Olej lniany jest znany człowiekowi od wieków. Miewał swoje okresy większej i mniejszej popularności. Ostatnimi czasy powrócił do wielu polskich kuchni pod wpływem mody na tzw. superfoods, czyli na żywność o wyjątkowo dobroczynnych właściwościach. Używa się go nie tylko do gotowania i jedzenia na zimno. Wiele osób pije olej lniany na czczo. Dlaczego spożywa się go właśnie w takiej formie? Co daje picie oleju na czczo? Co takiego wyróżnia spośród składników innych olejów? Dziś odpowiemy na wszystkie twoje pytania w tym temacie. Sprawdź, dlaczego akurat tutaj warto podążać za modą!

Słowo wstępu o oleju lnianym

Ten cenny eliksir zdrowia powstaje poprzez tłoczenie na zimno nasion lnu zwyczajnego. Wyróżnia go żółta barwa i dość intensywny, cierpki zapach. Historia jego produkcji sięga odległych wieków – znany był już w starożytnym Egipcie. Używano go też powszechnie w kuchni wielu krajów. Jednak jego specyficzny smak i wysoka cena sprawiły, że stosowano go coraz rzadziej. 

Zobacz też:
Aloes drzewiasty – prawdziwy skarb prosto z… doniczki! Poznaj niezwykłe właściwości tej cudownej rośliny!

Dziś modne jest picie oleju lnianego na czczo. Poświęca się coraz więcej uwagi jego licznym prozdrowotnym właściwościom. Dlaczego jego popularność wzrasta? Już wyjaśniamy.

Co daje picie oleju lnianego?

Olej lniany to prawdziwa skarbnica wartości odżywczych. Zawiera wiele witamin i minerałów niezbędnych dla prawidłowego działania twojego organizmu. Olej lniany na czczo lub w dowolnej porze dnia dostarczy ci kwasów OMEGA-3. Jakie są jeszcze jego zalety? Taki olej:

  • poprawi twoją odporność;
  • pomoże zwalczyć toksyny;
  • obniży nadciśnienie i wysoki cholesterol.

Zdecydowanie najlepszy będzie olej lniany tłoczony na zimno. Unikaj poddawania go obróbce cieplnej. Gdy używasz go do smażenia, pieczenia lub gotowania, traci większość swoich cennych właściwości. 

Dobroczynne składniki oleju lnianego

Olej lniany na czczo, na zimno zawiera pomiędzy 26 a 58% kwasu alfa-linolenowego i 5-23% kwasu linolowego. Dokładny skład zależy od pochodzenia ziaren i sposobu tłoczenia. Ten zdrowy tłuszcz w niczym nie przypomina szkodliwych tłuszczów nasyconych. Nie powinnaś go eliminować nawet na dietach redukcyjnych. Olej lniany na żołądek i układ trawienny działa wręcz zbawiennie. Znacznie usprawnia ich pracę i pomaga w odchudzaniu.

Olej lniany na czczo na odchudzanie

Brzmi abstrakcyjnie? Olej lniany na czczo na odchudzanie jest jednak stosowany nie bez powodu! Pomaga w redukcji tkanki tłuszczowej, a przy tym dostarcza twojemu ciału energii. Niewielki dodatek oleju z lnu w twojej diecie może pomóc ci pozbyć się niechcianego tłuszczu z okolic brzucha. Dlaczego? Nienasycone kwasy tłuszczowe regulują gospodarkę hormonalną.

Zobacz też:
Awitaminoza – co robić, gdy w organizmie brakuje witamin?

Dlaczego warto pić olej lniany, jeśli chcesz schudnąć?

Olej lniany na czczo redukuje hormony odpowiedzialne za trawienie, produkcję insuliny i przechowywanie tłuszczu. Co daje picie oleju lnianego na diecie odchudzającej? Ten zdrowotny eliksir:

  • zmniejsza głód i apetyt;
  • stwarza uczucie sytości;
  • spożywany regularnie oczyszcza wątrobę i pobudza drogi żółciowe do pracy;
  • usprawnia pracę jelit i pomaga pozbyć się zalegających w organizmie toksyn i mas kałowych. 

Możesz zauważyć dość szybki spadek wagi już w pierwszych dniach wprowadzenia oleju do swojej diety.

Olej lniany na żołądek

Olej lniany na żołądek ma wręcz zbawienny wpływ. Jak już wspomnieliśmy, jego unikalny skład skutecznie wspomaga procesy trawienne. Dzięki temu olej lniany na czczo jest dobry nie tylko na odchudzanie. Będzie korzystny także dla całego układu trawiennego. Zapobiega powstawaniu kamieni żółciowych. Co więcej – wzmacnia, odbudowuje i chroni błony śluzowe na całej długości układu pokarmowego i wydalniczego.

Jak pić olej lniany?

Picie oleju lnianego zdecydowanie wymaga przyzwyczajenia. Raczej nikomu nie smakuje żaden olej w czystej postaci, bez jakichkolwiek dodatków. Jeśli olej lniany na czczo podany na łyżeczce to wizja, która cię przeraża, wypróbuj inne opcje. Możesz na przykład dodać go do:

  • sałatki;
  • twarożku;
  • soku warzywno-owocowego. 

Ważne, aby nie poddawać go obróbce termicznej.

Olej lniany bez dodatków i jego właściwości

Mimo wszystko, często zaleca się picie oleju lnianego na czczo, bez dodatków. To jego najczystsza forma, w której twój organizm najlepiej wchłania i przyswaja jego wartości odżywcze. Jak pić olej lniany, aby najbardziej skorzystać z jego licznych właściwości prozdrowotnych? Kiedy go spożywać i w jakich dawkach? Czytaj dalej!

Zobacz też:
Fioletowe ziemniaki – co kryją w sobie te nietypowe warzywa?

Olej lniany na czczo czy po jedzeniu? 

Może ci się wydawać, że nie ma to większego znaczenia, kiedy pijesz olej lniany. Przecież dostarczy ci tych samych wartości odżywczych o każdej porze dnia. Jest to prawdą – ale tylko po części. Olej lniany na czczo przynosi najlepsze efekty. Dlaczego? Pusty żołądek najlepiej go przyswaja. Oczywiście, możesz też dodawać go do jedzenia lub spożywać w ciągu dnia. Z pewnością ci to nie zaszkodzi.

Czy picie oleju lnianego na noc ma sens?

Niektórzy zalecają picie oleju lnianego na noc. Pora dnia nie ma aż tak dużego znaczenia, jak regularność. Najlepiej, jeśli wybierzesz najbardziej dogodną dla ciebie godzinę i będziesz się jej trzymać. Olej lniany na czczo zupełnie ci nie podchodzi? Zamiast tego wypróbuj picie oleju lnianego na noc lub po posiłku. Postaraj się zrobić tego swój nawyk i trzymaj się go codziennie.

Olej lniany – ile pić?

Ile oleju lnianego pić, aby zauważyć jego korzystne działanie na organizm? Zalecana dzienna dawka tego oleju to około 30 ml. Jest to równowartość 2 łyżek stołowych płynnego oleju. Fakt, niełatwo jest przełknąć tyle oleju lnianego na czczo, na pusty żołądek – ani właściwie w żadnej sytuacji. Możesz więc podzielić sobie tę dawkę i sięgać po jedną łyżkę dwa razy dziennie. Najlepiej pić jedną łyżkę oleju lnianego na czczo, a drugą wieczorem, przed snem.

Zobacz też:
Klawiterapia – rewolucyjna metoda leczenia wynaleziona przez Polaka

Olej lniany – opinie lekarzy

Czy olej lniany na czczo to tylko kolejny trend na odchudzanie bez pokrycia naukowego? Otóż nie! Według opinii lekarzy olej lniany może chronić przed różnego rodzaju chorobami nowotworowymi. Kwasy omega-3 i omega-6 regulują poziom cholesterolu. Dzięki temu olej lniany na czczo zmniejsza ryzyko:

  • miażdżycy;
  • zawałów serca;
  • nadciśnienia. 

Olej lniany na czczo lub do posiłków warto też podawać dzieciom, nawet tym młodszym. Dlaczego? Olej świetnie wpływa na pracę mózgu. Usprawnia procesy zapamiętywania i uczenia się. Wspomaga też leczenie zespołu ADHD. Co więcej, dzięki pozytywnemu oddziaływaniu na gospodarkę hormonalną, widocznie redukuje trądzik. Może też leczyć egzemę, łuszczycę, trądzik różowaty, a nawet oparzenia słoneczne. Działa też odmładzająco na skórę i poprawia jej elastyczność.
Nadal nie jesteś przekonana co do skuteczności działania oleju lnianego na czczo? Cóż, najlepiej, jeśli przekonasz się o tym sama. Kup butelkę dobrej jakości oleju tłoczonego na zimno i stosuj go regularnie – najlepiej rano i wieczorem. Pierwsze zmiany w swoim samopoczuciu powinnaś zauważyć już po kilku-kilkunastu dniach od stosowania. Pamiętaj jednak, że najlepsze efekty pojawiają się przy długotrwałej kuracji olejem lnianym!

O autorze

Magdalena Złoczewska

Magister filologii angielskiej i pisarka z zamiłowania i zawodu. Swoje artykuły i tłumaczenia zaczęła publikować na papierze i w sieci już w 2017 roku. Zależy jej na tworzeniu wiarygodnych, ciekawych i wartościowych treści, które pomogą czytelnikom zdrowo żyć i dokonywać rozsądnych wyborów. Pasjonuje się podróżami, sztuką i poznawaniem świata. Fitness, zdrowe odżywianie i ekologia to tematy szczególnie bliskie jej sercu. Wiedzę zdobywa na szkoleniach, konferencjach, z literatury i po prostu – z życia.

Zobacz wszystkie artykuły