Dieta Cambridge, znana też jako dieta 1:1, była szczególnie modna w latach 80., choć powstała 20 lat wcześniej. Jej głównym założeniem jest niska kaloryczność – między 330 a 1500 kcal dziennie. Spożywane jedzenie powinno być głównie w formie płynów lub specjalnych produktów, które trzeba kupić. Wśród osób, które stosują taki sposób odchudzania, można zauważyć dużą i szybką redukcję masy ciała. Jednakże ciężko w tym wypadku mówić o długotrwałej utracie wagi. 

Cambridge – dieta cud?

Dieta Cambridge została przedstawiona amerykańskiemu społeczeństwu w 1980 roku. Do Anglii i Europy dotarła 4 lata później. Agencja Żywności i Leków była zmuszona ją przerobić po zgonach kilku osób, które się do niej stosowały. Według brytyjskiego NHS nie wolno stosować żadnej diety dostarczającej mniej niż 600 kcal dziennie. Od 2019 roku liczba kilokalorii w tej diecie uznawana za minimalną wynosi 440. To zdecydowanie za mało, żeby uznawać ją za bezpieczną. 

Jakie są założenia diety Cambridge?

Dzisiejsza wersja tej diety różni się od jej początkowego kształtu z lat sześćdziesiątych. Istnieje 6 różnych wersji, spośród których możesz wybierać. Według oficjalnej strony programu najniższa kalorycznie opcja ma 800 kcal, a najwyższa to 1500 kcal. Celem diety Cambridge jest kontrolowana redukcja masy ciała i świadoma zmiana nawyków żywieniowych. Podstawą tego sposobu odżywiania są gotowe produkty. Konieczność kupowania specjalnego jedzenia jest zdecydowanym minusem tej diety. Samodzielnie bardzo trudno zapewnić sobie niezbędne składniki odżywcze bez dostarczania organizmowi kalorii.

Dieta Cambridge – efekty

Jeśli zdecydujesz się na zastosowanie diety Cambridge, najpierw omów to ze swoim lekarzem, dietetykiem oraz konsultantem programu. Specjaliści pomogą ci wybrać jadłospis najlepiej dobrany do twojego ciała. Gdy już osiągniesz wymarzoną wagę, powiedzą ci, jak ustabilizować twoją masę. Abyś tę stabilność uzyskał, kaloryczność kupowanych lub gotowanych przez ciebie posiłków będzie musiała wzrosnąć. Jest to sprawdzony sposób na uniknięcie tzw. efektu jo-jo. W połączeniu z regularną aktywnością fizyczną efekty diety Cambridge mogą być naprawdę zaskakujące.

Cambridge – dieta potencjalnie groźna w przeszłości

Jak każda niskokaloryczna dieta, ta z pewnością także pomoże ci schudnąć. Zachowaj jednak rozsądek i umiar w kwestii ograniczania kalorii. W przeszłości zdarzały się skrajne przypadki śmierci osób na diecie Cambridge. Amerykańska Agencja Żywności i Leków odnotowała 8 takich sytuacji potencjalnie powiązanych ze stosowaniem diety. 

Kształt diety Cambridge dostosujesz indywidualnie

Istnieją też jednak pozytywne efekty diety Cambridge, których nie da się ignorować. Od lat 60., naukowcy przeprowadzili wiele rzetelnych badań na jej temat. Zmieniła swoje oblicze z niebezpiecznej na potwierdzoną naukowo, zbilansowaną i rzetelnie przetestowaną. Niekwestionowaną zaletą diety Cambridge jest jej łatwość stosowania i indywidualne dostosowanie do potrzeb każdej osoby. 

Blaski i cienie tej diety niskokalorycznej

Dieta Cambridge – efekty potwierdzone przez klientów i naukowców:

  • ubytek masy ciała w tempie około 0,5-1,5 kg na tydzień;
  • brak efektu jo-jo przy dalszym stosowaniu diety, po redukcji;
  • zdrowe, sprawne działanie organizmu.

Minusem jest jednak fakt, że po powrocie do zwykłego odżywiania można ponownie nabrać masy i będzie to gwałtowny przyrost. Kolejną wadą jest to, że po pewnym czasie wybór dostępnych na diecie posiłków może stać się monotonny. Ten restrykcyjny program z pewnością nie jest dla każdego. Jeśli się zdecydujesz na tę dietę, koniecznie pozostań pod stałą opieką swojego lekarza.

Dieta Cambridge – opinie

Według oficjalnej strony organizacji z jej jadłospisu skorzystało już ponad 40 milionów osób. Oto opinie niektórych klientów:

Dieta Cambridge nie tylko pomogła mi schudnąć, ale nauczyła mnie jak się odżywiać. Teraz ważę 52 kilogramy, jem zdrowo, jem to, co lubię i nie tyję. Czuję się atrakcyjną kobietą, odzyskałam wiarę w siebie…” – Gabriela Procner

„Zastosowanie Programu Diety Cambridge dało mi dużo lepsze samopoczucie, do tego stopnia, że lekarz rodzinny pozwolił mi na odstawienie tabletek na nadciśnienie tętnicze oraz tabletek na podwyższony cholesterol…” – Andrzej Stawiński

Sam zdecyduj, czy przejść na dietę Cambridge 

Opinie o diecie Cambridge są jednak podzielone. Wszystko zależy od indywidualnych warunków. Niektórym produkty z tego programu po prostu nie smakują. Jeśli tak się stanie, kilka tygodni ścisłego przestrzegania diety może okazać się dla ciebie katorgą. Gdy rozważasz tę dietę dla siebie, koniecznie weź pod uwagę swoją sytuację zdrowotną. Tak restrykcyjny sposób odżywiania może ci zaszkodzić. Według licznych klientów problemem jest też ponowne przejście na zwykłe jedzenie. Często skutkuje przybraniem na wadze, co niweczy cały trud.

Dieta Cambridge – jadłospis

Program Cambridge, Dieta 1:1 – nosi on różne nazwy i występuje w różnych wersjach. W każdym wypadku jednak musisz kupić zestaw gotowych posiłków i produktów. Organizacja oferuje 2 pakiety dietę mieszaną (łączącą produkty kupione i gotowane w domu) oraz dietę Cambridge całkowicie zastępującą konwencjonalne odżywianie.

Co ma zapewnić jadłospis diety?

Jadłospis Diety Cambridge zawiera posiłki, które zostały specjalnie opracowane przez specjalistów. Każde jedno danie pokrywa 33% twojego dziennego zapotrzebowania na wszystkie składniki odżywcze, w tym też wszystkie witaminy i minerały. Jeśli zdecydujesz się na przejście na dietę Cambridge, początkowo zaopiekuje się tobą konsultant. Wspólnie dobierzecie program indywidualnie dobrany do twoich potrzeb i zdrowia.

Dieta Cambridge – produkty

Produkty w diecie Cambridge to niskokaloryczne jedzenie w formie gotowej do spożycia lub do prostego przyrządzenia i podgrzania. Możesz kupić rozmaite posiłki – zupy, batony, owsianki, napoje i dania obiadowe. Są to produkty niskotłuszczowe, z dużą zawartością białka i błonnika. Jeden posiłek dostarczy ci około 200 kcal. Trzy różne produkty stanowią 100% zalecanego dziennego spożycia wszystkich witamin i składników mineralnych. 

Pamiętaj o oryginalnych produktach

Ważne, abyś kupował oryginalne produkty diety Cambridge. Gdy pozbawiasz swoje ciało tak wielu kalorii, musisz koniecznie zapewnić mu wszystkie inne niezbędne składniki. Nad programem Cambridge stale pracują specjaliści. Produkty dostępne w oryginalnym sklepie są specjalnie skomponowane. Nie zakłócają prawidłowego działania twojego organizmu. Samodzielne niskokaloryczne gotowanie lub produkty podrobione mogą źle wpłynąć na twoje zdrowie.

Dieta Cambridge – cena

Jaka jest przykładowa cena diety Cambridge? Poniżej znajdziesz listę produktów diety Cambridge wraz z ich cenami:

  • najdroższy jest bulion warzywny, który kosztuje 25 zł;
  • możesz też kupić błonnik, który samodzielnie będziesz dodawać do swoich posiłków – za 34 zł;
  • Za 13 zł kupisz m.in.: ciastka, batony lub napój kawowy;
  • 12,50 zł kosztują dania takie jak: makaron z sosem serowym, ryż orientalny, spaghetti Bolognese lub puree ziemniaczane z warzywami;
  • Za 10,50 zł kupisz: zupy (np. jarzynową, orientalną lub gulaszową), smakowe owsianki, smoothie owocowe i słodkie koktajle. 

Czy dieta Cambridge się opłaca?

W perspektywie długoterminowego odżywiania jest to dość spory wydatek. Najkrótszy okres stosowania diety Cambridge to około 3 tygodnie, natomiast górnej granicy nie ma. W tym czasie powinieneś ściśle stosować się do zaleceń konsultanta i stale monitorować swoje wyniki oraz zdrowie. Wiedz, że 3-4 posiłki dziennie przez minimum 3 tygodnie to koszt około 1000 zł. Jeśli cena diety Cambridge cię nie zniechęca, a inne metody odchudzania zawiodły, być może jest to czas na wypróbowanie tego sposobu.
Dieta Cambridge zdecydowanie nie jest dla każdego. Trzymaj się od niej z dala, jeżeli masz poniżej 18 lat. Ten plan żywieniowy nie jest też zalecany dla osób cierpiących na uzależnienia, anoreksję, zaburzenia psychiczne oraz dla kobiet w ciąży i karmiących piersią. Dla własnego bezpieczeństwa nie stosuj diety dłużej niż do utraty 15 kg nadmiernej masy ciała. Regularnie upewniaj się, czy dieta Cambridge nie szkodzi twojemu zdrowiu. Pamiętaj, że chudnięcie to długi i skomplikowany proces. Prawdopodobnie lepiej niż modne diety restrykcyjne sprawdzi się konwencjonalne zdrowe odżywianie.

O autorze

Magdalena Złoczewska

Magister filologii angielskiej i pisarka z zamiłowania i zawodu. Swoje artykuły i tłumaczenia zaczęła publikować na papierze i w sieci już w 2017 roku. Zależy jej na tworzeniu wiarygodnych, ciekawych i wartościowych treści, które pomogą czytelnikom zdrowo żyć i dokonywać rozsądnych wyborów. Pasjonuje się podróżami, sztuką i poznawaniem świata. Fitness, zdrowe odżywianie i ekologia to tematy szczególnie bliskie jej sercu. Wiedzę zdobywa na szkoleniach, konferencjach, z literatury i po prostu – z życia.

Zobacz inne artykuły autora