Opracowany przez dr Ewę Dąbrowską sposób odżywiania wywołuje wiele skrajnych opinii. Twórczyni diety przekonuje, że dzięki stosowaniu dwuetapowej kuracji złożonej z warzyw i owoców nie tylko zgubi się zbędne kilogramy, ale i oczyści organizm z toksyn. Jak jest w rzeczywistości? Przekonaj się, na czym polega dieta Dąbrowskiej oraz jakie ma wady i zalety.

Kim jest dr Ewa Dąbrowska?

Autorka diety, dr Ewa Dąbrowska, jest z doktorem nauk medycznych, specjalizującym się w badaniu i leczeniu chorób wewnętrznych. Przez lata pełniła funkcję adiunkta na Akademii Medycznej w Gdańsku; na swoim koncie ma wiele rozpraw naukowych, artykułów i książek. Powszechnie znana jest jednak jako autorka diety warzywno-owocowej, zwanej także od jej nazwiska dietą Dąbrowskiej. Opracowała również, mniej znaną, dietę Daniela, nazywaną czasami półpostem.

Na czym polega dieta dr Ewy Dąbrowskiej?

Sposób odżywiania zaproponowany przez Dąbrowską powstał na podstawie jej badań o chorobach cywilizacyjnych. Przekonuje, że najlepszym sposobem na oczyszczanie organizmu i przywrócenie pacjentowi zdrowia, jest wdrożenie restrykcyjnych zmian w jadłospisie.

Zobacz też:
Dieta 1600 kcal. Przykładowy jadłospis w diecie odchudzającej 1600 kcal. Najlepsze przepisy kulinarne!

Proces autofagii

W założeniu dieta warzywno-owocowa dr Ewy Dąbrowskiej ma za zadanie aktywować tzw. proces autofagii. Leczniczy post wytwarza trawienie wewnętrzne. Wkrótce potem komórka rozkłada martwe lub uszkodzone części, które są wymieniane na źródło energii, a organizm może rozpocząć proces samoleczenia. Proces autofagii potwierdził badaniami profesor Yoshinori Ohsumi, a za swoje odkrycie otrzymał nagrodę Nobla.

Post owocowo-warzywny – jakie są efekty?

Post dr Ewy Dąbrowskiej zyskał niezwykłą popularność ze względu na swój rzekomy dobroczynny wpływ na organizm. Spośród najważniejszych efektów, jakie przynosi trzymanie się zaleceń żywieniowych autorki wymienia się:

  • zastrzyk energii;
  • uporanie się z problemami układu trawiennego;
  • stymulacja układu immunologicznego do lepszej pracy;
  • poprawa działania układu nerwowego;
  • znaczna utrata masy ciała;
  • odtruwanie organizmu;
  • wspomaganie leczenia różnych schorzeń np. cukrzycy, Hashimoto, niedoczynności tarczycy, nadciśnienia, miażdżycy, astmy.

Post dr Dąbrowskiej – zasady i przykładowy jadłospis

Jakie są zatem zasady diety Ewy Dąbrowskiej i co wolno w jej trakcie spożywać? Post dzieli się na dwa etapy i, chociaż polega na znacznym ograniczeniu produktów, można podczas niego tworzyć ciekawe kompozycje potraw.

Zasady diety dr Dąbrowskiej

Pierwszy etap, określany jako głodówka lecznicza, polega na spożywaniu głównie warzyw niskoskrobiowych i niewielkiej ilości owoców niskocukrowych. Zalicza się do nich m.in.:

  • warzywa psiankowate, korzeniowe, kapustne, dyniowate, liściowe i cebulowe;
  • owoce: jabłka, cytryny, grejpfruty i jagody.

Powyższe produkty można spożywać na surowo, w formie zup, koktajli i surówek. Należy wyeliminować inne potrawy, a także unikać alkoholu, mocnej herbaty i kawy. Zamiast tego warto pić wodę lub słabe, niesłodzone herbaty. Ten etap trwa ok. 6 tygodni (do 40 dni) i dostarcza od 600 do 800 kcal. Charakterystyczny jest dla niego tzw. kryzys ozdrowieńczy, podczas którego zdarzają się biegunki, osłabienie i wymioty.

Zobacz też:
Dieta tłuszczowa – jadłospis i efekty. Dla kogo będzie najlepsza, a kto powinien jej unikać?

Etap drugi

Drugi etap polega na stopniowym wychodzeniu z diety. Chociaż jej podstawę nadal stanowią warzywa i owoce, można powoli wprowadzać nowe potrawy: orzechy, kasze i produkty mleczne. Dąbrowska zaleca, aby potraktować ten etap jako możliwość stałej zmiany nawyków żywieniowych.

Dieta dr Ewy Dąbrowskiej – przykładowe menu

Przykładowy przepis diety warzywno-owocowej na dzień może wyglądać następująco:

  1. Śniadanie: sok ze świeżych owoców, sałatka z białej kapusty i jabłka lub pomidorów, cebuli i ogórków.
  2. Obiad: zupa (np. z groszku lub dyni), frytki z batata i herbata ziołowa.
  3. Kolacja: faszerowana papryka z warzywami lub sałatka z zapiekanych buraków i jabłka, herbata ziołowa.

Zalety diety Dąbrowskiej

Chociaż dieta owocowo-warzywna należy do bardzo kontrowersyjnej i spotyka się z dużą krytyką, nie jest całkowicie wolna od pozytywów. Jej plusy to:

  • niska kaloryczność diety pomaga w walce z nadwagą;
  • dieta zachęca do wprowadzania do posiłków wielkiej ilości warzyw i owoców;
  • dieta ogranicza spożywanie wysoko przetworzonej żywności i używek.

Ponadto, mimo że posiłki na diecie warzywno-owocowej dr Dąbrowskiej są łatwe w przygotowaniu, obecnie jest możliwość zamówienia cateringu.

Wady diety dr Dąbrowskiej

Chociaż dieta Dąbrowskiej prezentuje się jako rewolucyjna, a efekty jej zastosowania wręcz spektakularne, niesie ona za sobą wiele szkód dla zdrowia. Warto mieć na uwadze, że dr Dąbrowska powołuje się na testy przeprowadzone na zaledwie 13-osobowej grupie. Ponadto wspomniany wcześniej profesor Ohsumi, który udowodnił skuteczność autofagii, przeprowadzał swoje badania na drożdżach, a nie ludziach.

Zobacz też:
Dieta jajeczna to sposób, aby szybko stracić na wadze. Poznaj jej jadłospis oraz wady i zalety

Oczyszczanie organizmu

Nie istnieją żadne naukowe dowody, które wskazywałyby, że diety oczyszczające pomagają w pozbyciu się toksyn. Jeżeli nerki, wątroba, płuca i układ pokarmowy są sprawne, nie ma powodu, aby obawiać się problemów z oczyszczaniem organizmu.

Ryzyko zaburzeń

Dieta Dąbrowskiej może nieść za sobą spore ryzyko problemów hormonalnych. Długotrwałe stosowanie ścisłej głodówki powoduje, że wiele kobiet doświadcza zaburzeń cyklu miesiączkowego, co może prowadzić nawet do trudności z zajściem w ciążę. Ponadto wbrew temu, co obiecuje autorka diety, układ odpornościowy ulega znacznemu osłabieniu. Organizm staje się bardziej podatny na infekcje, a flora bakteryjna jelita zostaje zaburzona. Zdarzają się biegunki, bóle głowy, a ponadto zwiększa się ryzyko złamań kości. Warto także pamiętać, że stosowanie restrykcyjnych diet może prowadzić do zaburzeń odżywiania.

Niedobór składników odżywczych i monotonia

Dieta oparta wyłącznie na warzywach i owocach jest bardzo monotonna. Chociaż potrawy, które można przyrządzić, prezentują się apetycznie, nie są w stanie zapewnić wszystkich makro- i mikroelementów, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Konsekwencje niskokaloryczności

Zastosowanie diety Dąbrowskiej powoduje szybką utratę wagi. Ograniczenie kalorii, czyli tzw. deficyt energetyczny, powoduje, że organizm zużywa więcej energii, niż jej otrzymuje – chudnięcie jest zatem oczywistym efektem ubocznym. Warto jednak pamiętać, że niskokaloryczność diety powoduje także spowolnienie metabolizmu; oznacza to, że po powrocie do normalnego odżywiania bardzo łatwo o efekt jo-jo.

Zobacz też:
Semiwegetarianizm – na czym polega ta dieta i dla kogo będzie najlepsza?

Dieta Dąbrowskiej – podsumowanie

Chociaż dieta Dąbrowskiej nadal jest bardzo popularna, warto zastanowić się, czy nadprogramowe kilogramy warte są jej zastosowania – nie da się ukryć, że jej wady przeważają nad zaletami.

Zobacz także:

O autorze

Barbara Wójcik

Absolwentka studiów medycznych z wieloletnim doświadczeniem zawodowym. Lata pracy jako lekarz rodzinny nauczyły ją wrażliwości, odpowiedzialności za podejmowane decyzje terapeutyczne i umiejętności uważnego słuchania pacjenta. Prywatnie zajmuje się wychowywaniem swojej 5 letniej córki i udzielaniem porad na forach medycznych.

Zobacz wszystkie artykuły