Ta naturalna przekąska od lat cieszy się ogromną popularnością na całym świecie. Migdały są nie tylko pyszne, lecz również niezwykle zdrowe. Warto spożywać je zamiennie z orzechami i cieszyć się ich prozdrowotnymi właściwościami. W tym artykule odpowiemy na wszystkie twoje pytania – czy migdały w ogóle zaliczają się do orzechów? Jak powinno się je jeść? Jakie składniki odżywcze i właściwości kryją w swoim wnętrzu? Poznaj odpowiedzi!

Czy migdały to orzechy?

Migdały to nasiona owoców migdałowca zwyczajnego. Istnieją dwa gatunki migdałów dostępne powszechnie w sklepach:

  • migdały słodkie – bardziej popularne. Można je jeść w stanie surowym oraz dodawać do różnych przetworów, a nawet do kosmetyków;
  • migdały gorzkie – są uprawiane na znacznie mniejszą skalę, ponieważ mają silnie trujące właściwości. Po co więc w ogóle je hodować? Z migdałów gorzkich pozyskuje się olej migdałowy. Jest on używany do produkcji alkoholi, mydeł i esencji zapachowych do żywności.

Pozostaje jednak pytanie – czy migdały to orzechy? Zaliczane są do bakalii i traktowane zwykle na równi z orzechami. Jednak w rzeczywistości wcale nimi nie są! Mimo swojego tytułu „króla orzechów”, są to nasiona migdałowca.

Zobacz też:
Frytki z batatów – zdrowa odsłona ulubionego przysmaku dzieci i dorosłych!

Gdzie rosną migdały?

Migdałowiec wywodzi się z Azji, choć dziś znajdziesz go też w Europie, Afryce i Ameryce. Obecnie najwięksi producenci migdałów to Stany Zjednoczone (szczególnie Kalifornia), Hiszpania, Iran, Włochy i Maroko. W Polsce uprawa migdałów jest niestety niemożliwa. Są co prawda odmiany migdałowca odporne na polskie mrozy i wiatry, nie zrodzą one jednak pysznych nasion. Mimo to warto posadzić taki krzew lub drzewo dla jego pięknych, miododajnych kwiatów.

Jak rosną migdały?

Migdały pozyskuje się z owoców pestkowych migdałowca pospolitego, zwanego też zwyczajnym. Jest to roślina długowieczna, która dorasta nawet do kilkunastu metrów wysokości. O ile zapewni się jej odpowiednie warunki, będzie owocować przez całe lato. Warunkiem do uprawy drzewa są stale wysokie temperatury i spokojny klimat, bez nadmiaru wiatru.

Kwiaty migdałowca są wyjątkowo piękne. Przypominają jabłoń, wiśnię lub małą różę. Mają piękną, różową barwę. Są one pełne słodkiego nektaru, który przyciąga zapylające owady, w tym chociażby pszczoły.

Migdały – co zawierają?

Te niewielkie owoce są rozchwytywane na całym świecie. Stosuje się je w kuchni, medycynie i kosmetyce. Wiele osób ceni sobie ich smak, ale prawdziwym bogactwem są ich właściwości.

Migdały – kcal

Ile kalorii mają migdały? W 100 gramach migdały zawierają prawie 600 kcal. Znajdziesz w nich też 20 g białka, około 20 g węglowodanów, 4,5 g wody i 50 gramów tłuszczu – około 4,7 gramów kwasów nasyconych, 33 g kwasów jednonienasyconych, 11 g kwasów wielonienasyconych, 0,5 grama omega-3 oraz 10,5 grama omega-6. 

Migdały – wartości odżywcze

Oprócz tłuszczu i kalorii migdały zawierają też cenne wartości odżywcze. W 100 gramach tych nasion znajdziesz następujące ilości witamin:

  • witamina E – 24 mg;
  • foliany, witamina B3 i B1 – około jednej czwartej zalecanego dziennego zapotrzebowania;
  • witamina B2 – 0,8 mg.
Zobacz też:
Awokado – jakie właściwości i wartości odżywcze ma „gruszka aligatora”?

Witaminy z grupy B wspierają prawidłowe działanie układu nerwowego. Natomiast witamina E jest silnym antyoksydantem i przeciwdziała procesowi starzenia. 

Jak wygląda mineralny skład migdałów? 100 gramów migdałów zawiera:

  • 270 mg magnezu – tak duża dawka usprawnia pracę mózgu i mięśni;
  • 450 mg fosforu – uczestniczy w produkcji energii, wpływa na równowagę pH, rozwój mięśni, kości i układu nerwowego;
  • 240 mg wapnia – budulec kości;
  • 780 mg potasu – od niego zależy synteza białka i przemiana węglowodanów podczas trawienia żywności;
  • 1 mg miedzi – niezbędny budulec ludzkiego organizmu;
  • 1,7 mg manganu – zwiększa libido, płodność i poziom testosteronu;
  • 3,2 mg cynku – pomaga przyswajać witaminę A i usprawnia proces dojrzewania płciowego u młodzieży;
  • 3 mg żelaza – obniża poziom złego cholesterolu i wzmacnia układ nerwowy.

Jak widzisz, w migdałach kryje się wiele dobrego. Nie powinieneś rezygnować z nich tylko ze względu na dużą kaloryczność. Nienasycone kwasy tłuszczowe również są bardzo korzystne dla zdrowia. Sprawdź, co jeszcze możesz zawdzięczać migdałom, gdy dodasz je na stałe do swojej diety.

Migdały – właściwości

Regularne spożywanie migdałów niesie za sobą mnóstwo korzyści dla całego ciała. Zawarta w nich witamina E ma silne działanie przeciwutleniające. Nazywana jest „witaminą młodości”, ale młodo wyglądająca skóra to nie jedyne, co jej zawdzięczasz. Wspiera też układ krążenia i zapobiega zlepianiu się płytek krwi. Co więcej, pomaga w rozwoju płodu w łonie matki i wzmacnia siłę nasienia u mężczyzn. Migdały zawierają więcej witaminy E niż jakiekolwiek orzechy!

Witaminy zawarte w migdałach

Te nasiona działają kompleksowo na całe ciało. Ryboflawina jest niezbędna do produkcji czerwonych krwinek. Wzmacnia także odporność, system nerwowy, naczynia krwionośne i błony śluzowe. Wszystkie witaminy z grupy B wpływają korzystnie na pracę mózgu. Koniecznie jedz migdały na poprawę pamięci i koncentracji.

Zobacz też:
Ciasto drożdżowe – przepis babci. Upiecz idealny placek drożdżowy!

Migdały i korzystne kwasy tłuszczowe

Migdały, podobnie jak inne orzechy i nasiona, zawierają dużo cennych tłuszczów nienasyconych. Są one niezbędne dla prawidłowego działania organizmu – także na dietach redukcyjnych. Zdrowe kwasy tłuszczowe przeciwdziałają miażdżycy i chorobom serca, obniżają poziom cholesterolu we krwi, działają odżywczo na mózg i oczy oraz pomagają przy odchudzaniu.

Migdały – zastosowanie w kuchni

Migdały stosowane są w wielu przepisach, głównie ze względu na ich walory smakowe. Najwięcej korzyści płynie z jedzenia surowych, namoczonych migdałów. Możesz jednak kupić prażone, solone lub oblane czekoladą migdały – są to przepyszne przekąski, których warto spróbować. Raz na jakiś czas z pewnością ci nie zaszkodzą!

Owoce migdałowca świetnie sprawdzają się zarówno do potraw słodkich, jak i słonych. Dodaje się je do:

  • mleka, kaw i innych napojów wegańskich;
  • roślinnych zamienników serów;
  • bezglutenowej mąki;
  • owsianek i musli;
  • sałatek;
  • przyprawiania ryb i mięsa;
  • wielu deserów i ciast;
  • produkcji alkoholu.

Nie bój się włączać migdałów do różnych przepisów! Możesz dodawać je w całości, pokruszone lub w formie płatków, a nawet jako sam olejek.

Zdrowe migdały – nie tylko do jedzenia

Migdały zawierają dużą ilość witaminy E. Ten składnik skutecznie ujędrnia skórę i przeciwdziała powstawaniu zmarszczek. W kosmetyce często używa się wyciągu z migdałów jako dodatku do różnych kremów, balsamów, mleczek i środków myjących. Może on też wzmacniać włosy i paznokcie.

Cenne właściwości olejku z migdałów

Cennym składnikiem jest też olejek migdałowy tłoczony na zimno. Zawarte w nim kwasy (oleinowy i linolowy) zmiękczają naskórek. Tworzą na twojej skórze ochronną warstwę lipidową. Można używać takiego olejku do kąpieli, jako dodatek do kosmetyków lub nakładać go bezpośrednio na skórę. 

Zobacz też:
Dieta płynna – skuteczna metoda na wzmocnienie organizmu, odchudzanie i oczyszczanie jelit

Olejek z migdałów zalecany jest do pielęgnacji skóry suchej i wrażliwej. Stosowany profilaktycznie, zapobiega powstawaniu rozstępów. Kwas migdałowy z ich gorzkiej odmiany ma natomiast silne właściwości antybakteryjne, przeciwstarzeniowe i odbarwiające. Stosowany jest do:

  • leczenia trądziku;
  • fotoagingu;
  • usuwania przebarwień ze skóry.

Czy migdały mogą szkodzić?

W dużych ilościach prowadzą do otyłości i zatwardzenia. Niektórzy cierpią też na uczulenie na migdały, często w połączeniu z alergią na inne orzechy. Jeżeli ta dolegliwość dotyka także ciebie, trzymaj się od nich z daleka! Reakcje alergiczne na migdały potrafią być bardzo silne i nieprzyjemne.

W starych lub nieprawidłowo przechowywanych migdałach powstaje rakotwórcza pleśń. Przed zjedzeniem tych nasion zawsze upewnij się, że są one świeże i zdatne do spożycia. Z tego samego powodu bezpieczniej też kupować pakowane migdały – w małych ilościach. W ten sposób łatwo sprawdzić datę zdatności do spożycia i zjeść całą paczkę przed jej upływem.

Jak jeść migdały – ze skórką czy bez?

W kuchni używa się wyłącznie migdałów słodkich. Najlepiej jednak spożywać je w formie surowej – po obróbce termicznej tracą większość swoich witamin. Najpopularniejszymi przetworami z migdałów są marcepan i amaretto. Są one niewątpliwie pyszne, ale nie wykazują prozdrowotnego działania surowych migdałów.

Pozostaje jednak pytanie – jak jeść migdały? Ze skórką, czy bez? Prażone czy surowe? Moczone, czy prosto z paczki? Wiele osób zjada skórkę migdałów. Zalecamy jednak ją ściągnąć. Możesz zrobić to poprzez krótkie przyprażenie lub zblanszowanie nasion. Pamiętaj jednak, że wysoka temperatura osłabi część zdrowych składników.

Zobacz też:
Grzyby shitake – zdrowie ukryte pod kapeluszem. Jakie właściwości mają japońskie grzyby?

Jak obrać migdały?

Jak najlepiej przygotować migdały do jedzenia? Namocz je przez noc w zimnej wodzie. Ma to kilka zalet. Po pierwsze, łatwiej je obrać. Po drugie, nie pozbywasz się cennych wartości migdałów. Po trzecie, eliminujesz zawarty w nich kwas fitynowy, który może ograniczać wchłanianie się pierwiastków naturalnych do organizmu. Skórka z namoczonych przez kilka godzin migdałów odchodzi z łatwością.

Migdały – ile dziennie?

Już wiesz, że migdały mają niezliczone korzystne dla zdrowia właściwości. Pamiętaj jednak, że w 100 gramach zawarte jest też aż 600 kcal i dużo tłuszczu. Musisz zachować umiar. Nie należy więc jeść ich bez żadnych ograniczeń ani całkowicie eliminować z diety. Ile migdałów dziennie stanowi więc zdrową ilość? Jedna garść całkowicie wystarczy.

Jeśli chcesz cieszyć się korzystnymi dla zdrowia właściwościami migdałów, musisz na stałe wprowadzić je do swojej diety. Jedzenie ich sporadycznie nie daje takich samych efektów. Zależy ci na tym, aby skorzystać z ich wszystkich prozdrowotnych właściwości? Kupuj wyłącznie migdały surowe, a nie prażone. Lepiej też nie sięgać po marcepan, który jest przecież słodzony i przetworzony. 

Jak jeść migdały?

Aby skorzystać z dobroczynnych właściwości, należy jeść tylko migdały surowe. Po obróbce cieplnej tracą one bowiem znaczną część witamin – pozostają tylko kalorie i tłuszcze. Co gorsza, po usmażeniu lub gotowaniu nienasycone kwasy tłuszczowe zamieniają się w szkodliwe tłuszcze trans.

Migdały – cena

Migdały zdecydowanie nie należą do najtańszych bakalii. Zapotrzebowanie na nie jest spore, a produkcja i transport – drogie i czasochłonne. Za niewielką paczkę 200 g przeważnie trzeba zapłacić około 10 złotych. Można jednak napotkać wiele okazji lub tańsze oferty internetowe. Migdały kupisz w każdym większym sklepie spożywczym oraz sklepach ze zdrową, ekologiczną żywnością – tam często występują w wersji bio.

Zobacz też:
Dieta DASH – najlepsza i najzdrowsza dieta świata?

Migdały – ciekawostki

  • Migdały zobojętniają kwasy żołądkowe. Są więc dobrym środkiem na zgagę oraz ciążowe nudności.
  • Pomimo dużej kaloryczności migdały regulują metabolizm i tym samym ułatwiają proces odchudzania. Aby cieszyć się takim działaniem, trzeba ograniczyć się do spożywania garści migdałów kilka razy w tygodniu. Duże dawki dadzą odwrotny efekt – prowadzą do otyłości i zaparć.
  • Migdały działają odstresowująco i antydepresyjnie.
  • Są też znakomitym źródłem białka. Nadają się dla wegetarian, wegan oraz sportowców.
  • Z migdałów możesz przyrządzić pyszny, słodki napój – orszadę. Robi się go z migdałów, cukru i różanej lub pomarańczowej wody kwiatowej.
  • Mleko migdałowe możesz także przyrządzić w domu. Uzyskasz je po zblendowaniu ze sobą wody i nasion migdałowca.
  • Od roku 1980 zapotrzebowanie na migdały w samych Stanach Zjednoczonych wzrosło aż o 400%.
  • Migdały nie istniałyby bez pszczół. Zapylacze są niezbędne do wytwarzania się tych pysznych owoców.
  • Nasiona migdałowca mogą pochłaniać silne, pobliskie zapachy. Dlatego należy trzymać je w szczelnym zamknięciu.
  • W starożytnym Rzymie często dawano migdały w prezencie ślubnym. Traktowane były jako dobry środek na potencję.

Migdałowiec cenią sobie ogrodnicy ze względu na jego piękne, barwne kwiatostany. Natomiast ich nasiona – migdały – są popularne na całym świecie. Potrzebują one wyjątkowych warunków uprawy, dlatego produkuje się je tylko w kilku miejscach na świecie. Jednak można je kupić praktycznie wszędzie. Warto włączyć migdały do swojej diety i cieszyć się ich korzystnymi dla zdrowia właściwościami. Działają odżywczo na całe ciało – od zewnątrz i wewnątrz!

O autorze

Magdalena Złoczewska

Magister filologii angielskiej i pisarka z zamiłowania i zawodu. Swoje artykuły i tłumaczenia zaczęła publikować na papierze i w sieci już w 2017 roku. Zależy jej na tworzeniu wiarygodnych, ciekawych i wartościowych treści, które pomogą czytelnikom zdrowo żyć i dokonywać rozsądnych wyborów. Pasjonuje się podróżami, sztuką i poznawaniem świata. Fitness, zdrowe odżywianie i ekologia to tematy szczególnie bliskie jej sercu. Wiedzę zdobywa na szkoleniach, konferencjach, z literatury i po prostu – z życia.

Zobacz wszystkie artykuły