekwencji zdrowotnych.

Zobacz też:
Dieta a wyniki sportowe – czy mają coś wspólnego?

Fazy diety Montignac

Montignac podzielił dietę na dwie fazy, a żywność na produkty o wysokim, niskim i średnim indeksie glikemicznym. Ważne jest również to, aby węglowodany o niskim IG spożywać z białkami. Owoców nie powinno się łączyć z tłuszczami i białkami, bo fermentują w żołądku. Tłuszcze najlepiej spożywać z białkami lub dobrymi węglowodanami. W myśl takiej zasady mięso i ryby łączymy z warzywami, ale nie dodajemy do nich makaronu czy ziemniaków.

Pierwszy etap

Faza pierwsza odpowiada za odchudzające efekty diety i polega na jedzeniu posiłków z IG poniżej 35. Dozwolone są produkty białkowe, takie jak drób, ryby i nasiona roślin strączkowych. Czas trwania tego etapu jest uzależniony od tego, ile kilogramów chcemy zrzucić.

Drugi etap

W drugim etapie diety Montignaca należy spożywać produkty o wskaźniku IG nie większym niż 50. Po osiągnięciu zamierzonej wagi ciała można przejść do fazy stabilizacji, która dopuszcza większą ilość produktów spożywczych.

Dozwolone odstępstwa od diety

To, co w większości diet jest absolutnie wykluczone, w fazie 2 diety Montignaca stanowi dopuszczalne odstępstwo od zasad. Od czasu do czasu można sobie pozwolić na kieliszek wina, deser z owoców czy niskoglikemiczne produkty węglowodanowe w połączeniu z tłuszczami roślinnymi.

Przykładowy jadłospis o niskim indeksie glikemicznym. Odchudzający plan żywieniowy

Dieta Montignaca zakłada spożywanie trzech posiłków dziennie. Śniadanie i kolacja składają się głównie z węglowodanów, a obiad stanowi posiłek tłuszczowy. Surowe owoce najlepiej jest spożywać na czczo lub pół godziny przed posiłkiem. Przerwy między posiłkami nie powinny być krótsze niż 3 godziny i nie należy między nimi podjadać.

Zobacz też:
Zbilansowana dieta – jak stworzyć prawidłowy plan żywieniowy w spożywanych posiłkach?

Śniadanie

Chudy jogurt naturalny i musli bez cukru. Do picia kawa bezkofeinowa.

Obiad

Pieczone mięso, sałatka z papryki i zupa jarzynowa.

Kolacja

Wędzony łosoś z sałatką z pomidorów i cebuli.

Co jeść na diecie Montignaca – produkty o niskim IG

Dieta Montignaca zaleca spożywanie produktów o niskim indeksie glikemicznym, takich jak:

  • warzywa – fasolka szparagowa, marchew, szpinak, brokuły, brukselka, bakłażan, cukinia, buraki czerwone, cebula, kalafior, seler, szczaw, szparagi, sałata, kapusta, ogórki, papryka, pomidory, rzepa, rzodkiewki, por;
  • owoce – awokado, figi, brzoskwinie, granat, gruszki, jabłka, jagody, truskawki, wiśnie, śliwki, jagody, pomarańcze, maliny, agrest, marakuja, nektarynki;
  • mięsa, ryby, jaja;
  • nasiona i zboża – siemię lniane, mak, sezam, brązowy i dziki ryż, pełnoziarnisty makaron al dente, soja, amarantus, jęczmień, migdały, orzechy włoskie, laskowe, arachidowe, nerkowca, słonecznik;
  • pozostałe produkty – gorzka czekolada, syrop z agawy, grzyby.

Produkty o wysokim IG – produkty zakazane

Produkty o wyższym indeksie glikemicznym, które należy wykluczyć z jadłospisu, to:

  • ziemniaki,
  • biały ryż,
  • słodycze,
  • wysoko przetworzona żywność,
  • białe pieczywo,
  • banany,
  • suszone owoce,
  • słodzone zboża oczyszczone,
  • biała mąka,
  • piwo,
  • słodzone konfitury,
  • winogrona.

Zalety diety Montignaca

Stosowanie diety Montignaca chroni przed chorobami układu sercowo-naczyniowego oraz chorobą refluksu przełyku. Przyczynia się również do spadku masy ciała. Metoda Montignanca pozwala zgubić tkankę tłuszczową, zwłaszcza z okolic brzucha. Ten jadłospis nie powoduje żadnych niedoborów niezbędnych składników, bo można jeść właściwie wszystkie zdrowe produkty. Poza tym nie pojawia się nieprzyjemne uczucie głodu tak jak w przypadku innych diet. Można jeść do syta i nie trzeba skrupulatnie przeliczać kalorii, a przy tym chudnąć. Wiele osób nawet zauważyło, że ten system żywienia spowalnia procesy starzenia się organizmu.

Zobacz też:
Dieta zupowa – sposób na smukłą sylwetkę i zdrowie. Jak przygotować jadłospis z zupami?

Wady diety Montignaca

Niektórym osobom może sprawiać trudność oddzielanie w diecie tłuszczy od węglowodanów, bo wyklucza to spożywanie niektórych smacznych posiłków. Poza tym wiele produktów spożywczych zawiera zarówno tłuszcze, jak i węglowodany. Stosowanie tej diety wymaga samodyscypliny, ale to właściwie jej jedyna wada. W porównaniu do innych diet odchudzających nie jest zbyt restrykcyjna i nie wymaga wielu wyrzeczeń.

Czy dieta Montignaca jest skuteczna na cukrzycę?

Dieta Montignaca pomaga w walce z cukrzycą, bo wyrównuje poziom glukozy we krwi. Stabilizuje pracę trzustki, tak aby nie zmuszać jej do nadprodukcji insuliny. Ten hormon przekazuje do komórek część glukozy, która jest obecna we krwi. Następnie jest wykorzystywana jak źródło energii i spalana. Dieta Michela Montignaca przynosi wiele korzyści zdrowotnych. Gdy węglowodany, tłuszcze i białka są odpowiednio zestawione w posiłku, to procesy trawienia przebiegają o wiele sprawniej.

Dieta Montignaca, jak każda inna dieta, powinna być poprzedzona wykonaniem badań krwi, które mogą wykazać jakieś niedobory w organizmie. Poza tym najlepiej jest skonsultować plan zmiany sposobu żywienia z doświadczonym dietetykiem.

Zobacz także:

Zobacz też:
Dieta ubogoresztkowa – co można jeść? Polecamy dania i produkty

O autorze

Natalia Sikora

Jej talent do pisania odkryła nauczycielka języka polskiego już w szkole podstawowej. Pasjonuje ją temat wpływu odżywiania na zdrowie. W tej dziedzinie ciągle się rozwija przez udział w kursach dietetycznych. Aby odkrywać nowe smaki, wyrusza do Azji i Ameryki Południowej. Fanka diety śródziemnomorskiej.

Zobacz wszystkie artykuły