Ocena

Czym są orzechy?

Orzechy to nic innego, jak wysuszone owoce lub nasiona roślin. Bez względu na to, w jaki sposób rosną lub skąd pochodzą, wszystkie rodzaje orzechów zawierają dużą ilość tłuszczu. Można wyróżnić 4 grupy orzechów:

  • klasyczne, czyli twarde i suche, z których może wyrosnąć nowa roślina. Do tego typu zalicza się, m.in. orzechy włoskie, kasztany, itp;
  • pestkowce, czyli pestki owoców. Są to na przykład migdały;
  • nasiona roślin nagonasiennych. Są to rodzaje roślin, które wytwarzają nagie, niczym nie otoczone nasiona. Nie towarzyszy im owoc, choć często pokryte są twardą łuską. Przykładem takich orzechów są orzeszki piniowe;
  • nasiona roślin okrytonasiennych. W tym przypadku orzech, czyli nasiono, otoczony jest dużym owocem. Zalicza się do nich orzechy brazylijskie i makadamia. 

Bez względu na to, na jaki typ się zdecydujesz, możesz być pewny, że sięgasz po zdrową przekąskę. 

Orzechy a tłuszcze

Orzechy zawierają kwasy tłuszczowe nasycone i nienasycone. Te pierwsze jedz rzadziej, drugie staraj się spożywać jak najczęściej. Największą ilość mniej korzystnych tłuszczów nasyconych posiadają:

  • orzechy brazylijskie;
  • makadamia;
  • orzechy nerkowca. 

Natomiast rodzaje orzechów z małą ilością nasyconych kwasów tłuszczowych to: 

  • laskowe;
  • migdały;
  • kasztany. 

Rodzaje i właściwości orzechów a odchudzanie

Niemal każda dieta odchudzająca lub zdrowotna uwzględnia w jadłospisie różnego rodzaju orzechy. Warto zastąpić nimi inne, znacznie mniej korzystne dla zdrowia słone przekąski. Zawarte w nich tłuszcze pomagają utrzymać sprawne funkcje organizmu. Orzechy są bardzo pomocne przy odchudzaniu. Po ich spożyciu, będziesz syty przez długi czas. Hamowanie uczucia głodu sprawi, że rzadziej będziesz sięgać po przekąski i zapychacze. Jeśli jednak zdecydujesz się coś podjeść – orzechy są znakomitą opcją, którą warto trzymać w pobliżu.

Zobacz też:
Jajko – wartości odżywcze. Co dokładnie kryje się pod jego skorupką?

Około 20% tłuszczu z orzechów zostaje wydalona przez organizm, bez wchłaniania. Co więcej, orzechy skutecznie wspierają metabolizm. Regularne spożywanie tego daru natury sprawia, że ciało spala więcej kalorii niż zwykle, nawet przy wykonywaniu codziennych czynności i w bezruchu.

Orzechy a kaloryczność 

Dane na temat zawartości kalorycznej orzechów mogą cię zniechęcić, jednak pamiętaj, że nie są to puste kalorie, jak w przypadku chipsów lub słodyczy. Oprócz energii, dostarczają niezliczone cenne składniki odżywcze. Usprawniają działanie całego organizmu i pomagają przy utracie wagi oraz zachowaniu zdrowej masy.

Będąc na diecie, powinieneś jeść orzechy w ich najbardziej naturalnej, nieprzetworzonej formie. Wybieraj opcje bez soli, cukru, bez panierki. Staraj się zatem częściej sięgać po tę zdrową przekąskę. Rodzaje orzechów są przeróżne, a więc z pewnością znajdziesz takie, które ci posmakują.

Orzechy – rodzaje

Ze względu na różnorodne rodzaje orzechów, mogą one być używane w rozmaite sposoby. Warto jeść je nieprzetworzone, namoczone. Często dodaje się je do sałatek, dostępne są też w formie kremów i masła oraz jako dodatek do dań i deserów. Posiadają niski indeks glikemiczny, więc nadadzą się dla osób na dietach białkowych oraz niskoglikemicznych. Dobrze sprawdzą się dla cukrzyków, weganów i osób z nietolerancją glutenu.

Oto zaledwie garstka ze wszystkich rodzajów orzechów świata:

  • orzechy włoskie – cechują je właściwości antyoksydacyjne. Mają dużą ilość jednonienasyconych kwasów tłuszczowych i Omega-3. Ten rodzaj orzechów pomaga obniżyć poziom złego cholesterolu, jednocześnie podnosząc poziom dobrego. Włoskie orzechy zawierają przeciwutleniacze, magnez, błonnik i fosfor. Wspomagają prawidłową pracę mózgu;
  • orzechy ziemne (arachidowe) – są niezwykle bogate w tłuszcze, białko, błonnik, witaminy i minerały. Biorąc pod uwagę ich niską cenę, jest to prawdziwy skarb, z którego może skorzystać praktycznie każdy. Fistaszki mają wysoką zawartość witaminy B3, o właściwościach kojących, wyciszających i ułatwiających zasypianie;
  • migdały – mają bardzo niewiele kalorii, za to dużą ilość wapnia i białka. Ten rodzaj orzechów polecany jest w dietach odchudzających i wegańskich. Migdały zawierają też mnóstwo witaminy E, przez co doskonale sprawdzą się do pielęgnacji skóry. W ich brązowej skórce kryje się wiele flawonoidów, które korzystnie działają na pracę serca. Mają najwięcej błonnika spośród wszystkich rodzajów orzechów. Mogą też zniwelować zgagę oraz nudności;
  • pistacje – mają dużą zawartość witaminy B6. Pomagają w utrzymywaniu zbilansowanej gospodarki hormonalnej w organizmie. Migdały mają najwięcej luteiny spośród wszystkich orzechów. Ich regularne spożywanie chroni wzrok. Zawierają także błonnik, przeciwutleniacze, potas, fosfor i karotenoidy. Ten ostatni składnik nie występuje w żadnych innych rodzajach orzechów; 
  • orzechy brazylijskie – bardzo korzystne przy niedoczynności tarczycy. Już nawet 3-4 sztuki dziennie zaspokajają dzienne zapotrzebowanie ciała na selen; 
  • nerkowce – wyróżnia je wysoka zawartość żelaza, cynku, potasu, fosforu i białka. Zalecane są osobom na diecie wegetariańskiej, wegańskiej i ludziom starszym. Orzechy nerkowca są także bogate w magnez. Chronią przed cukrzycą typu 2 i mają witaminę K, zapobiegającą zakrzepom. Spożywane regularnie nerkowce, działają kojąco oraz poprawiają samopoczucie i koncentrację;
  • orzechy laskowe – zawierają dużo kwasu foliowego, który obniża poziom homocysteiny. Jego duże ilości w ciele wiążą się z chorobami serca i Parkinsonem. Ten rodzaj orzechów pomaga zarówno w ich profilaktyce, jak i leczeniu. Orzechy laskowe są także bogate w witaminę E i potas. Laskowe orzechy są świetnym dodatkiem do diety, regulującym ciśnienie krwi, zwiększającym potencję i witalność;
  • orzechy makadamia – należą do grona najbardziej tłustych orzechów. Zawierają też kwasy jednonienasycone, a więc wcale nie są niezdrowe. Dostarczają organizmowi duże ilości magnezu, wapnia i potasu; 
  • orzechy pekan – wspomagają pracę układu krążenia. Mają dużą ilość steroli, które skutecznie oczyszczają tętnice ze złego cholesterolu. Są także bogate w kwas oleinowy i witaminy B3, która niweluje uczucie zmęczenia.
Zobacz też:
Ciasto z cukinii – zdrowa i pyszna przekąska

Orzechy są niestety silnymi alergenami. Mogą powodować bardzo nieprzyjemne konsekwencje u osób uczulonych. Jeśli nie jesteś pewny, czy masz alergię na którykolwiek rodzaj orzechów, najpierw wypróbuj ich niewielkie ilości. W przypadku jakiejkolwiek niepokojącej reakcji, udaj się do lekarza. Jeśli jednak nie masz żadnych przeciwwskazań, staraj się spożywać dziennie jak najwięcej różnych rodzajów orzechów. Poprawią twoje zdrowie, samopoczucie, koncentrację i produktywność!

O autorze

Magdalena Złoczewska

Magister filologii angielskiej i pisarka z zamiłowania i zawodu. Swoje artykuły i tłumaczenia zaczęła publikować na papierze i w sieci już w 2017 roku. Zależy jej na tworzeniu wiarygodnych, ciekawych i wartościowych treści, które pomogą czytelnikom zdrowo żyć i dokonywać rozsądnych wyborów. Pasjonuje się podróżami, sztuką i poznawaniem świata. Fitness, zdrowe odżywianie i ekologia to tematy szczególnie bliskie jej sercu. Wiedzę zdobywa na szkoleniach, konferencjach, z literatury i po prostu – z życia.

Zobacz wszystkie artykuły